Jump to content

Hvor mye er det lurt å bruke på vinteropplag?

loffern

Recommended Posts

Jeg har 3 alternativer for vinteropplaget i år.

ALT 1: På land med mulighet for strøm 10000,- + strøm

ALT 2: I boblehavn med mulighet for strøm 7000,- + strøm

ALT 3: I boblehavn uten mulighet for strøm 3500,-

Spørsmålet til dere som har erfaring med både det ene og det andre er om det er verdt prisforskjellen for å ha båten på land og evnt. om det da er verdt å bruke ca 5000,- ekstra for å ha varme ombord når den ligger i boblehavn?

(Er selvfølgelig klar over at det er noen utgifter i forbindelse med at den må en tur på land for stoffing, etc)

Tja, det beror vel litt på hvor godt beskyttet disse boblehavnene er. Altså hvor trygt båten ligger på sjøen gjennom vinterens stormer. Dersom båten ligger trygt i havnen ville jeg latt den ligge i sjøen (synes den strømtilgangen var dyr). Dersom havnen er utsatt ville jeg spandert landligge (vel å merke dersom landliggen er trygg da :smash: ). Ellers er det jo mange tråder her på forumet som behandler temaet om båten har det best på sjøen eller på land gjennom vinteren, samt hvorvidt man skal ha varme eller ikke i båten gjennom vinteren. Kanskje du gjennom å lese noen av disse kan gjøre deg opp en mening om hva du selv synes er best. Men siden du snakker om boblehavn vil jeg anta at du ligger i ferskvann/brakkvann, og da ville nok jeg ha hatt varme i båten for å unngå frostskader i båten.

Vennlig hilsen Capt'n.

Det var noen dyre alternativ. Samme her rundtomkring ligger på:

Alt 1: 3000.-

Alt 2: 500.- pluss forbrukt støm.

Dere blir vilrkelig flådd på østlandet. :nonod:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Jeg betalte 3800kr for boblehavn sist vinter på Padda, i tillegg kom det noen hundrelapper i strøm (egen måler)(35 fots seilbåt). Jeg foretrekker boblehavn for å kunne strekke sesongen i begge ender, tar heller stoffingen utpå sommeren når det er godt og varmt i været.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvorfor er det snakk om ferskvann/brakkvann for boblehavn? Pga groe?

Njah... trodde man benyttet boblehavn for å unngå is rundt båten. Derfor antok jeg at det kanskje var snakk om ferskvann/brakkvann som vel fryser til litt lettere enn saltvann. Mulig jeg er på villspor her, jeg ligger nesten i havet så is i havna er ikke en aktuell problemstilling for meg.

Vennlig hilsen Capt'n.