Jump to content

Bygge om 220v lyskaster til 12v

Sleipner93

Recommended Posts

Da er den gode gamle lyskasteren oppe og går igjenn! Var en tur på Clas Ohlson og kjøpe både sokkel og 50w pære igår. Når jeg kom hjem begynte jeg med arbeidet. Måtte være litt "Petter smart" for og få det til men det så ut til og virke til slutt. Endte opp med en plastbit som var skrudd fast til "messingklumpen" som skrus inn i "bakenden" av lyskasteren.. :lol: (Ble nesten litt perverst.. :lol: ) Anyways, etterpå var det bare og koble til ledningene, sette i reflektor og glasset (begge ble vasket først). Så koblet jeg til strøm og lys ble det! Men kommer nok til og få i en større pære, 50w blir litt lite. Far min som er båtfører på redningskøyta sa de hadde en slik halogen pære på 250w i lyskasteren deres. Så da kan vel kanskje jeg også få fatt på det. Vi får se..

Tok noen bilder :

Petter smart løsningen :

CIMG2676.jpg

Reflektor med oære i midten :

CIMG2675.jpg

Klart for testing :

CIMG2672.jpg

Jeg lurer litt på om jeg mangler en del til lyskasteren. For om det er denne som skal skrus fast i taket holder det ihvertfall ikke tett :rolleyes:

CIMG2673.jpg

Til slutt baksiden av kasteren, kan se ut som den er laget i messing. Hvordan er det og få malingen til og henge på det eventuelt? :

CIMG2674.jpg

Jøss so flott!! :cheers: Men eg likte ikkje heilt at du har brukt plastledning, fordi denne plasten tåler sollys dårlig, den blir hard, sprekker og knekker. Det er gummiledning som blir brukt. Og so er det ein jobb å justera. Det kan gjerast ved å setja lys på lyskastaren, og lysa på ein vegg. Jo lenger til den veggen jo bedre. So er det å skrua på skruen bakpå utsida av lyskastarhuset, til lysringen på veggen er so liten som mulig. Om nødvendig må du laga avstandsstykke bak lampeholdaren for å få dette til. Når so lysringen er so liten som mulig, er pæra i fokus, og om du då skrur meir, vert lysringen større igjen. Forresten: Ei slik halogenpære bør ikkje berørast med bare fingre. Grunnen er at huden vår inneheld litt feitt, det legg seg på glaset på pæra, og med so høg temperatur som det vert på dette glasset, so brenn dette fettet inn i glasset, og ødelegg so pæra ryk lenge før tida. :headbang::headbang:

Men eg er litt nyskjerrig og. Vil du fortelja kor stor diameter det er på denne lyskastaren ?

Magne

Dette her ser ut til å bli flott. :yesnod: Men du behøver ikkje venta på ny pære, før du justerer lyskastaren, pærene er so like ar når den er justert, so er den og justert for den andre pærestørrelsen. Hvis ikkje bildet lurer meg, so skal pæra langt fram, antagelig meir enn 5 cm før den kjem i fokus.

Magne (Som har vore i Halden hos Noack, og lært litt om lyskaster) :cool:

• 9 år senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...