Jump to content

Hvilken innenbords diesel støyer minst?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Mener at alle motorer som har CE merking skal være sjekket for lyd effekt. Dette er en annen måling enn lyd trykk i dba! Krever 2 mikrofoner og spesiel software!Tror du kan be om å få disse dataene hos leverandør! Å si noe generelt er vanskelig. Er det støy ved tomgang eller full last som er viktigst? Skal du ha en støysvak motor må du kjøpe sterling eller damp maskin!

Edited by Byggmester (see edit history)

En kamerat byttet fra en gammel Cummins 502 V8 til en Deutz DT67 , der var det temmelig stor forskjell i opplevd støynivå.

Ellers er vel Volvo's D serie relativt stillegåend, og samme gjelder vel Steyr.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror båtens oppbygging og mulighet for/ graden av isolasjon er mye viktigere for støy enn selve motoren.

Har selv en 4 syl Yanmar, som er kjent for å være litt harde i gangen. Men selv i marsjfart sitter vi å prater normalt i cabinen. Grunnen er nok egen isolert kasse rundt motoren i tillegg til isolert dørk.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

den skal vel ikke stå i ett åpen hull i båten heller vel. kommer jo litt ann på isolasjonen din også.

sånn total sett...

Støyen kan ikke måles på en motor som står åpen, og en som er isolert i ett motorrom, for så å sammenligne. Utgangspunktet må være det samme. :headbang:

Edited by Pelle Parafin (see edit history)
Ingen tvil skal du ha noe som ikke støyer bør du se på en Kallesen fantastisk fin motor.

Hvis du tenker på de Danske Callesen er vel det tungbygde skjøyte motorer,men enig i at det er veldig fin gang i de,nesten som musikk i mine ører. :cheers:

Callesen veier jo bare fra 8 tonn og oppover så den passer jo i de fleste lystfartøyer :lol:

http://www.bukh.dk/produkter/uk/products_diesel.htm

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvor store motorer lager Nanni?

Nanni leverer opptil 320 hk.

Hjemmesiden finner du HER

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen som vet vilken motor som støyer minst?Har hørt Cummins nevnt,stemmer det? :confused:

Jeg har 2stk Cummins QSB.330 i min båt og jeg tror dette er en av de mest fantastiske motorene jeg har hatt. VP kan ikke sammenliknes engang. Støyer lite og er behagelig å sitte inne og ute. I tillegg er det en fantastisk lyd av disse motorenei komb. med noen friske eksosrør... :cool:

Isolerer man maskinrommet på en riktig og tilstrekkelig måte så er de fleste maskiner grei med tanke på støy. Det som ofte lager mest støy i dag er turboene som maskinene er utstyrt med og kviningen trenger seg gjennom det meste. En steyr slik jeg har som durer på full musikk og med maskinromsluken åpen skjærer i ørene. Legger jeg luken på så prater vi lett og fint ombord. På min båt gjorde det underverker å lime en d-pakning under maskinromsluken, dette tok livet av utrolig mye hyling i fra turboen.

Sørger man for å tette maskinrommet mest mulig mot båtens innredning så er mye gjort. Luft skal selvfølgelig maskinen ha og det skal den få gjennom maskinromsluftingene som båten er utstyrt med.

Callesen veier jo bare fra 8 tonn og oppover så den passer jo i de fleste lystfartøyer :lol:
... men lyden, spesielt de 3-sylindrede, er nå uslåelig uansett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei!

Jeg har ikke fasiten, men noen synspunkter har jeg jo...

Jeg var skeptisk til å kjøpe en D serie med tanke på problemene som enkelte har opplevd med denne motoren. Jeg prøvde derfor en Aquador 25 WA med CumminsMercruiser motor. Men den støyet noe fryktelig. Mye kan sikkert skyldes båttypen, men jeg har også hørt disse motoren i en Askeladden Z8, og de går ikke stille.

Prøvde så en båt av samme type som jeg etterhvert handlet, med en KAD300. Den gjorde et veldig godt inntrykk. Lite støy, fin 6 sylindret lyd, men dessverre utrolig slapp på lave turtall.

Så jeg endte med en D4 likevel. Lavest støynivå av de jeg prøvde, bra med krefter, og bruker lite drivstoff.

Men når det er sagt så er det fortsatt et godt stykke igjen til en bensinmotors gangkultur og støynivå. Men innenbords bensin frister ikke...

De motorene jeg har dåligst erfaring med hva støy angår er følgende:

Gromman lokomotiv. V20 totakter som bråker noe helt for jevlig Det verste jeg har hørt.

GM Ditroyt. 8V92 og 12V92 utrolig intens og gjennomsjerende lyd.

Catepilar. Generelt høres ut som de har tilfeldig teningsrekkefølge.

Pilstik. Bråker også mye.