Jump to content

Motorbåt for dummies


Enzo

Timeantall brukt for motor pr sesong  

172 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ikke le , jeg kan faktisk utrolig lite om slike båter men det er altid moro å få inn ny kunnskap.

Jeg har i mange år hatt seilbåter , aldri eid noen motorbåt annet enn åpen Ibiza, hydrolift osv med bensinmotorer så jeg er totalt grønn på motorbåter , hadde jo vært morro vist litt mer om disse båtene man ser på fjorden.

 

En båt på f.eks 35fot med enkel eller dobbel installasjon , hvem bruker mest drivstoff ?

 

Vil en båt på 32 fot bruke betydelig mindre drivstoff enn det en båt på 35-37fot (regner med det er en betydelig vektforskjell mellom størrelsene) om begge f.eks maxer på 40kn og marsjer på 30kn ?

Eks en BMB 32 kontra en BMB 35.

 

Hva er fordelene med aksling kontra drev ? Hva er gjennomsnittlig kostnad i året for å vedlikeholde et hekkagregat , må man demontere det hvert år og koste på dyre pakninger osv osv ?

 

Er det forskjell på driftsøkonomi i valget mellom en halvplaner og en helplaner , si en halvplaner som marsjer rett under 20kn kontra en planende båt som marsjer på samme fart ?

 

Hvor mange timer går en normal motor før man må inn med dyre overhalinger osv ? Ser det er endel båter på finn.no som er 4-5år gamle eller eldre og de er gått 500timer + er dette å regne som ny motor ?

 

Et eksempel. En windy 37 med 2 store diesler , kan den kjøres over tid i 5-8knop (lite hekkbølger) uten at motorene tar skade av det ? Hva vil forbruket pr mil være på en slik båt ?

 

 

Jeg slenger på en liten uhøytidelig spørreundersøkelse også for å høre hvor mange timer dere med overnattingsbåt kjører motorene hvert år , hadde også vært interessant å høre snittforbruket pr mil.

Link to post

Spørreundersøkelsen din syntes jeg blir litt vanskelig å svare på siden du spør pr. måned.

Månedsvariasjonene er for store i forhold til ferietid osv til at dette gir "sense".

 

Men siden båten ble tatt opp i dag er "oppgjørets time" bokstavelig talt gjort opp i kveld,

så noen svar skal du få, Enzo:

 

Totalt gikk det med diesel for 15.000,- denne sesongen.

Timetelleren på motoren sier 130 timer, noe som er cirka årsnormalen for meg.

I snitt betyr dette et forbruk på ca. 11 liter diesel pr time.

 

Loggen på plotteren stoppet på ca. 950 nm utseilt distanse,

som igjen gir et forbruk på ca. 1,48 liter pr. nm.

 

Båten er halvplaner, har en Yanmar 6LP på 290 hk med aksling og veier ca. 5000 kg.

Totalt ble det 39 flotte overnattingsdøgn.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Neida jeg tenker ikke på å konvertere men jeg vil jo gjerne vite litt mer om den andre siden hvis jeg en gang i framtiden skulle finne på å gjøre det.

 

Med lange dager foran PCen så kan jeg seilbåtkategorien på finn.no utenatt snart og da har jeg de siste dagene begynt å bevege meg inn på ukjent farvann for å se hva man får av båt i den andre kategorien hvis man skulle finne på å konvertere en sesong eller to for å sjekke ut dette ukjente.

Finnes jo fine båter uten seil også har jeg oppdaget men det er ikke mange jeg liker.

Fairline targa 34 ,fairline 37 , Windy grand mistral 37 , sealine S34 , princess V39 , nimbus 350coupe er båter jeg synes ser ok ut selv om jeg aldri har vært oppi sånne båter

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Siden 4. April har vi logget:

- 145 motortimer

- 58 overnattinger

- 59,8 døgn total tid i båten

- Lengste sammenhengende tur var 16 døgn

- 1.580NM utkjørt distanse

- 3100 liter forbrukt diesel

- xx flasker rødvin (sensurert)

- yy hg reker, kreps og krabbe

 

- kos og hygge

- Masse tid med gode venner

 

Mot normalt: 20 overnattinger i 2007 og 4 i 2006. Hvilket betyr at med samme utvikling kan vi selge leiligheten midt i 2010 sesongen. For da har vi en "going-rate" på 360 overnattinger pr. år. :lol: Og da kan vi kjøpe større båt.

