Jump to content

Impellerskifte Yanmar 4LH-HTE, impeller sitter fast.

Kodvaag

Recommended Posts

Impellerskifte Yanmar 4LH-HTE, impeller sitter fast.

Har verkstedmanual, følger denne, men greier ikke å ta ut impelleren.

Der står det:

Ta av deksel, ta vekk O ring, ta ut impeller ta ut sliteplate.

Dekselet er bare et flatt lokk, o-ringen er lokkets tetning.

Jeg har to nye impellere liggende, de er sekskantet innvendig.

Ingenting tilsier at de ikke skal bare være å dra rett ut. Har tittet med speil, trodde først det var en umbrako i senter, men det er bare senterhull/kjørnemerke i senter av akslingen.

Jeg har dratt i impelleren (selve gummien) med kombinasjonstang, stor vannpumpetang, stukket skrujern gjennom selve gummien og brukt et skrujern som brekkstang for å dra ut impelleren.

Rikker seg ikke en millimeter.

Hva gjør jeg nå?

Demonterer hele sjøvannspumpen?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Har du prøvd med f.eks. et hammerskaft eller et trestykke mellom tanga og pumpehuset som vågamat? Da jeg skiftet på min Yanmar, brukte jeg en litt lang nebbtang.

Du bør være litt forsiktig med skrujernet så du ikke skader sporet for o-ringen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hm, selgeren av mc peller holder til 1 km fra meg... Har sendt han mail, så nå får vi se om ikke det løser seg...

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Hadde samme problem, brukte 2 stk nebbtenger med vinkel(fra Biltema) og dro i impellerbladene mot midten.

Duschet godt med crc.

Prøv og dra mest mulig "rett" av akslingen.

En annen mulighet er å ta av hele impellerhuset. Vær forsiktig med huset, er av messing eller kobberlegering som lett blir skadet.

Tror mc peller kan være et godt valg.

Edited by Seasu (see edit history)

Mc Peller ver et ekselent valg!

Mr MC Peller kom hjem til meg og gjorde jobben gratis OG solgte meg en Mc Peller impelleravdrager.

Kjempefin service. :smiley:

Den satt godt fast, og elendig plassering på min Yanmar motor, men Mr Mc Peller var sta (og bikkja hans tolmodig) så impelleren måtte gi opp.

Nå er forøvrig motoren min satt sammen med ny turbo, ny impeller og renset varmeveklser.

Er det sånn at jeg skal ha rød kjølevæske i ferskvannskjølinga på den?

I tillegg til rød frostvæske brukte jeg avkalket vann. Mener det stod i manualen en plass.

Da jeg brukte systemrens på ferskvannsiden var det ganske melke-aktig det som kom ut. Dermed tenkte jeg det kanskje var kalk som hadde løsnet???

Kjøpte vannet på Biltema, var ikke mange kronene....

MVh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Skal skifte termostat også, siden den har vært litt for varm på fullgass og litt for fort kald på snekkefart.

Varmeveksleren hadde noen blåskjellbiter og mye tang i hver ende, så dette hadde vel skylden for varmgangen.

At den ble fort kald når man tok det med ro må jo skyldes en termostat som ikke lukker når tempen går litt ned?

Da jeg tok ut termostaten var den i hvert fall lukket, men da var det jo 10 grader.

Tenker at ny termostat hjelper.

Men:

Termostathuset hadde 4 skruer.

2 av 4 skruer knakk. (de som hadde gjennomgående hull)

Tok meg god tid, kjørner, lite bor, så 5mm bor, så gjengetapp, perfekt.

...på den første.

Når den andre skulle bores så "kunne jeg jo dette" og gikk på litt fortere.

Dermed boret jeg ut av senter, og lokket passet ikke...

Løsning:

Skar av en skrue 90% over.

Skrudde den ned i det skjevt gjengede hullet.

Lot den feste seg der i 45 min med Loctite fastsetning. (Sterkere enn skruelim)

Knakk av det lille jeg ikke hadde saget over.

Kjørnemerke i SENTER, lite bor, større bor, så 5 mm bor.

6mm gjengetapp.

... så gikk det bra.

Puh.

Får ta med noe renset vann, og en ny termostat i morgen.

Hva med saltvannssiden, skal jo kjøre på med noe glykolvann der, før vinteren. Kan det være blå forstvæske? Eller må jeg bruke rød her også?

Takk for alle svar! :smiley:

På min 4LHA-SPT är det helt omöjligt att få ut impellern utan impellerutdragare. Det är dessutom så trångt att jag fick såga av och modifiera impellerutdragaren för att kunna snurra runt skruven. Det är väl egentligen enda nackdelen med denna motorfamilj - den eländiga placeringen av impellern !

Jag har för mig att min impeller har splines invändigt och inte sexkant. Men det finns ingen låsning - den skall bara vara att dra rakt ut. För att få in den nya bruker jag en stor skruvtving.

Edited by Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Jag har för mig att min impeller har splines invändigt och inte sexkant.

Du har rett.

Sverige - Norge: 1 - 0 :headbang:

Hei.

Jeg kjørte en 15(!) gammel impeller tørr i 5 minutter en gang, og den var like fin og myk som ny! Men skiften den nå likevel. Det ligger bilder av den her på forumet, men finner de ikke. Har den gamle som reserve.

Lars H.

Viking - Stabek 4 - 1 :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mc Peller ver et ekselent valg!

.......

Kjempefin service. :smiley:

Bestillte McPeller-verktøy seeent fredagskveld og allerede idag ankom den i posten :eek: .

Takker for god og rask service fra Mortensen Technics .

