M/S Malene Startet 19.September.2008 Link til dette innlegget Startet 19.September.2008 Har lyst til å ha en fastmontert avfukter i båten. Imidlertid synes jeg alle jeg har sett på er for store. Typisk beregnet til 100 kvadratmeter, og for store fysisk. Lurte på om noen har tips eller erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Ulempen med elektriske avfuktere er at de må ha en minimumstemperatur på 8-10 grader for å virke. De er derfor ubrukelig om vinteren hvis ikke båten varmes betydelig opp... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Reklamen sier vel at de virker ned til 5 grader, men. Kan vel brukes mot klamme dyner og kondens om sommeren også. Det var ihvertfall min plan Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Den er ikke basert på kompressorteknologi, men benytter en roterende silica gel disk. Jeg har hatt en tilsvarende avfukter i båten i høst som fungerte utmerket selv når temperaturen begynte å krype ned mot null grader. Vanlige kompressor-avfuktere mister mye av virkningsgraden under 15 grader. I tillegg starter den automatisk etter strømbrudd. avfukter Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Jeg har benyttet avfukter fra Clas ohlson kr. 1200,- 220W. De har en ny modell nå http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=50869566 Jeg er fornøyd selv om den virker ikke bra ved lave temperaturer og er ikke veldig liten, men prisen er liten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Hvis en passer på å få tørket ut båten med luftavfukteren på høsten etterhvert som temperaturen synker så har oppnådd mye, selv om den ikke kan kjøres i minusgrader. Er det kuldegrader inneholder lufta lite fuktighet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
trollmor Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Jeg hadde avfukter basert på silica gel - teknologi. Riktignok var denne for stor, slik at jeg ikke har fastmontert denne. Har fått tips om at det er en ny avfukter med samme system, men mye mindre og med mindre wattstyrke på vei. Jeg skal så avgjort bytte til denne. Hadde i fjord på avfukteren hele høsten og vinteren, og hadde den også med meg på turer. Dette fungerte utmerket. jeg har hatt dynene i sengen hele året, og dette har vært helt tørt, ikke tegn til fuktighet i båten, overhodet. Kjøpte min avfukter gjennom ABF-service i Bergen. Disse driver med avfukting av bygg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.