 

Og vi er kjempefornøyd med 2008 sesongen. Som ikke er ferdig enda!

Link to post
Men, setter du igang stopeklokka når du går ombord?

Hehe, neida jeg gjør ikke det. Men jeg startet å skrive temmelig detaljert logg da vi hadde vår første båt (Askeladden 605) for 5 år siden. Og jeg har fulgt opp siden.

Alle tids - distanse og forbruksdata føres videre til et regneark. Derav desimalene ... :smiley:

 

Er jo litt gøy da, å kunne mimre tilbake i den kalde årstid ....

Link to post
- 145 motortimer

- 1.580NM utkjørt distanse

- 3100 liter forbrukt diesel

Og vi er kjempefornøyd med 2008 sesongen. Som ikke er ferdig enda!

 

Har alltid hørt at drev går billigere enn aksel og moderne motorer bruker mye mindre diesel osv. Det som er rart er at phoebe bruker 1.5l/nm med en rel gammeldags motor og strak aksel. Kan se ut som om båtene veier omtrent det samme 5 tonn og er like store i volum. Hva er årsaken til at svenning sin båt bruker mye mere diesel? Ser at svenning har kjørt 3 knop raskere i snitt men er dette nok til at svenning bruker 33% mere?

Link to post
Hehe, neida jeg gjør ikke det. Men jeg startet å skrive temmelig detaljert logg da vi hadde vår første båt (Askeladden 605) for 5 år siden. Og jeg har fulgt opp siden.

Alle tids - distanse og forbruksdata føres videre til et regneark. Derav desimalene ... :smiley:

 

Er jo litt gøy da, å kunne mimre tilbake i den kalde årstid ....

 

Helt klart gøy å føre loggbok. Selv er jeg ikke dissiplinert nok... :nonod:

 

Min gamle far førte loggbok som du gjør.

Der ble det skrevet en god side etter hver eneste tur, samt en egen tabell som holdt styr på alt av data... Antall overnattinger med både "hvem, hva og hvor", været, barometertrykk, temperaturer etc. Alle fyllinger med sted og pris, servicer/ vedlikehold, distanser, gj. fart, timer, l/nm, l/t, på hhv SB og BB motor ble ført med millitær pressisjon :lol:

 

For ikke så lenge siden satt jeg og bladde i boka fra siste båten de hadde, en Princess 35 som de hadde fra 1985 til 1995. Bet meg spessielt merke i at på båtferien i Juli '86 ble det fyllt for hele 1,88 kr/l på Tregde (Marna Marina) ved Mandal.

Forbruket mellom fyllingene lå på fra 2,2 l/nm med mye kos og saktekjøring til nesten 4 l/nm på rene transportetapper i grov sjø med ferielastet båt.

SB motor brukte av en eller annen grunn en aning mer diesel enn BB kunne jeg også lese, samt at han ikke var noe fornøyd med mekanikkeren La-Sa sente for å justere ventiler på 500 timer i Juni '89... (mye griseri) :lol:

Båten ble solgt i September '95 med litt over 1400 timer på tellerene.

 

Fattern ble litt våt i blikket når vi kikket på boka forleden:sweat:

Mvh. SAP

Link to post
En båt på f.eks 35fot med enkel eller dobbel installasjon , hvem bruker mest drivstoff ? (finnes det en nøkkel man beruker til utregning)

 

Vil en båt på 32 fot bruke betydelig mindre drivstoff enn det en båt på 35-37fot (regner med det er en betydelig vektforskjell mellom størrelsene) om begge f.eks maxer på 40kn og marsjer på 30kn ?

Eks en BMB 32 kontra en BMB 35.

 

Hva er gjennomsnittlig kostnad i året for å vedlikeholde et hekkagregat , må man demontere det hvert år og koste på dyre pakninger osv osv ?

 

Er det forskjell på driftsøkonomi i valget mellom en halvplaner og en helplaner , si en halvplaner som marsjer rett under 20kn kontra en planende båt som marsjer på samme fart ?

Link to post

Jeg antar jeg svarte riktig ved å ta antall timer i året og dele på hvor mange måneders bruk jeg har i året.

 

Forbruk av drivstoff varierer selvfølgelig avhengig av om man koser seg eller bare skal frem.

