Jump to content

Bygge om 220v lyskaster til 12v

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Fikk tak på en god gammel lyskaster som kommer til og gjøre seg godt på taket på den nye båten min. Derimot trenger den litt stell og mekking. Den er nemlig 220v så jeg må bygge den om til 12v.

Derfor lurer jeg på hvor store pærer man får i 12v? Hvilke pærer kan jeg bruke? Hvor får jeg kjøpt dem?

Legger ved noen bilder :

CIMG2442.jpg

Ser ikke så helt bra ut inni da den har ligget full av vann. Men det gjør ikke så mye da sokkelen skal skiftes allikevel.. :

CIMG2443.jpg

Til slutt reflektoren, denne ser heldigvis veldig bra ut.. :

CIMG2444.jpg

Eg syns ikkje noko om dette forslaget om to pærer. Ein lyskaster skal ha ei pære, men den skal plasserast i fokus, slik at lysstrålen vert so smal som mulig. Det vert det ikkje fullt so mykje lys av, men med ei smal lysstråle rekk likevel langt. Clas Ohlson har holdere til slike pærer, art. nr 22-4285, som er oppgitt med max 6 A, det gir 50 W ved 12 volt. Art 32-5601 er det ikkje satt noka max på. Eg meiner det finst / fanst pærer so store som 250 watt, desse var først og fremst brukt til lysbildeapparat. Men bruk ledning som er tjukk nok! Ei pære på 100 watt bør få 2,5# minst, for 250 watt bør du heilt opp i 6#! Og so er der ein ting du bør vera forsiktig med. Når du set ein 5 - 9 Sabb i båten, vil du oppleva at dynamoen tar so mykje krefter at den "stel" fart. Dette vert verre med større dynamo, og med meir strømforbruk, so du bør etter mi meining leggja deg på eit mest mulig nøkternt strømforbruk, og mest mulig liten dynamo, for å få bruka motoren sine krefter til framdrift. Lykke til.

Magne

Hvorfor bygge om?

Kjenner jeg deg rett så ender du allikevel opp med generator og fullt 220 voltsanlegg ombord i Kira II.....

Du Jan, du Jan.. Måtte du sette meg på den tanken da.. :lol: :lol:

Vi har jo et aggregat stående i kjelleren som var brukt i skøyta før vi fikk montert aggregat i maskinrommet. Dieseldrevet som leverer rundt en 4kw. Hadde gjordt seg under akterdekket det. Problemet er bare at det bråker noe forferdelig. Men kanskje og føre eksosen ut under vannlinjen hjelper krafig. Må pokker meg se hva jeg kan få plass til under dekket etter at dieseltanken til Sabben er montert.. :yesnod:

Hadde gjordt seg med 4kw aggregat i 25 fots tresnekke... :cool: :cool: :lol:

utfor.jpg

Kanskje litt stort? :lol:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Skulle jeg først ha bygd om så ville jeg valgt xenon. :yesnod:

Mye lys med mindre strømforbruk.

Fant et sett for MC her, men hadde nok letet litt rundt for å finne noe med rundt 50W xenon og ca en 7000K+ i farge

HID Xenon sett

Rettelse.... 7000k -... helst 4-5000k

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Håpløs skriv:

Skulle jeg først ha bygd om så ville jeg valgt xenon.

Mye lys med mindre strømforbruk.

So langt er vi enige, håpløs. Men det som finst på markedet av xenonpærer er laga for å passa i bil- og MClykter. Ja det er ogso lyskastarar, men desse er laga for å festa pæra i reflektoren. Pæra i denne lyskastaren må festast til ein justeringsskrue i bunnen av lyskastaren, og med denne justerast til brennpunkt. :discuss: Der må då finnast ein haldar for slik pære, som kan brukast til slik innbyggjing, noko eg trur vert ikkje lett. Men med prisen som er på ballast og pære, er dette noko som på plass for å gå videre med dette. :crazy:

Magne

Håpløs skriv:

So langt er vi enige, håpløs. Men det som finst på markedet av xenonpærer er laga for å passa i bil- og MClykter. Ja det er ogso lyskastarar, men desse er laga for å festa pæra i reflektoren. Pæra i denne lyskastaren må festast til ein justeringsskrue i bunnen av lyskastaren, og med denne justerast til brennpunkt. :discuss: Der må då finnast ein haldar for slik pære, som kan brukast til slik innbyggjing, noko eg trur vert ikkje lett. Men med prisen som er på ballast og pære, er dette noko som på plass for å gå videre med dette. :crazy:

Magne

Ja. ser problemet med fokusjusteringa, men med litt reodorfelgen takter som jeg absolut tror at sleipner innehar så er det nok ikke noe stort problem å få lagd et feste til en slik pære. da de er beregnet for å byttes ut med en eksisterende halogen pærer med standard innfestning.

