chagall Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Ser det er mange som ikke finner det nødvendig med luftfilter på en båtmotor. Når det gjelder "påhengs" med kompressor (Mercury Optimax eks.) står det følgende: "NEVER RUN THE ENGINE WITHOUT THE AIR FILTER". Videre anbefales det at filteret skiftes etter hver 100 timers drift. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Bare noen enkle spørsmål: Hvorfor er det så om å gjøre å fjerne et originalt luftfilter?? Er det fordi det fylles med dritt og tettes?? Synes du intervallet mellom filterskiftene blir kortere og kortere? Isåfall så gjør jo filteret sin misjon!! Årsaken til at filteret går tett før oppgitt intervall må jo ligge rundt motorens omgivelser! Hvis du ikke merker noen forskjell med filteret fjernet, hvorfor skal du da på liv og død fjerne det? Jeg bare spør! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
TB2855 Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Kjørte min Perkins 800 timer uten luftfilter, gikk fortsatt som ei kule når jeg solge den. Hadde kun eit grovmasket nett foran innsuget som stoppet værktøy, småfugler o.l. i å bli sugd inn i motoren. Lite støv på sjøen. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
horg Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Hva med alle VP Md 17,19,21,29,32 etc. som kun har lydfelle med en netting som ruster vekk, noen som har hørt at disse har stoppet pga. støv? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Den som har bensinmotor med forgasser, bør beholde luftfilteret og skifte det når støv og annet materiale forårsaker at trykkfallet over filteret blir for stort (eller rengjøre filteret hvis det blir for skittent og er av "rengjøringstypen"). Når forgasseren justeres, blir det tatt hensyn til at lufttrykket etter filteret er litt lavere enn atmosfæretrykket, og det har betydning for lufttrykk og temperatur rundt dysene i forgasseren og derved for fordampningen av bensin. Men for all del, dette er mest for perfeksjonistene (men det er det jo en del av her). Når det gjelder dieselmotorer, er det viktig at luftfilteret er rent. Blir trykkfallet over filteret for stort, får motoren for lite luft i forhold til dieseloljen, og det resulterer i belegg i motoren og synlig røyk ut av eksosrøret. Nå er dette et forum for havets sønner (og døtre!), men jeg tar med at dersom luftfilteret i en bil blir for skittent, kan det bli problem på EU-testen med det som kommer ut av eksosrøret - utslipp av karbon, CO og HC øker når motoren får for lite luft. Kjører du motoren uten luftfilter, unngår du problemene jeg har nevnt, men sylinderslitasjen øker og du må skifte stempelringer (og muligens foringer) tidligere enn normalt. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Ja motordoktoren, og hvoran ser det ut på luftsiden i ladeluftkjøleren etter en sesong uten luftfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Kjører du motoren uten luftfilter, unngår du problemene jeg har nevnt, men sylinderslitasjen øker og du må skifte stempelringer (og muligens foringer) tidligere enn normalt. Vil ikke partikler som motoren suger inn være langt mindre på sjøen enn på veien, selv om bilen har luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 (redigert) solbris : ca slik det ser ut foran på hvilken som helst bilradiator,. altså rent og pent selv etter mange år. skal mye til tror jeg før man får økt slitasje selv om man skipper luftfilter. men ja , det er tryggest , men ikke nødvendig. får man en bedre følelse med filter på , ville jeg montert det. skal banne på at ingen tar på seg støvmaske foran truten før man begir seg ned i ett normalt motorrom. og tenk det går rett i lungene. (vi som har røyket bort flimmerhåra ) Redigert 22.September.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