Dysene får en trykktest nå i vinter på 2000 timer. Ellers har det vært skifte av olje-filter-frostvæske-zink.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei

 

Tenkte jeg skulle prøve å svare deg denne gangen. :smiley:

 

En båt på f.eks 35fot med enkel eller dobbel installasjon , hvem bruker mest drivstoff ?

 

Dobbel installasjon vil normalt bruke noe mer enn enkel. Men ikke dobbelt så mye.

 

Vil en båt på 32 fot bruke betydelig mindre drivstoff enn det en båt på 35-37fot (regner med det er en betydelig vektforskjell mellom størrelsene) om begge f.eks maxer på 40kn og marsjer på 30kn ?

Eks en BMB 32 kontra en BMB 35.

 

Nei, ikke betydelig, men den vil bruke mer. Med marsjfart på 30kn vil det uansett gå litt suppe...

 

Hva er fordelene med aksling kontra drev ? Hva er gjennomsnittlig kostnad i året for å vedlikeholde et hekkagregat , må man demontere det hvert år og koste på dyre pakninger osv osv ?

 

Fordelen med aksling har jeg lurt på også..... Årlig service på vårt drev er oljeskift og evnt. anoder. Så kommer belger hvert 7. Koster ca 4000 med jobben. Impeller bytter jeg annethvert år. La meg si at det koster 1000 i året. Demonterer heller ikke drevet så lenge det ikke skal på service. Men det kan være lurt å låse det fast med kjetting på grunn av tyverifaren.

 

Er det forskjell på driftsøkonomi i valget mellom en halvplaner og en helplaner , si en halvplaner som marsjer rett under 20kn kontra en planende båt som marsjer på samme fart ?

 

Jeg tror en halvplaner er billigere i drift. Skryter nå veeeeldig av hvor billige de går de jeg kjenner ihvertfall. :rolleyes:

 

Hvor mange timer går en normal motor før man må inn med dyre overhalinger osv ? Ser det er endel båter på finn.no som er 4-5år gamle eller eldre og de er gått 500timer + er dette å regne som ny motor ?

 

Håper ikke det. Vi har 5,7 liters amerikansk V8er fra 1994. Har ikke timeteller, men kan tenke meg at den sikkert nærmer seg eller har passert 500 timer. Den har gått med lukket kjøling siden den var ny, og det er ingenting med den motoren som tyder på at den nærmer seg slitt. Starter lett, går pent, ryker ikke, lekker ikke og ser ny ut. Vi har hatt motoren i 3 år, og den får ny olje og filter hvert år, den har fått ny vannpumpe og bensinpumpe, samt plugger. I vinter får den også nytt fordelerlokk og rotor. Serviceutgifter på 1000 kr. i året. Billigere motorer å eie tror jeg ikke finnes. Tar den kvelden koster det en "D-6 service" for ny motor.

 

Et eksempel. En windy 37 med 2 store diesler , kan den kjøres over tid i 5-8knop (lite hekkbølger) uten at motorene tar skade av det ? Hva vil forbruket pr mil være på en slik båt ?

 

Jeg tror ikke motorene tar skade av det. Forbruket på dieselruslefart kjenner ikke jeg, men vi bruker nesten det samme i liter på en gitt distanse om vi ligger i 7 eller 23 knop. Hadde jeg giddet å rusle helt ned mot 5kn, går forbruket pr. nautisk ned. Men da blir en helplaner vinglete. Kanskje det er her fordelen med aksling kommer inn?

 

Kanskje vi skal bytte båt? :cheers:

Link to post
Tar den kvelden koster det en "D-6 service" for ny motor.[/color]

 

Kanskje vi skal bytte båt? :cheers:

Tusen takk for informativt innlegg , hva er det som er så dyrt med service på en D6 kontra en mer umoderne motor ?

 

Bytte båt :rolleyes: vetsje hva du har så det tør jeg ikke svare på men jeg er rimelig sikker på at jeg høflig takker nei for om jeg skulle ta skrittet og teste en sesong eller så uten seil så har jeg et veldig snevert utvalg av båter jeg kunne tenkt meg

Link to post

Ved siste tanking den 12/8 har vi gått 682nm siden sessongstart i mars måned. På dette har vi brukt 1306 l diesel, som vel tilsvarer omlag 1,9l/nm. I perioden har vi hatt 94 overnattinger i båten.

Båten er en Princess 35 på 8,5tonn og med 2x200Hk diesler og faste akslinger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...