Jump to content

Hvor langt ned kan man tappe batteriet

Skipper Båtløs

Recommended Posts

Var i havnen i går for første gang på 3 uker. Oppdaget at forbruksbatteriene var helt nedtappet...voltmetret viste 0 volt. Får jeg disse batterien opp på normalt nivå igjen...eller kan jeg avskrive dem. De var nye i fjor

Var i havnen i går for første gang på 3 uker. Oppdaget at forbruksbatteriene var helt nedtappet...voltmetret viste 0 volt. Får jeg disse batterien opp på normalt nivå igjen...eller kan jeg avskrive dem. De var nye i fjor

Sett dem på lading så kommer de opp igjen,hvis de ikke er kortsluttet (ødelagt) :cheers:

Du bør nok sjekke om du har noe som stjeler strømmen din også, de tapper seg ikke ut selv.

Vet hva det er....ekkoloddet som er koblet direkte til batteriene hadde stått påslått, men synes det er litt rart at det skal tappe så mye...det bruker jo bare noen milliampere

Et vanlig batteri tåler ikke så godt å tappes ned til 0%. Helst skal det ikke tappes ned til mindre enn 50%. En tommelfingerregel er at det ikke skal tappes ned til mindre enn 12.25 V hvilespenning, hvilket er 50%. Du kan se på Tips og triks om hvilespenning vs. kapasitet.

Deep cycle batterier tåler noe mer, aller helst skal man ha Li ion batteri slik som i laptopen, men de er ganske dyre.

Ole

Edited by olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

....ekkoloddet som er koblet direkte til batteriene hadde stått påslått, men synes det er litt rart at det skal tappe så mye...det bruker jo bare noen milliampere

Jeg tror nok det forbruker noe mer enn du tror, sjekk manual! E annen ting at det burde jo vært smart nok til å overvåke driftspenningen og koble seg ut når den ble farlig lav.

Batteriene dine overlever nok, men det nok ikke tvil om at de har fått seg "en støkk for livet".

Kan du ikke komme med en rapport om tilstanden på disse batteriene om 4 nye år? Skiftet selv mine forbruksbatterier sist år etter 9 års bruk, og startbatteriet i år etter 10 års bruk. Dette var standard Sønnak batterier.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for opplysningen Servicemannen. Det er alltid greit å vite om en snakker om "standard" åpne bly/syrebatterier som ikke liker å tappes ned under 50% eller om det er en annen type, epler og bananer . .

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan du ikke komme med en rapport om tilstanden på disse batteriene om 4 nye år? Skiftet selv mine forbruksbatterier sist år etter 9 års bruk, og startbatteriet i år etter 10 års bruk. Dette var standard Sønnak batterier.

Lars H.

De kan jeg gjøre. Batteriene er i lading året rundt der som jeg bor i båten. Siste batteribank var fra Sønnak og den hadde 4 år levetid.