Jump to content

Tips for korleis eg kan få ein rusten dregg til å skinne?


shetlandsleifen

Recommended Posts

Eller en liter med 30% saltsyre fra nærmeste fargehandel eller jernvarehandel? Hansker og briller, pensle på, vente litt, og skylle med masse vann! Også fin å bruke for å få vekk det gule i vannlinjen og ikke minst all rur som setter seg på aggregat eller undervansshus på motorer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du ha den til å skinne, er den pensjonert og skal brukes til dekorasjon?

 

Hva med midler som ferro-bet, rust eater osv? De skal jo kunne pensles rett på rusta og deretter kunne overmales.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her som skal testast ut - takk.

 

Sleipner93: Den ser omtrent ut som din, ja :)

 

Ivar: Eg har akkurat kjøpt ei tresnekke som bestefar min fekk bygd på 60-talet. I den sammenheng lagde han ein dregg som eg fant igjen i båten når eg overtok den nettopp. I og med at eg no skal setta båten i stand igjen, tenkte eg det kunne vore kjekt om også dreggen blei pussa opp - sidan den på ein måte er ein del av historien til båten.

 

Eg får sjå om eg får det til, ellers er vel egentlig det mest rasjonelle å gjera som Ingar seier - kjøpa ny dregg.

 

Ellers må eg berre sei at eg er imponert over at det går så raskt å få svar, supert forum! Sidan båtprosjektet mitt er relativt omfattande, og eg er ganske uerfaren, vil eg nok "plaga" båtfolket her inne med mange spørsmål etterkvart.

Link to post
Share on other sites

Siden dette er en dregg av stål (smidd) er der en annen ting som kan gjøres etter rengjøring uten galvanisering, og det er å bruke "Ovatrol" (for stål).

Smør et par tre lag med dette, og det vil beskytte stålet / kapsle inne resterende rust. Denne er blank, og du vil beholde stål-fargen. (Om ønsket / kan males etter denne behandling) :smiley:

 

En annen ting er å varme den opp og smøre på rå-linolje. Ta en twist-dott dryppet i linoljen og tørk over den oppvarmete ankeret.

Dette vil bri brent inn og du vil få "smijerns-farge" på ankeret -

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp fosforsyre, H3PO4, (cola er kjent for å løse rust og det er pga fosforsyre innoholder E338) og bruk den, tynn den ut med vann om du kjøper konsentrert. Fosforsyre er ikke så skummelt å jobbe med heller (men husk vernebriller). Ferro-bet er fosforsyre i en annen innpakning. Jeg tror du kan kjøpe fosforsyre på apoteket, om ikke er det mange forhandlere av kjemikalier (kanskje Felleskjøpet har fosforsyre i 10 litere?).

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...