shark1 Startet 20.September.2008 Del på Facebook Startet 20.September.2008 (redigert) Må snart ta opp båten min da havna stenger 1 oktober, sitter en 1986 volvo penta AQAD 40B motor med 290 DP drev, tenker litt på hva som må gjøres med den før vinteren. Kjølesystemet må jo kjøres gjennom frostvæse, hvordan gjøres dette, må vel gjøres på land, tar man bare av lokket på sjøvannsfilteret og fyller på med frostvæske mens den startes?? Motoren må vel også skiftes olje og filter på, kan vel gjøres etter varmkjøring på sjøen, men bruker man den oljen man ønsker å ha på til våren igjen eller bruker man en veldig billig olje som man tapper av til våren igjen?? Er det noen andre ting man må tenke på, bortsett fra sjekke frostvæske frysepunkt, renhold og crc på kontakter?? Er det noe spesielt man må tenke på før den blir tatt opp fra vannet? Redigert 20.September.2008 av shark1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 20.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2008 Jøss her var det stille gitt, ingen med noen gode tips??? Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Hei. Her er min versjon av vinterkonservering: Jeg tar en tur på fjorden og kjører motoren godt varm. Umiddelbart etter suger jeg opp den varme oljen gjennom peilerøret. Bruker en vakumpumpe kjøpt hos Maritime. Pumper opp vakuum og lar den virke en stund. Oljen kommer ikke fort i den tynne slangen. Må etterpumpe stadig. Det meste av olje får jeg opp på denne måten. Skifter så oljefilter og fyller på ny olje. Jeg lar motoren få gå en stund med den nye oljen. Etter at båten er kommet på land, kobler jeg fra vannslangen fra sjøvannsfilteret og legger enden i en stamp/stor bøtte ved siden av motoren. Fyller vann i denne med en hageslange. Starter så motoren og lar den få vann fra stampen. Fyller hele tiden etter med hageslangen. Ofte må jeg stoppe motoren fordi vannslangen ikke gir nok vann til stampen. Til slutt fyller jeg frostveske i stampen og lar motoren suge inn dette før den stoppes. Prøver å holde blandingen 50/50 med vann/frostveske. Så tapper jeg oljen av drevet (Mercr. Bravo 1x). Selv om jeg åpner lufteskruen oppe på drevet, samt skrur av toppen av påfyllingstanken inne i båten, renner olje sent ut. Sjekker om det er spon i oljen og om den ellers ser fin ut med tanke på vann. Jeg tar drevet av ja. Det er fort gjort. På den måten har jeg kontroll på om det er vann i knutebelgen. Sjekker så at belgene ser fine ut. Har byttet belger med 3 til 5 års mellomrom. Sjekker så alt av sink på motor og drev og bytter de som er 50% brukt. Tapper også ned grovdieselfilter. Evt. skifter innsats og motordieselfilter (finfilter). Men så lenge jeg ikke har hatt noe redusert turtall, så stresser jeg ikke med å bytte dieselfilter hver høst. Men i fjor høst gjorde jeg helt ren dieseltanken og byttet filter. Fyllte på ny diesel. Kjørte så lufteprosedyre (automatisk lufting på Steyr) og lot alt stå slik over vinteren. Jeg vet at noen driver og starter motoren med jevne mellomrom i løpet av vinteren, men det synes jeg er unødvendig. Kaldstart er ikke det en motor liker best. Har aldri hatt startproblem på våren. Jeg tar en skikkelig rengjøring på drev og propell. På våren smører jeg drevet med antigroestoff (bruker kost i fartsretningen). Stålpropellen blir polert. Monterer drev og propell på båten og fyller ny olje på drevet. Så det var det jeg har tenkt å gjøre i høst. Håper jeg ikke får noen negative overraskelser. Men så lenge alt har gått som normalt i sommer, tror jeg det skal gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Kjølesystemet må jo kjøres gjennom frostvæse, hvordan gjøres dette, må vel gjøres på land, tar man bare av lokket på sjøvannsfilteret og fyller på med frostvæske mens den startes?? Motoren må vel også skiftes olje og filter på, kan vel gjøres etter varmkjøring på sjøen, men bruker man den oljen man ønsker å ha på til våren igjen eller bruker man en veldig billig olje som man tapper av til våren igjen?? Er vel ikke akkurat slik det gjøres. Manualen sier at du tar av slangen inn på sjøvannspumpen og kobler til en slange fra en bøtte med ferdigblandet frostveske. Fikk ett tips her på forumet om å koble av sjøvanns slangen fra drevet og koble på en slange der isteden. Mye letterer og mindre søl. Røret jeg brukte var ca 27mm utvendig. Først kjører jeg en stund med ferskvann, så setter jeg en bøtte under og fyller ren frostveske, den blander seg med vannet alt i systemet. De grønne slangene er for å få all retur vann opp i bøtta igjen. Når jeg er ferdig bruker jeg resten av frostveska på septik tanken. (Husk å tømme vanntanken også.) Motor olje byttes på høsten (før du tar opp båten). Det fins flere manualer om dette i dokument arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.