Jump to content

Mercury 25hk stoppet. Hvorfor?

baljeskvulp

Recommended Posts

Hei alle. Trenger noen råd angående min motor som stoppet sist jeg var ute med båten.

Motor:

Motoren er en Mercury 25hk, ca 1994 modell, totakt, to sylindre, forgassermotor.

Oljeblanding i bensin.

Hva skjedde/symptomer:

Gikk ut fra båtplass. Motoren hadde startet greit som vanlig og gikk fint på et relativt lavt turtall (5 knops grense).

Etter kort tid , 5-10 minutter, stoppet motoren.

Den lot seg ikke starte som vanlig igjen.

Denne motoren har "primer" og når jeg primet motoren tente den og gikk under et sekund før den stoppet igjen.

Den tente også på startgass for deretter å stoppe umiddelbart.

Mens jeg lå der og duppet prøvde jeg følgende:

- så på pluggene - de så helt ok ut.

- tok av bensinslange på "innsiden" av inline bensinfilter på selve motoren.

Når jeg da pumpet på belgen kom det mye bensin gjennom. Altså ingen blokkering så langt.

Bensinslangen fra tank sto også riktig retning samt at lufteventil på tank var åpen.

Kom ikke lenger der og da og tok imot vennlig tilbud om slep inn igjen.

I ettertid :

Har tatt båten opp av vannet og hjem. Her åpnet jeg litt på dekselet over en pakning

på noe som muligens er bensinpumpen

(styrbord side av motoren/forgasser hvor bensinslangen går fra bensinfilteret og inn)

og pumpet på ballongen for å se at bensin gikk gjennom og ut under dette dekselet/pakningen.

Det gjorde det.

Så magi : Forsøkte å starte motoren (med kjølevannsmuffe) og motoren startet ! - og

gikk fint både på tomgang og litt høyere turtall.

(Desverre prøvde jeg ikke å start før jeg gjorde dette.)

Spørsmål som popper opp:- Sannsynlig årsak, bensinpumpe, "forstoppelse" i filter el.l. ?

- Er det mekanisk bensinpumpe på disse. Med membran el.l ?

Hender det at disse ryker - og er feilen da varig slik at motoren ikke lar seg starte igjen?

- Hvor sitter bensinpunmpen ?

- Kan det være luft (eller rusk) i forgasser eller annet sted som jeg har "flyttet på"

slik at motoren nå tilsynelatende går bra igjen?

- Kan luft være et problem på en slik bensinmotor?

- ALLE tips mottas!

Annen info:

Nevnte bensinfilter (under deksel på motor) ble byttet i vår.

Samtidig ble tank med inntaksfilter tømt/sjekket/renset.

Har i ettertid brukt noe overvintret bensin som er blitt filtrert.

Motoren har kun gått få timer i år.

Er takknemlig for alle svar.

Motoren går jo tilsynelatende igjen , men jeg er heller skeptisk til å legge ut på bøljan blå

med en motor jeg er usikker på.

mvh

Bjørn

Edited by baljeskvulp (see edit history)

Du bør kanskje legge ut igjen for å prøve.

Ofte kan man nemlig oppleve at den går greit uten belastning.

Slik jeg forstår det er det bensinpumpen du åpnet.

Du kan vel teste om den er i orden ved å klemme på håndpumpen mens motor går/fusker.

Da skal den gå rent igjen.

Var jeg deg ville jeg tatt en kompresjonstest på den.

Ikke sikkert at det gir svar men det kan gi det og hvis kompresjon er ok så vet du ihvertfall det og da er det kanskje verdt å gruble videre...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei og takk for svar.

Jeg ser poenget i at hvis det er bensinpumpe/tilførsel så kan den gå pent med lite gasspådrag/lite bensinbehov. På den annen side, når motoren hadde stoppet så ville den ikke gå mer enn et knapt sekund, heller ikke på tomgang, når jeg primet etter å ha pumpet.

Jeg hadde ikke hender/ideer nok til å pumpe samtidig som jeg forsøkte å starte den gang.

Når du skriver kompresjon, tenker du på kompresjon i sylindrene eller måling i trykk/vakuum til pumpe ?

mvh

Bjørn

Når du skriver kompresjon, tenker du på kompresjon i sylindrene eller måling i trykk/vakuum til pumpe ?

Han tenker på sylinder kompresjonen, er en grei måte å kunne utelukke eventuelle mekaniske feil på motoren + at det er kompresjon/vakuumet i veivhuset på motoren som driver bensinpumpen .

Hvis du er usikker på motoren slik den er i dag kan det lønne seg å gi forgasseren en god rens + et overhalings kit ( pakninger + flottør dyse ), herunder også sjekk og eventuelt justering av høyden på flottøren ..

Sjekk også over slangene på motoren, se etter sprekker og de laminering ( slangen kan gå i oppløsning ifra innsiden noe som kan gi tette eller nesten tette slanger ).

På din motor sitte bensinpumpa integrert i forgasseren, så manglende bensin kan tyde på at en eller flere kanaler i forgasseren er eller har vært tette, behøver ikke å være store blokkeringa, hadde nesten samme problemet med en liten motor for noen uker siden.....var et lite frø ifra ei bjørk som blokkerte funksjonen på den ene ventilen i bensinpumpa....

Arne Kjetil