Zach Startet 19.September.2008 Link til dette innlegget Startet 19.September.2008 Prøvde å etterlyse tips om slangedimensjon i TO andre strenger for en løsning som nevnt i tittelen. Syntes emnetitlene passet godt, men må ha blitt endret slik at de ikke lenger stemmer med spørsmålet. Eller var det jeg som ikke leste titlene godt nok? Uansett, det blir kanskje ikke så mange "rette vedkommende" som leser spørsmålet når tittelen (plutselig) ikke lenger stemmer med saken. Mange ganger blir det startet nye strenger på emner som har vært belyst X antall ganger her på PB, så jeg forsøkte å bruke gamle strenger så lenge saken passer sånn ca med tittelen. Prøver enda en gang, men nå med nytt emne. Jeg har altså planer om å lufte ut med slange der filteret står i dag, og via en plastkanne el.l. direkte ut gjennom hekken i båten. Jeg er i tvil om hvilken slangedimensjon jeg trenger. Ikke for tykk fordi den blir stiv og vanskelig å ha med å gjøre. Må vel tilpasses slagvolum(?). Ber om tips om hvor stor (el. liten) dimensjon jeg trenger. Noen som har "slangeløsningen" - enten fra toppdekselet eller slik jeg har tenkt, og som kan si noe om dimensjon - så takker jeg for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Hva med samme dimensjon som inngående på filteret? Bruker du for liten dimensjon risikerer du at motoren kaster ut oljen og skjærer seg. Det er en vanlig greie med 31-41 serien. Redigert 19.September.2008 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KaRsK Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 har selv 41 motor med dette filteret skrudd oppå motoren .. er det slik at der vil sette en slangebit på der isteden for ? og så la slangen gå ut av båten i en skrog gjennomføring f.eks ? har sett det kommer litt damp ut av dette filteret , men forstår ikke helt problmet med å ha det slik som det er orginalt ? noen som kan fortelle meg hvorfor dette skal være bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Jeg planlegger å erstatte filteret med utlufting gjennom hekken med slange. Da må slangestuss monteres i stedet for filteret. Slangen skal da via en plastflaske eller lignende på et par liter for å samle opp kondensert oljedamp. Dette er anbefalt av et lokalt verksted for å slippe veivhusfilteret som skal være en dårlig løsning. Det er andre som har gjort det på den nevnte måten, jf. innlegg her på PB i andre emner. På 41B-motoren er filteret erstattet med slange fra det bakerste toppdekselet og inn på luftfilteret. Denne løsningen er iflg. flere kommentarer her på PB ugunstig fordi turboen blir (kan bli?) "forurenset" av olje. Løsningen kan monteres på 41A-motoren. Delepris ca 2000 kroner. Å lufte gjennom skroget skal altså være en bedre bedre løsning (og billigere). Tenkte at det må være noen med slangeløsningen (fra toppdekselet), og som kunne si noe om dimensjonen på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Dette er en vanlig løsning på større motorer. Det som kommer ut fra toppdekselet er gjennomslag fra motoren og ev sperre luft fra turboen! Mengen er rel liten! Mål trykk i systemet i dag med et vann urør og se hvor stort overtrykk det er i dag. Monter på en en tomms slange først. Er trykk lavere da er det sikkert ok! Husk at avdamping fra veivhus kan være giftig og lukta er heller ikke god! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Er det ingen som har løsningen med slange i stedet for filteret, og som kan si noe om slangedimensjonen? Så slipper jeg å prøve meg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 22.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Slangen som går fra toppdeksel til luftfilter på 41B har en dimensjon på ca 3/4 tommer (har ikke målt nøyaktig). Dersom du velger en slange med ca samme dimmensjon bør det vel gå bra, forutsatt at det ikke blir veldig lang avstand til du kommer ut gjennom hekken.Har ingen erfaring med den jobben du tenker år gjøre, men jeg kan tenke meg at det vil være viktig å unngå "dolper" på slangen der oljen kan samle seg. Dersom det blir så mye olje at slangen tettes vil du antagelig ha et problem lignende som om det originale filteret går tett. Brigg (Sitatet er satt hit fra en annen streng). Takk for svaret. Mulig jeg blir å bruke 1" for å være sikker. Det er viktig at ikke slange Ø er for liten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.