flex Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Så lenge en har turbo, bør en kjøre med luftfiltere. Det som ikke er blitt tatt opp her er den saltholdige luften som kommer inn. Det er riktig at der ikke er trafikkstøv på sjøen, men saltet er like skadelig for slitasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 (redigert) Hva med å overlate dette spm. til de som virkelig kan dette...produsenten. Er det originalt levert med luftfilter. Ja du er sterkt anbefalt å ha det. Er det originalt levert uten luftfilter. Fungerer suverent uten filter. Har selv 2 motorer som er 20 år gamle (bensin og uten luftfilter). Går som kuler enda. Hadde jeg montert en av de siste moderne motorene motorene med masse "leamikk" og originalt montert...så hadde jeg tenkt to ganger før jeg fernet de. Nå er det vel kanskje større problemer med ting rundt motoren (kompressor, kjølekanaler, turbo +++) som kan tette seg. Selve motoren griper til seg og forbrenner det. Vanlig vinterkonservering er å helle olje i forgasser...hvor mye remstøv tilsvarer ikke det da mhp. avleiringer osv? Redigert 22.September.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 HIFO - poenget er at en radiator har mye større passasjer enn en ladeluftkjøler. Du får åpne en å se Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 det tror jeg er marginalt. men det er helt sikkert forskjell på ladeluftkjølere også . men ja , hvis motorrommslufta inneholder "støv" som enten slår ut armene når det treffer kjøleren eller det dreier seg om store støv , ja da kan det feste seg. tittet i min kjøler som har slukt noen tusen kubikk med luft bare i sommer. og den er like ren og pen som ny innvendig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
solbris Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 Her tror vi ikke. Åpen en kjøler å se etter, du vil få deg en overraskelse. Hviss forskjellen er minimal, hvorfor lages det spesielle kjøler til maritimt bruk, bortkastede penger................ Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 det er ikke bortkastede penger du . det som er den vesentlige forskjellen her, TROR jeg er vannkjølingen . en cooler i en bil , har samme ribbene som en helt vanlig radiator. jeg har mange ganger (noen) sett oppi min egen kd trading universalkjøler og det ser ut for meg til å være plass til en knott som forvirrer seg inn i systemet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mateco Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Etter å ha lest denne tråden og lagt inn diverse innlegg så er det tydeligvis forskjellige oppfatninger av om man kan fjerne det originale luftfilteret eller ikke. Og etter de innleggene som her er beskrevet så bør enhver være i stand til å trekke sine egne konklusjoner De som ønsker å beholde original filteret bør få gjøre det uten å bli påvirket til å gjøre det motsatte (fjerne det). Det er tross alt motorleverandørens anbefaling! Til de av dere som velger å kjøre motoren uten original filter må selvfølgelig også få lov til å gjøre det.. Men ha denne tråden i bak hodet når du om noen år og motoren din har passert 1000 gangtimer, uten originalt luftfilter, og du legger ut en tråd som: ”Får ikke full effekt og motoren min svart røyker på fulllast, hva kan det være?” Iallefall ikke tette luftfilter for det bruker du jo ikke !!! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
logget av Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Og så kan man jo lure på hvor den lille skruen ble av når man skiftet impeller sist. "Motoren banker så rart etter at jeg skiftet impeller sist" Redigert 24.September.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 hadde jeg hatt enn luftfilterhus montert ville jeg byttet filter . ikke tatt det bort. husker ikke at noen har sagt det er bedre uten filter . det eneste jeg bestrider er viktigheten av ett luftfilter i en båt med et ok rent motorrom. men da er det selvsagt enda viktigere hvor sugerøret til motoren tar lufta ifra. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
