LarX Startet 20.September.2008 Link til dette innlegget Startet 20.September.2008 Lurer på hvordan andre VHF-brukere f.eks kaller opp en fritidsbåt nå dere ikke klarer å se den godt nok eller ikke har annen info. Når man ikke ser annet at det kanskje er en snekke med delvis rødt skrog som er på vei en eller annen retning., hva kaller du den opp som? Jeg har mine prosedyrer, og det kunne vært artig å høre hva andre gjør. Seilet sør for Ekofisk fra Shetland forrige uke å prøvde å kalle opp en annen båt, den svarte ikke på mine annrop (kanskje han ikke skjønt at det var han jeg kallte opp.) Antar den hadde VHF når den er så langt fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Meg bekjent finnes det ikke noe skrevet i prosedyrene om dette, men det vanligste vil nok være å kalle opp båten med referanse til hvor den befinner seg og hvordan den ser ut. F.eks noe i retning av: "Snekke med rødt skrog like sør for Brattholmskjæret...." Ute på havet har man mindre å holde seg til, så da er det en omtrentlig posisjon som kan være løsningen. AIS'ens inntreden gjør dette langt enklere når det gjelder fartøyer som har dette utstyret, og det kommer heldigvis på stadig flere. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LarX Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Enig med deg. Kommer nok ikke utenom AIS på neste langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.