larsen2000 Startet 19.September.2008 Link til dette innlegget Startet 19.September.2008 Burde jeg kjøpe A-jolle eller RS Tera som første seiljolle? Trenger ikke ro- eller motormuligheter. Skal seile den alene (70kg) et par år og sammen med min datter når hun blir gammel nok. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Dette er veldig forskjellige båter. A-jollen er liten. Hvis den skal seiles av voksne/evt flere personer, kan man gå opp til tvåkronan (A-jollen - altså den nye - er enkronan). RS Feva er en fartsbåt som nok er mer krevende å seile. Så den på Båter i sjøen - veldig fin. RS har også en mindre båt som heter QBa eller noe sånt som er mindre og billigere men likevel egnet for to personer. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Er på jakt etter en liten tass som kan fraktes på taket. Både A-jollen og RS Tera kan seiles av en voksen og ett barn (besetningsvekt på hhv 175 og 100kg). Men hvilke av disse to båtene er mest stabile, raskest, gir mest for pengene etc? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Eller hva med RS Q´ba kontra A-jollen? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Uten å ha sett Feva, annet enn på film, så tror jeg du får mere glede av Feva på sikt. A-jollen stopper det litt opp med, og den er fryktelig treg, ihvertfall for en som er vant med Optimist/Europa/Laser. Men dersom du har små barn som kanskje skal seile sammen med andre barn i de nærmeste årene, er kanskje A-jollen bedre. Skal til Risør med ungene som skal seile kretscup i morgen, og der vet jeg de har 2 Feva'er på lån denne helgen. Selv hadde jeg 110-120 speidere som prøvde A-jolle på en ukes speiderleir i sommer. Da hadde jeg 12 ajoller, inntil 24 speider av gangen fordelt på 6 økter av 2½ timer stuntkurs, bris med kuling i kastene. Skikkelig gøy for meg, og de fleste speiderne hadde det også gøy. Men som sagt - Jeg tror spesielt du vil vokse raskt ut av A-jollen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
larsen2000 Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Takk for oppklarende svar! Har aldri prøvd A-jollen, men har vært litt redd for at den er litt treg spesielt for vokse. Feva er litt dyr, men har du prøvd Tera eller Q´ba? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Når vi hadde kretscup i Grimstad, var det en kar på 95+ som dro ut med en A-jolle for å konkurrere med de yngre guttene fra Risør som var med. Han seilte glatt fra dem på kryssen, men ble tatt igjen på lens. Alene klarte jeg å få båten i plan på slør når det blåste kuling, men da var det ikke noe å ha andre ombord. Nei, jeg har ikke forsøkt noen av de andre RS'ene, håper det blir litt vind i morgen så jeg kan få sett hvordan den går. Det er ihvertfall 2 jenter på rundt 13 år som ønsker å forsøke Feva'n, Min eldstemann var ute med en speiderkamerat i fjor i 12m/s med A-jollen, og hadde det skikkelig gøy. Nå er han 54 kilo, og ca 170, og har gått over i Laser Radial. Tror han må ha kuling for å ha det gøy i Ajolla nå. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
larsen2000 Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Skal hovedsaklig bruke den i ferskvann så det høres ut som om A-jollen blir litt treg da ja.. Tror valget blir mellom Tera og Q´ba. Tera frister veldig pga lav vekt så det er enkelt å frakte den på biltaket. Men er litt i tvil om den blir for trang med en voksen og ett barn i. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Kikket på Feva'en i dag. Den har nok betraktelig bedre bæring enn A-jollen. Ajollen er merket med max-vekt 135 kilo for seil, og 175 for motor/årer. Feva'en er merket med 225 Kg. Det ble ikke noe prøveseiling idag, det blåste for lite, men de hadde forsøkt den i Risør. Tilbakemeldingen var at den var morsommere enn A-jolle, men ikke noe alternativ til snoper, som de har en del av der. De har også 6 eller 7 A-joller der. Feva har en åpen hekk, men det burde ikke være noe problem. Jeg tror en Feva er morsommere for en voksen+barn, samt at den er morsommere for et større barn enn A-jollen. For 2 små barn er nok A-jollen bedre. Vet ikke om det er mulig å "reve" seilet på en Feva, slik det er med A-jollen. Man bare ruller seilet rundt masten noen ganger om det blåser for mye. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
larsen2000 Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Fevaen blir litt for stor og tung for meg. Lurer på Tera eller Q´ba men begge disse er såpass nye at det er vanskelig å vite om folk er fornøyd med dem. Tera har maksvekt på 100kg så det blir kanskje litt snaut. Men med sine 33kg er den jo en drøm å frakte på taket! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.