Jump to content

1 dag igjen til avreise for båthenting på channel islands

Thorlyn

Recommended Posts

Grattis med ny båt. Har også en 286 og kan skrive under på, at dette er en god sjø-båt.(ikke mange båter på samme størrelse følger denne) . Jeg kjøpte min i Kroatia for 6 år siden, og har nå logget snart 10000nm. Kjørte også

fra Kiel og hjem til Oslo den gangen, men med familien. Nå sikler jeg også på større båt. En 406 hadde vært noe :yesnod:

Nils

Jeg støtter meg til de som vil si Respekt ! :yesnod:

Jeg har vært ute en vinternatt før og vet at det ikke alltid er så lett som det kan hørest ut fra din velskrevet men kortfattede beskrivelse av turen. Det å posisjonere seg i det rolige kjølvannet av en stor relativ hurtiggående båt krever stor grad av beslutsomhet og en del flaks. Hadde du en porsjon flaks, eller var dette kun ren skjær "dette må vi klare" beslutsomhet ?

sailorBoy

Får og si det sånn så medførte de avgjørlesene at vi jobbet hardt for og ta dem igjenn. den eneste grunnen til at vi prøvde og fikk det til, var at min far har hvert sjømann i 30 år og han anbefalte oss og gjøre et forsøk på de største skipene.. og det fungerte. men og komme inn i hekken på dem var IKKE lett særlig ikke når vi hadde 1.5-2 meter sjø.. Det ble mye på kryss og tvers for og "Seile sjøen" for smått og ta innpå. Men gøy var det og en lettelse når man endelig kom i hekken :yesnod:

Flere bilder kommer.. har blandt annet et bilde da vi ligger 20 meter fra hekken på en :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Flere bilder kommer.. har blandt annet et bilde da vi ligger 20 meter fra hekken på en :smiley:

Når man henger seg på "slep" på denne måten bør det gjøres med aktsomhet, kommer man for nær så blir man trukket mot hekken på "slepebåten". Kommer litt an på hvordan disse store skipene er konstruert i hekken og hvor tungt lastet de er. Tror ikke jeg ville gått nærmere en 20 meter i alle fall. Gleder meg til flere bilder....og film hvis dere har? Uansett så har du fått deg en flott båt, synd den ikke var stor nok..:lol:

Vi merket det med suget ja.. måtte justere litt og dra av mye flere ganger før vi fant riktig avstand :yesnod:

Hmm merklig det det med ikke stor nok.. he he markedet i UK er i fritt fall.. min båt var satt ned 150000 på et år :smiley:

Myser på en P riviera 32 men får holde meg i skinnet.. Har nok og gjøre i vinter med bla annet og konstruere ny moderne Badeplattform så hekken blir skrå og muligens hekkport.. Blir gøy :yesnod:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Hva er gærnet med KAD42? :confused: Alle har en form for allergi med disse?! Jeg har det i min p286 og har ikke hatt noen feil på på over 1500 timer. Nå har de snart passert 3000 timer med normalt vedlikehold og bulletiner.

De koser seg i 20kn på 2600rpmDa har man topp i Nm kurva og drar minst diesel. Når du trenger krefter eller fart så får jeg 30kn i 3000rpm. Enda har jeg 900rpm til topp og 10knop til! :yesnod:

Kjøper gjerne KAD 42 igjen jeg...

KAD42 har fått et dårlig rykte og båter med KAD42 er vanskeligere å selge enn båter med KAD43. Motoren i seg selv er nok ikke så dårlig som folk vil ha den til å være. For meg er båt en invistering hvor jeg ønsker å få mest mulig penger tilbake den dagen båten skal selges. Kan gjerne kjøpe en båt med KAD42 men da bygger jeg den om til 43. Kjenner mange som styrer unna båter med 42 eller pruter tilsvarende hva det koster å bygge om. Evt. spør eier om motoren er bygget om og at han kan vise til kviteringer for at jobben er gjort.

Jeg tenker likt som hydrox at det må gjennspeile prisen siden disse har fått et dårlig rykte.

Men så er det jo sånn at jeg kjenner mange vp mekanikere og de har ikke så mye stygt og si om 42.. det som ofte er feil er gjerne relatert til dårlig vedlikehold. Tror nok jeg tar sjangsen hvis det blir aktuellt :yesnod:

Er det noen som har hvert borti og skru opp Kad 32?? vet om en som har gjort det med godt resultat da den ikke akkurat sliter fra før. Den samme motoren kommer med 150 hk Uten kompressor og serien er jo kjent for og være slitere.

Og hva er det egentlig som gjør KAD42 fortjent til ryktet?
'

Etter hva jeg har forstått det faktum at dyser til underspyling av stempler legger før oljefilteret, og ikke etter. Dette medfører at dysene kan tette seg, med overoppheting av stempel og totalhavari som resultat. Ikke helt ubetydelig svakhet synes jeg....

43 motoren har tilførsel til dysene etter filter, dvs at dysene får ren olje og unngår å tette seg. Tror jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...