Mvh. Hafrsfjord

Skal du bytte frostvæske fra blå/grønn til rød ville jeg anbefale deg å sjekke ut yanmars anbefaling.

På min helte jeg på systemrens, kjørte motoren varm og lot den stå i 2 dager, tømte. Spylte. Fylte rent vann, kjørte varm,(2 ganger)

Til slutt helte jeg å tilnærmet 50/50 med rød frostvæske og batterivann fra B.tema.

Etter de 2 første skyllingene kom det ut mye guffe/slim.

Ikke fyll kaldt vann på varm register !!

Mindre frostvæske (40/60)bedrer kjølekapasiteten.

"Seasu": Takk for gode råd! Skal følge de til punkt og prikke.

"Polar 770 som skulle ønske det var Joda 7500": Hørte ikke? :boxing::lol::lol::lol:

Er det sånn jeg må ha?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700...upkey=006003060

w13500-00.jpg

Nå er jo varmeveksleren ren, turboen er jo ny, og dermed ren inni kjølekappa... bare motorblokka igjen.

Når jeg tømmer ut systemrens av motoren, så vil jo den havne nede i kjølen, da er det vel ikke annet å gjøre enn å spyle, lense, spyle mer, lense mer, osv?

Før vinteren er det kanskje lurt å søle litt glykol nedi kjølen, i tilfelle det fryser?

Gleder meg til å lukke igjen motorlokket for høsten nå. Har blitt litt mye å gjøre i det siste:

Paralellt med denne motormekkingen pusser jeg opp her hjemme 32m2 gang/trapp og 60m2 stue, med ny tapet og hhv matt sorte fliser og parkett.

I tillegg har jeg i går vært å sett på en vannskade. (har tre utleieleiligheter)

En leietager har aviset kjøleskapet.

Vannet har lekt ut, trengt under kjøkkengulvet (ca 15m2 hvite fliser oppå gipsplater) og lekt gjennom veggen bak kjøleskapet og skadet ca 3m2 parkett (i en stue på 44m2)

Går ikke an å skifte noe parkett, for den er sikkert ti år gammel, og jeg har slipt og lakket den en gang.

IF sier at de ikke dekker noe, da det ikke er gått hull på et vannrør.

Leietageren eier ikke nåla i veggen.

Hva gjør jeg?

Det var den jeg brukte, men på et pdf ark på Yanmars tekniske side er det nevt flere.

Ble anbefalt at denne virker best med litt varme. Mange som har bygd sirkulasjonskrets osv. Kommer vel litt an på hvor lenge

motoren har gått med samme frostvæske. Min hadde tydlig gått med samme lenge. Det kom "slim" ut av den etter første tømming.

Etter andre skylling svart vann og til slutt vann med "groms" i.

Pass på anbefalt blandingsforhold/tid på denne.

Alternativet er vel å fylle blå, og gjøre byttet av væske på våren, hvis båten ikke er på sjøen.

Litt frostvæske(50/50) i bunnen er vel en god ide.

Lykke til med "prosjektet"

I tillegg har jeg i går vært å sett på en vannskade. (har tre utleieleiligheter)

En leietager har aviset kjøleskapet.

Vannet har lekt ut, trengt under kjøkkengulvet (ca 15m2 hvite fliser oppå gipsplater) og lekt gjennom veggen bak kjøleskapet og skadet ca 3m2 parkett (i en stue på 44m2)

Går ikke an å skifte noe parkett, for den er sikkert ti år gammel, og jeg har slipt og lakket den en gang.

IF sier at de ikke dekker noe, da det ikke er gått hull på et vannrør.

Leietageren eier ikke nåla i veggen.

Hva gjør jeg?

Har du ikke depositum da Kodvaag?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har du ikke depositum da Kodvaag?

Hjelper fint lite, da det beløpet er for lavt... :headbang:

44m2 parkett og 16m2 kjøkken = 60 m2 *250,- pr m2 = 15.000,- bare i gulv.

Pluss arbeid med å demontere og montere kjøkkeninnredning, fjerne gammelt gulv, legge nytt, av og på med listverk osv...

Kan jo gjøre alt selv, men som du vet har jeg Yanmar, og må skru endel, så jeg har ikke tid til sånt bygningstull! :smash:

Leietager skal i morgen kontakte sitt forsikringsselskap, da han har bil og innboforsikring i et annet selskap.

Men er vel tvilsomt de vil betale noe, når ikke IF heller vil?

Nei, dette er jo brukerfeil av kjøleskapet. Flott å avise, men man mo jo se til det også. Etter min mening er dette en 100% leietagerkost.

Hadde nok tatt det som var av depositum, samt sendt regning på resterende beløp. Det går alltids ann å skaffe penger. Leietager må ta opp en lån eller no.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

I dag ble yanmaren fyllt opp med systemrens, og kjørt varm, med hageslangen i sjøvannsinntaket (oppi filteret)

Minn meg på om to dager å få skyllt ut de skumle sakene, og fyllt på noe rød kjølevæske.

Yanmarer er lettstarta! Dro ut stopperen, for å kinne opp oljetrykket, touchet nøkkelen og den startet umiddelbart!!!

Viste seg at stopperen kun var 90% ute, det er ikke nok til å stoppe en Yanmar!

Polar 770:

Leieboeren har sagt til en felles bekjent: "Det er første gang jeg aviser kjøleskapet så lenge jeg har bodd der."

Han har bodd der i hvert fall i 3 år, og kjøleskapet er av skikkelig gammel type som krever avising hvert halvår...

Sier seg selv at det må ha vært mye is i det.

Skal opp med takstmann NÅ og se på det...