Jump to content

"Ekstrautstyr" Bavaria motorbåter?


Bavsport

Recommended Posts

Hei..

 

Har en Bavaria 30 Sport,som jeg iløpet av høsten var tenkt å "sprite" litt opp.Tenker da i første omgang ekstra varmluftsdyser,teakdørk på toalett,gulvteppe cabin,Led lys o.l.Mener også jeg har sett enkelte som har installert flatskjerm helt fremme i cabin der speilet er.Noen som har erfaringer med dette?

 

Dette virker som et veldig aktivt forum med mange brukere.Vil derfor oppfordre andre brukere til å komme med egne erfaringer,tips og bilder over hva dere har gjort med Bavaria båtene deres,så dette kan gi inspirasjon :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godagen. Et lite tips ang fjernføler (temp.sensor) til Bavaria. Har selv en 29 sport, 2005mod. Der er temp.sensoren plassert ved siden av startbryter over pantry. Nede på benken er det et 220V uttak, grei plassering for en vannkoker. Dette gjorde at temp.sensoren til Wallasen tok kvelden. Dampen fra vannkoker tok sikkert rotta på den. Kanskje noe andre kan være obs på. Jeg har nå bestil ny temp.sensor, og den nye vil bli flyttet til dertil egnet sted. Fortsatt fint båtliv en stund ennå utover høsten :seeya:

Link to post
Share on other sites

I min 07 mod 29 Sport har jeg hvite LED lys i cockpit og på badeplattformen, i høst har jeg montert baugspyd med innfellbar badestige fra Båtsystem.se (kan ikke få fullrost denne), baugthrusteren er koplet på fjernkontrollen til ankervinsjen akter (Anchorlift). I tillegg har jeg bestilt en Blaupunkt RC 10H fjernkontroll med IR øye som jeg skal montere i dashbordet (plassering på toppen av instrumentpanelet (tror jeg trekker ledningen opp på oversiden av "karbon" plata, mulig det må files litt.

 

Vidre planer for høsten vil være å montere dimmer til lys i targa samt LED lysene (her vet jeg det er stor forskjell på dimmerne, og jeg vil måtte gjøre et søk for å finne de riktige). I tillegg eventuelle utbedringsideer som måtte komme.

 

Dette med temperatursensor var jeg ikke klar over. Er det fuktighet eller varme eller kombinasjonen den ikke tåler....?

Link to post
Share on other sites

Å utstyre båten er noe av det morsomste som finnes. Jeg har vært ganske flink på å ha en masse greier i båtene våre. Min erfaring er at vi ikke får betalt for dette når vi selger igjen. Noen ting må båten ha for å være kurant - som teak og plotter - men de finurlige løsningene mange av oss elsker - de får man ikke igjen for. Ikke at det tar bort gleden - men det kan være greit å vite :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten. Det å oppgradere med forskellige "nice-to-have" løsninger betaler seg i form av gleden ved bruk og ikke minst gleden ved å gjøre selve jobben. Det er lite ved båtlivet som kan sees på som finansielle investeringer. Det sto en artikkel i båtmagasinet i sommer om en Bavaria Sport med et vanvittig spekket TV/HIFI/LYS/SPILL utstyr. De gutta der gjør nok ikke dette for å få igjen investeringen ved evt. videresalg... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingen som tenker på at jo mere "leamikk" man har jo mere kan, og vil, gå i stykker? Ikke sikkert alle er like fasinert av å måtte være fulltids elektriker eller ha "gleden" av å måtte få alt dette reparert av andre til en svinedyr pris hvis man i det hele tatt får det gjort før høsten og vinteren kommer? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flott at du finner glede i oppgarderinger av båten din, selv om noen medlemmer her er litt vel negativ fokusert av en eller annen grunn.. Når det gjelder konkrete ting for din båt så er Kurt Behn en som leverer mye "aftermarket" prtodukter til blant annet Bavaria

 

Her er vel litt teak til badet ombord i din båt fra Kurt Behn

650BV0128.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De kan sprekke vet du :wink:

Æsj da... tenkte ikke på det.... og det kan jo tenkes han ikke får dette reparert før høsten eller vinteren kommer... :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Æ, Ø og Å fungerer gjerne dårlig på nettet, men batsystem.se fungerer bedre om en vil inn på Båtsystem.se

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får ikke noe opp på Båtsystem.se. mhemil! Er selv interessert i et slikt baugspyd til min 35 sport. Kan du dobbelsjekke internettadressen?

www.batsystem.se. Jeg fikk Lunde båt til å montere dette for meg. Utfordringen ligger i om du må justere på ankeret for å få dette til å passe, det varierer litt hvordan disse er montert. På min båt holdt det å korte litt inn på rulla, men vet at de også på noen båter bytter rulle, anker, eller begge deler. Det som er fint er at stigen ligger an mot ankeret og blir dermed veldig stødig å gå i.

 

Viser et par bilder av spydet:

baugspyd.jpgimg_5746.jpg

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger folkens...Mange gode tips allerede.

 

Spm til Sydvesten; Synes den teakristen så veldig bra ut.Har du bestilt produkter fra dette Kurt Behn firmaet før?evt. hva er erfaringene dine?Pris? Fraktpris? Leveringstid? o.s.v

 

Skrekkscenarioet er jo å bestille denne risten,å så passer den ikke.Blir mye styr å sende i retur o.s.v. Regner med det er i Tyskland dette firmaet holder til?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke bestilt fra Kurt Behn, men siden han er fortsatt er i markedet og er en underleverandør til Lunde Båt/Bavariaklubben så regner jeg med at det han leverer passer i båten... siden svært mange Bavaria båter både motor og seil har samme badsekson så føler i allefall jeg meg rimelig trygg på at dette skulle passe bra. Bavariaklubben har via Lundebåt selvsagt avtale med Kurt Behn slik det innrømmes rabatt der også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel flest seilbåteiere som er medlem i klubben vil jeg tro, men alle er selvsagt hjertelig velkommen... Der det er hjerterom er det husrom, hvilket selvsagt også gjelder for Bavariaklubben og dets medlemmer..

 

Bavariaklubben

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Håper du har rett, Sydvesten. Jeg har inntrykk av av Bavariaklubben ønsker å forbli for seilbåteiere. De svarer ikke på mail om muligheter motorbåtfolk om å bli medlemmer ev. danne egen underklubb, iallefall

 

Når det gjelder ekstrautstyr, har jeg også planer. Baugspyd og teakrist på badet er blandt tingene som står på lista. Likedan et ekstra uttak for Wallasen. Men det er rart med det. Etterhvert som båten tas i bruk savner en liksom dette ekstra mindre og mindre, men vi får nå se. Bitteliten har avgjort et poeng at dette er dårlig investerte penger med tanke på videresalg, men selvsagt investering i båtglede.

 

Tipset med leverandøren av Bavaria-utstyr var flott - dette visste jeg faktisk ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...