Jump to content

Lei-linjer i sjøkart som ikke vises på plotter - stole på dem?

Tintin

Recommended Posts

Ser stadig at lei-linjer som ligger i det vanlige sjøkartet ikke er med i kartet som vises på plotteren (navionics basert på s57). Eksempel på dette er de to linjene nord for Valen og sør for øya Gåsvær i vedlagte kart.

http://kart.kystverket.no/default_map.aspx...mp;maxY=7760001

Eller mer innzoomet og enklere å se: http://kart.kystverket.no/default_map.aspx...mp;maxY=7760001

Ut fra sjøkartet kan det se ut som om leilinja nærmest Gåsvær er merket som "2 meter dyp" og går rett over et skalpeskjær.

Noen som vet noe onm grunnen til at slike linjer er kuttet vekk i de digitale versjonene av kartene? Er disse linjene noe å sette sin lit til, eller bør man benytte dem bare som veiledende fakter og så manøvrere som om man var i ureint hav uten anvisning?

Edited by tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

:crazy: Må visst våkne litt mer før eg leser å skriver :nonod: . Har egentlig ingen god forklaring på dette, men kan det være at på eit digitalt kart kan du zome inn å få bedre (kontroll). Og trenger derfor ikke seilingsleden inntegnet?

Mvh Land fast :smiley:

Noen som vet noe onm grunnen til at slike linjer er kuttet vekk i de digitale versjonene av kartene?

Er de dét? De er ikke kuttet vekk på mine digitale kart, men plotteren fjerner dem når jeg zoomer godt nok inn.

Det må i såfall være de første sektorlinjene som ikke er rette :smiley:

Tenker på de buede linjene som går noenlunde i øst-vestlig retning i sundene mellom holmer og skjær nord for Valen.

Disse buede linjene på papirkartet viser en alternativ led som er mye brukt som snarvei eller ligger i le av været, men har inntrykk av at der de er skal man være godt kjent for å suse igjennom. Jeg er enig i at slik informasjon kunne vært kjekt på kartplotter, det mangler ofte. Det og forlengede linjer av fyrsektorer.

Med referanse til tittelen i tråden, vil jeg anbefale deg å ikke stole på elektroniske kart som ikke er offisielle og oppdaterte. Men det er du nok fullt klar over. Selv om elektroniske kart fra Navionics er basert på den internasjonale standarden S57, er de likevel ikke tilstrekkelig kvalitetssikret, de tilfredsstiller ikke kravene og standardene fra Den internasjonale hydrografiske organisasjon, IHO-International Hydrographic Organization, og de er heller ikke godkjente for navigasjon. Du må fortsatt basere deg på offisielle papirkart.

Likens ville jeg heller ikke stolt på elektroniske kart for lystbåtbruk fra for eksempel C-MAP(med unntak av C-MAP CM-93 ENC for ECDIS) eller Bluechart. De er heller ikke godkjente for navigasjon. Offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon, ENC-Electronic Navigational Chart, må oppfylle standarder fra IHO og kravspesifikasjonene i "S57 ENC Product Specification".

her er noen andre linjer som ikke er med på kartplottere, tror jeg. Feks. "Kjeipleia"; linjen "kjeipa i spjøtfallet" vil du vite hvor er hvis du vet hvor "kjeipa" og "spjøtfallet" er, men ofte er ikke slike landmerker godt merket selv i sjøkart, slik at dette er for dem som er lokalkjent.

kartet er fra nordre nordland

84490578.jpg

Forresten er det noen som vet om disse leiene er bedre beskrevet i "den norske los"?

Edited by traust (see edit history)
her er noen andre linjer som ikke er med på kartplottere, tror jeg. Feks. "Kjeipleia"; linjen "kjeipa i spjøtfallet" vil du vite hvor er hvis du vet hvor "kjeipa" og "spjøtfallet" er, men ofte er ikke slike landmerker godt merket selv i sjøkart, slik at dette er for dem som er lokalkjent.

[...]

Forresten er det noen som vet om disse leiene er bedre beskrevet i "den norske los"?

Nå snakker du om overretter, og disse kan jeg også få frem på mine digitale sjøkart. Overretter er gjerne noe av de sikreste å navigere etter når du navigerer visuelt, men de er meningsløse når du kun forholder deg til GPS-posisjonen.

Den norske los har relativt mange beskrivelser av leier og overretter. En del av dem med skisser av landprofiler slik at du lettere skal kjenne igjen det du ser etter.

Edited by Sjøtummel (see edit history)
Likens ville jeg heller ikke stolt på elektroniske kart for lystbåtbruk fra for eksempel C-MAP(med unntak av C-MAP CM-93 ENC for ECDIS) eller Bluechart. De er heller ikke godkjente for navigasjon. Offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon, ENC-Electronic Navigational Chart, må oppfylle standarder fra IHO og kravspesifikasjonene i "S57 ENC Product Specification".

Takk for god tilbakemelding. Er tilgang på kjøpbare elektroniske sjøkart som fyller kravspesifikasjonen noe som er realistisk for folk flest? Hvor får man tak i disse?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Er tilgang på kjøpbare elektroniske sjøkart som fyller kravspesifikasjonen noe som er realistisk for folk flest? Hvor får man tak i disse?

Personlig mener jeg elektroniske sjøkart fra for eksempel Navionics, C-map eller Bluechart for bruk i kartplottere, er gode hjelpemidler når de brukes sammen med offisielle papirkart. Det er nok gjerne den rimeligste varianten for folk flest.

Men ENC for eksempelvis kyststrekningen Stavanger-Ålesund koster mellom ca. kr 3000,- og kr 4000,-. Disse kartene(eller rettere sagt kartcellene) kan blant annet brukes i kartprogrammet SeaPro Lite + som koster ca. kr 3000,- inkludert merverdiavgift. Men da fordrer benyttelsen av ENC bruk av PC. I SeaPro Lite + følger i tillegg kartene fra Livechart med for hele kysten, og disse kartene er basert på samme rådata som til ENC.

ENC fås kjøpt av distributørnettet til Primar:

List of distributors

Scroll ned til du kommer til Norway.