Torbjoho Startet 18.September.2008 Link til dette innlegget Startet 18.September.2008 Hei, Jeg har bytta ut kjøleveske på min Yanmar 2GM20F fra 2003. Siden forrige eier hadde blandet blå kjølevæske i den røde skylte jeg godt gjennom systemet. Tok av slangene til varmtvannsberederen og spylte godt gjennom her også. Tømte disse stort sett for vann etterpå (luft i slangene). Problemet er at jeg nå ikke får varmtvann fra motoren til å strømme igjennom. Prøvde derfor å fylle på kjøleveske på slangene med en trakt, men usikker på hvor mye luft det er igjen. Fremdeles ikke sirkulasjon. Jeg har tre spørsmål angående dette: 1. Kan luft i systemet gjøre at det ikke sirkulerer? Jeg var overbevist om at bare nivået i varmeveksleren ville synke, og at jeg kunne etterfylle kjølevæske på motor. 2. Kan jeg skade motoren med å kjøre slik? 3. Det er to kraner for å stenge loopen om berederen. Er det ok og kjøre med disse stengt over lengere tid, om man f.eks skulle få en lekasje på slangen e.l. PÅ forhånd takk for svar. Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Torbjoho Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 En ting til: Hvordan måler jeg mest nøyaktig hvor mange grader den nye væska holder? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Dette var interressant. Jeg skal også skifte frostvæske på min Yanmar 4LH DTE, fordi det er på blå kjølevæske. Jeg hadde ikke tenkt på om det kunne være noe problemer med slangene til varmtvannsberederen. Har du prøvd og helle frostvæskeblanding inn i den ene slangen, til det renner ut av den andre ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Sløyfen til berederen er er et valgfritt tilbehør og motoren klarer seg helt fint uten denne. Om berederen er det høyeste punktet på vannsløyfen kan luften samle seg der. Ofte vil luften forsvinne av seg selv men er der liten sirkulasjon må du nok selv sørge for å få den ut. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Uffe Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Skiftede til den røde kølervæske sidste år (Yanmar 4JH2-TE) Vandvarmeren sidder lidt højere end varmeveksleren, ca. 10 cm. Havde ingen problemer med luft i systemet. Om vinteren, når der ikke er vand i forbrugsvandssystemet og vandvarmeren derfor er tom, lukker jeg kølevandsslangen til vandvarmeren. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Er det forskjell på rød og blå kjølevæske? Hva er forskjellen (bortsett fra fargen da)? Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 PRISEN og holdbarheden. Rød væske indeholder ikke silikat, og skulle rustbeskytte aluminium bedre end almindelig glycol. Holdbarheden garanteres til 4-6 år. Yanmar foreskriver rød kølervæske til deres motorer. Der fås flere slags, men her er et produktblad: http://www.yx.dk/produktinfo/eXt_Life_Coo_...ccCompleted.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Jeg opplevde det samme som trådstarter etter å ha byttet kjølevæske på min 3GM30. Her står berederen lavere enn påfyllingslokket og burde ha luftet seg selv, men allikevel var varmtvannet kaldt etterpå. Jeg behøvde ikke gjøre noe spesielt, - etter noen timer motorbruk ble varmtvannet som det skulle være. Jeg måtte fylle på litt kjølevæske flere ganger og er derfor overbevist om at det var "luft i systemet" som var problemet hos meg.. Jeg snakket med en lokal "Yanmar-guru" som frarådet å montere berederen høyere enn motoren nettopp fordi det kan være vanskelig å få ut lufta . Det har visstnok skjedd at store mengder luft i berederkretsen plutselig kommer inn i motorkretsen og gir sirkulasjonsproblemer og varmgang i motoren.. Å kjøre med kranene stengt kan jeg ikke forstå er noe problem dersom de bare stenger av sløyfa til berederen. Det vil jo tilsvare forholdene i en båt uten bereder.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Skiftet bereder for en ukes tid siden. Fyllte da slangene og varmesløyfen i berederen med vann/frostvæske, og det ble varmt vann etter første tur. Hos meg ble både inn og ut for kjølevannet minst 20cm under tilkoblingene på motoren. Satte forresten inn en 40 liters Quick bereder, og det var sannelig ikke mye plass til den i min Saga 27! Lars H. pt. på båttur, nå Kommersøya Redigert 19.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.