Jump to content

Kva kostar det å bygga naust?


Ask

Recommended Posts

Det er sjølvsagt uråd å svara eksakt på dette spørsmåle. Til det er det for mange faktorar som spelar inn. Men eg vil setja pris på om medlemmar med erfaring kan dela denne med meg.

 

Tomta er 10*10 meter. Tanken er å bygga ein etasje og loft. Uinnreia.

Grunnarbeid held me utanfor i denne samanhengen.

 

Det er straum, veg og vatn heilt fram.

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Like lett å svare på som, hva koster det å kjøpe båt.....

 

Mange variabler:

Hvilken fundamentering ønsker du, feks punkt fundamentering , eller ringmur.

Skal du støpe gulv, eller bruke eksisterende masser.

Går ut fra at du skal bygge i tre, men her fins det mange mulige løsninger. Har du tilgang på rimelige materialer, eller skal du kjøpe alt på byggmakker.

Til sist, hva slags takkonstruksjon og taktekking velger du.

 

Mener ikke å forvirre, men det er vanskelig å komme med råd, om du ikke sier mer om hva du ønsker.

Hilsen en som holder på med naustet på 3. året

 

Jeg bygger med naturstein, og kledning av bak ved.

bilde_052.jpg

 

Ikke den billigste, ikke den enkleste, men moro, det er det.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tror du kan regne 300 tusen inkl. snekker, støpt plate. 5x10 meter ordinært naust
Det er vel i overkant råflott å bruke snekker til å sette opp et naust. Prismessig bør et naust kunne sammelignes med en garasje. En elementgarasje med loft på 6x6 meter koster 95000 hos byggern. Setter du en slik på høye murer, har du et ok naust. Litt kort, men nær nok til å brukes som et eksempel.
Link to post
Share on other sites

Tomta er 10*10 meter. Tanken er å bygga ein etasje og loft. Uinnreia.

Grunnarbeid held me utanfor i denne samanhengen.

 

Hvilke må skal du ha på det? Type takstoler har du tenkt deg?

 

Har satt opp en garage 50m2 med oppløft i 2 etg (tot 6 vinduer) delvis isolert. pris ca 86.000,- (Fikk tilbud av snekker på 165.000,-)

Stall på 105m2 50/50 tre leca.) kom på ca 100.000,-

Priser er ink grunnarbeide og ca 6 og 4 år gammle.

 

Sparte mye på stallen ved å ujustert reisverk og pannel samt kjøpe 36mm kontra 48mm i takstoler. Halvparten av takstolene er av type W som igjen er litt rimeligere (men mister plass på loftet)

 

Vuderer nå å lage ett vogn skjul. Har derfor kjøpt brukte takplater på Finn. Ca 70m2 pris 1.300,- (+ henting)

Ujustert 2x4 pris ca 8,- lm

 

Takstoler er det ofte på Finn. (Det meste fins faktisk der.)

 

Det du vil spare mest på er eventuell egeninnsats.

Link to post
Share on other sites

Diskuterte dette med en bekjent som er byggmester, og har satt opp en del naust. Han sa at et naust er nesten like mye arbeid, og dermed kostnad som en liten enebolig. Du bruker tross alt akkurat de samme materialene og dimensjonene til et naust som du ville brukt på et hus av samme størrelse. Hva jeg har brukt på mitt eget naust, som ligger som ett av fire naust i en rekke, har jeg ikke oversikt over, men det nærmer seg vel stygt 100 000 i materialer. Jeg har gjort alt arbeidet selv og har dermed ingen kostnader til håndverkere så langt.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

.......Han sa at et naust er nesten like mye arbeid, og dermed kostnad som en liten enebolig............

En liten enebolig er vel som regel mye større enn et båtnaust. Spørsmålet er også om du skal ha isolasjon i naustet og eventuelt hvor god isolasjon.

Eneboliger har i dag minst 150 mm tykke vegger pga. kravet til isolasjonen. Et naust burde greie seg med 100 mm, maks. Et naust trenger vel som regel ikke mer enn et reisverk og et lag utvendig kledning. Eventuelt kan man varmeisolere en del av det. Kanskje snekkeren tenker på "naust", dvs. fordekt hytte ved sjøen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skal du ha trebåt i naustet må du ikke isolere. Det blir da for tett, og for varmt, slik at båten tørker for mye. Da kan det være best med enkel kledning som står kant i kant. Skal du bare ha plastbåt blir saken en annen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...