mateco Startet 19.September.2008 Link til dette innlegget Startet 19.September.2008 Nå kommer vintermørket for fullt og bruk av lyskaster blir en nødvendighet! Ser at mange monterer lyskasterene på en slik måte at hele det lyse fordekket lyses opp i tussmørket. Ardre plasserer kasteren slik at manøverplassen lyses opp via takluken. Noen bruker "arbeidslys-kastere" med alt for stor spredningsvinkel på lyskjeglen. Kan noen her inne øse ut om sine erfaringer på hva som er gode lyskastere til en billig penge? Hvordan bør man plassere lyskasteren for å unngå å bli blendet? Noen erfaringer med xenon kastere? Hva med bauglys som erstatning/supplement til lyskaster? Kan det være lurt å plassere kasteren så lavt og langt bak at styrehuse/flybridge skaper skygge på fordekket? Er det andre momenter man bør ta hensyn til ved plassering? Noen som har gode råd for å forhindre gjenskinn på fordekk eller fra "dashbordet"? mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 (redigert) Jeg har plassert min over radaren i targabøylen. Det var flere grunner til at dette ble løsningen. -For det første så ønsket jeg at den skulle kunne brukes 360 grader, uten å blende meg selv i noen retning. -For det andre så ønsket jeg at jeg kunne bruke lyskasteren så nært som mulig, altså å kaste lys rett forann baugen i jakt etter kai, stake eller hva det måtte være. -Tredje punktet var at jeg ønsket en løsning der man enkelt kan kvitte seg med høyden på targaen, etter en halv sesong har jeg vel konkludert med at det her ikke er optimalt så jeg kommer nok til å modifisere bøylen enda en gang, men plasseringen på radar og lyskaster blir den samme. Jeg kan legge til at jeg på min flybridge har en solid vindskjerm som gjør at jeg ikke kunne ha satt lyskasteren rett ned på targabøylen, samtidig vil den samme solskjermen (normalt dekket av kallesjen) skygge for lyset slik at baugen ikke lyser opp. Med andre ord står lyskaster, vindskjerm og baug på linje. Jeg ville holdt eg unna "sealed beam" kasterene i plast, spørs litt hvor mye du vil betale, jeg hadde en jabsco sak orginalt og den ikke noe å skryte av. Nå har jeg en ACR i aluminiumshus med 2x55w halogen pærer og da er det som langlysene på bilen men litt bedre konsentrert. Mer om prosjektet finner du her. Redigert 19.September.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Akuratt nå er det et tilbud på nettbaat.no Har selv tenkt på denne. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Akuratt nå er det et tilbud på nettbaat.noHar selv tenkt på denne. Takk for tipset Skippy! Lyskasteren er allerede bestilt Kjempekjekt med trådløs fjernstyring da jeg slipper alle kabeltrekk Det ble denne ifra nettbaat.no Ser at det er motsatt opp/ned funksjon på fjernkontrollene, men det er vel bare en tilpasningsak skulle jeg tro. Nå har jo jeg mye annet trådløst ombord, får håpe at den ikke slår seg på/av i tid og uttide. Iallefall billig til 1650,- mot veiledende 5150,- (Det var rådyrt!!) Ser Seatronic har den samme med Xenon til 2900,-. I fjor trakk de denne ut av sitt varesortiment pgs feil med fjernkontrollene. Er vel fiksa nå da kanskje? Er Xenon verdt prisforskjellen?? mvh Mateco Redigert 20.September.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Et alternativ til å montere lyskaster er å bruke håndholdt lyskaster. Jeg har en håndholdt Xenon lyskaster av typen HID MAXTEL, 7200 footcandela /4500 lumen, se http://www.phoebus.com/pdf/X990.pdf . Jeg er imponert over hvor kraftig lysstråle jeg får med denne lyskasteren. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Et alternativ til å montere lyskaster er å bruke håndholdt lyskaster. Sikkert en bra lyskaster du nevner her roaldbj, men jeg har nå engang bare to hender og de trenger jeg til ratt og to pådragshendler. Dessuten sitter jeg helst innendørs og da blir vel blendingen total hvis jeg skal lyse igjennom rutene med en håndholdt Xenon lyskaster! Men i en åpen båt og med en ekstra medgjørlig medhjelper så er jeg enig med deg mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Jeg følger argumentet ditt. Jeg er imidlertid skuffet over lyskvaliteten til mange av de vanlige lyskasterne som tilbys fritidsbåtene. Dersom du engang har forsøkt å benytte HID MAXTEL vil du i ettertid savne tilsvarende lysstyrke. Jeg er ellers ening med deg i at det er komplisert å seile med båt i mørket med lukket førerhus og få hender. Jeg har desverre opplevd flere ganger at servomotorene til lyskasteren har brutt sammen - dette er nok en av de to grunnene til at jeg i dag bruker håndholdt lyskaster. Den andre grunnen er lysstyrken. Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Hei Mateco, jeg kjøpte og monterte samme lyskaster fra Nettbåt som du har kjøpt og er kjempefornøyd Veldig bra lys, men kunne kanskje vært dimme funksjon på den Jeg bruker kun fjernkontrollen til den, og er blitt vant til "feil" anvisningen Mvh, carmencita Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Dette ser ut som et bra tilbud ja. Kanhende er veiledende pris justert opp for anledningen, men likevel, det var rimelig. Bestilte den nettopp nå Takk for tipset Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.