Jeg ville vel bare slaktet an gammel reflektor fra bil eller lignende for å lage en stabil base for xenon pæra.

...... å lage en stabil base for xenon pæra.

Det er ikke bare basen for en xenonpære som er problemet, den ville nok vår felles venn Sleipner fikse enkelt og greit.

Jeg ser heller for meg at den tennanordningen, med høyspenning, som Xenon er avhengig av, kunne bli litt problematisk å få til på en god måte. Strøm og sjøvann er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon og høyspent sammen med sjøvann er dømt til å bli trøbbel . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er ikke bare basen for en xenonpære som er problemet, den ville nok vår felles venn Sleipner fikse enkelt og greit.

Jeg ser heller for meg at den tennanordningen, med høyspenning, som Xenon er avhengig av, kunne bli litt problematisk å få til på en god måte. Strøm og sjøvann er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon og høyspent sammen med sjøvann er dømt til å bli trøbbel . . . .

Mulig du ser det som et problem, men det er altid et problem hvis du får sjøvann inni en lampe. Regner med at det er en slags tetning på denne lampa da den en gang har vært brukt med 230Vac som forøvrig er like ille å få våt som en xenonpære...

Her er en som har bygd seg et søkelys med HID.

Mac HID

En 12 volt til 230 volt vekselretter kan du også vurdere.

Næmen kjellov då. Led han ikkje uti freistelse. Om du ser på bilda lenger oppe i tråden, so er det vel tydelig for deg og, at alt det elektriske i denne lyskastaren er skrot? Og med ingenting elektrisk igjen, so er der blanke ark og fargestifter til. Dermed vert det ein omvei, ikkje eingong nærmaste omvei, å byggja oppatt for 230 volt.

Og til Sleipner93, om du tenkjer i slike baner som det har vore foreslått her, å setja inn ein bilreflektor, for å få plassera ei xenonpære, so vil eg ha sagt at dei største runde reflektorane som har vore i vanlig bruk, siste 50 år, hadde ein diameter på 7 ", som vert mellom 17 og 18 cm. Eg antar at dette vert for lite i denne lyskastaren.

Magne

Jeg tror ikke jeg skal gjøre så stort utav det med xenon og greier. Det får isåfall holde med en "vanlig" 12v pære. Helst ihvertfall 100w.. Duger halogen pærer?

Vekselretter har jeg allerede ombord på 600watt. Men det er vel litt teit og bruke en vekselretter til lyskasteren eller?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

"vanlig" pære på 100 watt til 12 volt er langt frå lett å finna. Eg ville vel ikkje vurdera anna enn halogen, byggja inn noko med denne holdaren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20436276 Alle desse pærene, http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=46528256 passer i denne holderen, men der finst og pære på 100 watt som passer. Denne lampeholderen har fått begrensing på max 6 A, ei pære på 100 w reiser med mellom 8 og 9 A. Der er tre ting som etter mi meining tilseier at dette bør gå svært so greit. Først, so er holdaren svært so billig. For det andre skal lyskastaren brukast i kort tid om gongen. For det tredje so er der ingenting i dette lyskasterhuset som kan ta fyr om det skulle gå skikkelig gale. Men få lampeholdaren plassert slik at pæra kjem i reflektoren sin fokus, for å "få med deg" alt lyset. Om mulig bygg utifrå justeringsskruen som er der.

Magne

Eg meiner framdeles at den holderen frå Clas Ohlson er riktig å byggja med. Det gir ei, til lyskastar, veldig riktig innfesting. Det er rett og, at Clas Ohlson ikkje har større pærer til denne enn 50 watt, men dei finst. Philips lagar pærer, som passer med bildet som eg viste frå C O, og det bør finnast hos ein elektrikar som har litt til båt. Dei største pærene i 12 volt frå Philips er 50 watt, som har elnr. 37 583 45, 75 watt pære har 37 583 44, og 100 watt har 37 583 43. Desse nummera er elektrikaren sitt bestillingsnr om han ikkje har dei. :yesnod: Det som desse pærene frå biltema, som du nemner, har felles er at dei er laga for å festast i reflektoren, og det gjer det umulig å etterjustera lyskastaren til riktig fokus.

Til 2nd Trikker'n: Tyggegummi som konstruksjonslim slutta dei fleste av oss med for dryge 50 år siden. :puke:

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...