JonnyBoy Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 (redigert) Selvsagt har man luftfilter montert dersom produsenten sier det skal være der! Skulle bare mangle. Etter at jeg skiftet motor i vinter, fikk motorrommet en kraftig oppgradering. Ny topcoat, nye dempematter og en generell opprydding i gamle synder. Det er nå ganske rent og pent, men likevel blir det en del reimstøv og liknende som jeg ikke ønsker inn i motoren. Her er en sammenlikning av ett nytt filter, og et som har vært montert i 95 timer. Noen som ser forskjellen??? Redigert 24.September.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Ingar Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Dette må da være helt ekstremt, nesten verre enn om det hadde sittet på bil. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Det er en rekke forhold som bryter ned / sliter ut motoren i en båt som er forskjellig fra bil. Det er nok generelt mindre ”veistøv” ute på sjøen og kravet til filterets egenskap vil derfor være annerledes. En ting er faste partikler og en annen ting er flytende partikler i gassform som fører til at faste partikler får samlet seg opp og til slutt løsner. Hvis man sammenligner drivstoff forbruk og erkjenner at blandingsforholdet drivstoff / luft er omtrent lik i bil og båt, så vil man jo fort finne ut at en båtmotor bruker vesentlig mer luft pr. time eller for hver kjørte kilometer. Det er med andre ord mye mer luft som skal filtreres. På større marinemotorer ser man jo at arealet på filteret er økt betraktelig i forhold til samme motorstørrelse i bil. I hurtiggående båter med lite filterareal er det ikke uvanlig at filteret tettes igjen og ser ut som på bildet etter relativt få gangtimer. Noen hevder dette kommer av at filteret er enten for lite eller er for finmasket. Noen marinemotorer kommer nå med indikator som gir alarm når filteret er for tett. Korrosjon i sylindrene og utslitte stempelfjærer som følge av dette er vel et større problem enn ren mekanisk slitasje som følge av partikler vil jeg tro. Hvis man vil unngå alt dette så finnes det systemer også for dette til større motorer. Det var et firma som satset på dette til fritidsbåt, men de lyktes vel ikke på grunn av at det er kostbart. Jeg har tatt opp flere marinemotorer, og at det foregår ting inni der som er uønsket er i alle fall ikke jeg i tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Ja motordoktoren, og hvoran ser det ut på luftsiden i ladeluftkjøleren etter en sesong uten luftfilter. Ikke så bra, og derfor bruker vi luftfiltre. Vil ikke partikler som motoren suger inn være langt mindre på sjøen enn på veien, selv om bilen har luftfilter? Jo da, det er mindre av dem. Men noen av dem er salt, andre er viftereimstøv, og noen ganger er vi så nær land at luften inneholder sandpartikler som er så små at de svever. Slikt vil vi helst ikke ha inn i motoren. Men ettersom partikkelmengden er mindre ute på sjøen enn inne på land, får luftfiltrene i en båt lengre levetid enn i en bil. Noen ganger kan luftfilteret i en bil bare ha en gjesteopptreden under panseret. (Jeg har f.eks. kjørt bil i strøk hvor ingen vil bo permanent og hvor luftfilteret måtte blåses rent etter 2-3 mil kjøring). Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Er så enig med motordoktoren. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 motoren min tar fri luft rett inn fra turboen og det tusler og går men jeg skal sette på filter selvom noen mener gamle tamd 70 b må skytes for å stoppes Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hydrox Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Tanken om å kjøre min maskin uten luftfilter har aldri fallt meg, men jeg har selvfølgelig lagt merke til at mange bare har et lite gitter forran innsuget. Bildet som JonnyBoy har lagt ut bekrefter bare at maskiner trenger luftfilter. Kilereimer støver, sånn er det bare. Poly-v-reimer støver lite men er ikke støvfri. I min båt har jeg trixet litt med reimer pga. et problem som viste seg å ikke være et problem. Trodde reimene på maskinen sluret men det viste seg at det var en skrog gjennomføring som stod bak ulyden. Optibelt sine reimer støver noe helt for j@vlig, ContiTech støver mindre. På samtlige av båtene jeg har vært maskinist på så kjører vi med luftfiltre på motorene. Så rene og pene som vi holder maskinrommene våre til sjøss så er det likevel masse drit i luftfiltrene. Jeg anbefaler at folk kjører med luftfilter og bytter når det er skittent, vil tro hver 150 til 200 gangtimer skulle holde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.