Jump to content

Stort lydanlegg i 24fot snekke

Satra

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 24 fots snekke, en 78-mod med 2qm15 Yanmar motor.. Har tenkt til å ha i no stort anlegg og no neonlys og litt forskjellig..

Har funnet ut at hver høytaler er på 400watt, også skal jeg ha 10 slike.. Er det i det hele tatt mulig at motoren har en sjans til å lade opp igjen batteriene, eller blir dom bare utladet med en gang?.. Må vel sikkert ha mye større batteri og dynamo..

Sikkert mange som synes det er et dumt spørsmål, men har ikke peiling på detti for å si det slikt : )

Det kommer jo ann på dynamoen - 4000W på 12v = 333A. Har du 700Ah bank har du nok til 1 times kjempemorro (tenker å ikke tappe batteriene mer enn 50%). Etter det er det vel noen timers lading som skal til. Men du trenger sikkert ikke kjøre 100% av max for å få høy lyd. Det som kan være lurt er å se på høyttalere som er lettdrevne - så får du høyere lyd for mindre effekt...

Lykke til.

Disse høytalerne "er på 400w"...

Som tidligere nevnt er det sannsynligvis maksimal spisseffekt (maks belastning høyttalerne klarer i kort tid).

Sett at du skaffer deg 8 høyttalere istedet for 10, så trenger du 2 firekanals forsterkere.

La oss si at du foreksempel skaffer deg 2 slike forsterkere (marineutgave, som sannsynligvis vil være mer enn stor nok for de "400 watt" høyttalerene)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736

Med to av disse forsterkerne som er oppgitt å trekke maks 600 watt, så vil jeg tro du har et totalt strømforbruk på 700-1000 watt når du spiller høyt.

1000w/12 volt = 83 a/h.

Med et vanlig startbatteri (70-80ah) vil du da anslagsvis kunne spille en halvtime før forsterkerne kutter pga for lav spenning, og da får du heller ikke start på snekka...

Om motoren går mens du spiller, og du har en standard dynamo (ca 60 a), vil du kunne spille noen timer - men sannsynligvis bruker mere strøm enn du lader - så jeg anbefaler deg å ihvertfall ha et separat startbatteri i tillegg til ett eller i dette tilfellet helst flere forbruksbatterier.

Nå kom jeg også til å tenke på at du kanskje tenker å koble alle disse høyttalerne direkte til cd-spilleren...?

Glem det :)

Redigert:

Angående parallellkobling av flere batterier:

Du skal koble pluss til pluss og minus til minus mellom de to, eller flere batteriene dine. Men ikke glem at du bør ordne et opplegg som sikrer deg startstrøm til snekka når festen er slutt.

Redigert av Puma 420 (see edit history)
Når du har koblet dette ferdig og er klar til å dra på sjøen, tror jeg mange her på BP vil sette pris på om du oppdaterer tråden "Hvor går turen denne helga" før du kaster loss... :lol:

Hehe, denne snekka lager vel ikke allverdens til hekkbølger heller - kanskje kompensere for det med noen skikkelige subwoofere som får kaffekoppen i nabobåten til å riste av bordet ;)

Hva slags båt er det snakk om?

Og ikke minst hva slags høyttalere?

Skal du få skikkelig futt i dette opplegget med store forsterkere og begrenset strømtilgang bør du også ha en kondensator før forsterkerne som gir nok strøm i toppene.

Husk, det er som oftest "clipping" pga for liten forsterker eller liten strømtilgang som sprenger høyttalerne - ikke for stor forsterker, som mange tror.

Jeg er fascinert - minner meg om noe jeg ikke helt husker hva er. Du får legge ut bilder når polene har funnet hverandre og jobben er gjort. Og for all del oppdatere oss på hvor du legger turen. Når jeg har ankret forsvarlig opp i en lun og stille vik, satt meg til med kaffekoppen og bare nyter storbyfri, da er nok ikke naboskap til et neonlysende drønnende flytediskotek det som står øverst på ønskelista...

ånå det vil nå ikkje dra så mykje strøm om du kun skal ha vanlige høytalere. det er når du begynner med subbasser strømforbruket tar av. du ser no ka mykje lyd og låte du får i en bil og de aller fleste har nå std dynamo. så om du har to batterier og 90 A dynamo så kommer du langt, så lenge motoren går... men om du ha planlagt å stenge den av og ligge i timevis og spille med discolys og full pakke så er det bare å fylle opp med så mange batterier du har råd til. eg vil anbefale separat startbatteri :wink: når du stenger av motoren så vil òg spenninga falle og annlegget yte mindre og dra meir strøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...