Skipper Båtløs Startet 20.September.2008 Link til dette innlegget Startet 20.September.2008 Var i havnen i går for første gang på 3 uker. Oppdaget at forbruksbatteriene var helt nedtappet...voltmetret viste 0 volt. Får jeg disse batterien opp på normalt nivå igjen...eller kan jeg avskrive dem. De var nye i fjor Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Var i havnen i går for første gang på 3 uker. Oppdaget at forbruksbatteriene var helt nedtappet...voltmetret viste 0 volt. Får jeg disse batterien opp på normalt nivå igjen...eller kan jeg avskrive dem. De var nye i fjor Sett dem på lading så kommer de opp igjen,hvis de ikke er kortsluttet (ødelagt) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Oppdaget at forbruksbatteriene var helt nedtappet. Du bør nok sjekke om du har noe som stjeler strømmen din også, de tapper seg ikke ut selv. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 20.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Du bør nok sjekke om du har noe som stjeler strømmen din også, de tapper seg ikke ut selv. Vet hva det er....ekkoloddet som er koblet direkte til batteriene hadde stått påslått, men synes det er litt rart at det skal tappe så mye...det bruker jo bare noen milliampere Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Et vanlig batteri tåler ikke så godt å tappes ned til 0%. Helst skal det ikke tappes ned til mindre enn 50%. En tommelfingerregel er at det ikke skal tappes ned til mindre enn 12.25 V hvilespenning, hvilket er 50%. Du kan se på Tips og triks om hvilespenning vs. kapasitet. Deep cycle batterier tåler noe mer, aller helst skal man ha Li ion batteri slik som i laptopen, men de er ganske dyre. Ole Redigert 20.September.2008 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Regina III Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 ....ekkoloddet som er koblet direkte til batteriene hadde stått påslått, men synes det er litt rart at det skal tappe så mye...det bruker jo bare noen milliampere Jeg tror nok det forbruker noe mer enn du tror, sjekk manual! E annen ting at det burde jo vært smart nok til å overvåke driftspenningen og koble seg ut når den ble farlig lav. Batteriene dine overlever nok, men det nok ikke tvil om at de har fått seg "en støkk for livet". Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 I og med at batteriene var nye i fjor overlever de nok den ene utladingen. Men du burde nok sørge for å koble ekkolodd slik at når du slår av hovedstrømbryter så får ikke ekkolodd strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Jeg er litt imponert over Leoch batteriene mine. Dem er 4 år gamle og flere ganger har jeg tatt mer en 80% ut og for 1,5 år siden gikk den ned i 97% utlading. Har testet tilstanden nå og dem er like fine som nye. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Kan du ikke komme med en rapport om tilstanden på disse batteriene om 4 nye år? Skiftet selv mine forbruksbatterier sist år etter 9 års bruk, og startbatteriet i år etter 10 års bruk. Dette var standard Sønnak batterier. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Leoch batterier har jeg aldri hørt om. Kan du beskrive litt nærmere og eventuelt gi litt flere opplysninger om batteriene. Redigert 20.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Leoch er AGM batterier markedsført av www.staubo.no Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Ok, takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 (redigert) Takk for opplysningen Servicemannen. Det er alltid greit å vite om en snakker om "standard" åpne bly/syrebatterier som ikke liker å tappes ned under 50% eller om det er en annen type, epler og bananer . . Lars H. Redigert 20.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 20.September.2008 Link til dette innlegget Svart 20.September.2008 Kan du ikke komme med en rapport om tilstanden på disse batteriene om 4 nye år? Skiftet selv mine forbruksbatterier sist år etter 9 års bruk, og startbatteriet i år etter 10 års bruk. Dette var standard Sønnak batterier. Lars H. De kan jeg gjøre. Batteriene er i lading året rundt der som jeg bor i båten. Siste batteribank var fra Sønnak og den hadde 4 år levetid. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.