Jump to content

1 dag igjen til avreise for båthenting på channel islands

Thorlyn

Recommended Posts

Gjett om jeg gleder meg og er spent :smiley: Båten er kjøpt (princess riviera 286) og nå står turen for døren :smiley:

Turen er bra lang så vi beregner ca 5 dager hjem +- . Vi skal gå guernsey-dover-den helder- kielkanal-o svenske kysten opp.. Går med et par liter diesel :wink: ca 2000 og en stor porsjon med tålmodighet og eventyrlyst.

Flyet går i morgen tidlig.

See yah :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Husk kamera. Vi forventer en utfyllende reisereportasje med mange bilder.

St. Peters Port på Guernsey er en hyggelig småby, husk å legge inn tid til en liten sightseeing.

palmer-i-guernsey.jpg

Edited by oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Bilder vil bli tatt i massevis :smiley: Båten ligger i St peter port og vi var der nede i tre dager i forrige uke i forb med kjøpet.. Virkelig en flott havn.

Snakkes om en uke eller så :flag::sailing:

• 2 weeks later...

Takker og bukker :yesnod:

Undertegnede er trygt tilbake MED båt :yesnod:

Turen tok akkurat en uke fra vi var nede til vi var hjemme.

I korte trekk en knall tur som anbefalles men husk kart og kompass da vi mistet elektronikken etter ti min :smash:

Da kompajongen min er tidligere småflyflyver og vant med og navigere så gikk det smertefritt.

Tisrdag: Vi ankommer guernsey og ordner siste papirer for så og innstalere oss i båten. Forrige eier hadde fyllt opp båt og 100 liter reserve til oss samt hentet reddningflåten som var til sertifisering. Kvelden går med til og gjøre oss godt kjent med båt og reparere litt gammelt elekrtisk.

Onsdag: Vi spretter opp klokken 8 og går bort til verkstedet som har kran så vi får heiset opp båt og spylt under.

Vi får time klokken 12 siden høyvannet kommer inn da. Båten blir heiset opp og nøye inspisert. Da ser vi det den indre proppellen på styrbord motor er total skadd :cryin: Nei nå ryker vi på kostnader og forsinkelser.. tenkte vi. Jeg tar en kjapp tlf til megler som igjenn hører med eier om dette.

Eier legger seg helt flat og sier at proppellen er bare og bytte og sette på hans regning på verkstedet :smash: PHU.. Hmm har de propell da.. jada det har de :yesnod: Propell blir montert og vi sjøsetter skuta igjen og setter kursen for gjestehavna i St peter port..

Det blåser hatter og spann så det var med noe spenning vi annløpte havnen. Havnevakten anviser oss plass for natta og vi stikker innom kontoret hans for og få tidevannet.. Vi må være ute av gjestehavna senest 0600 morgenen etter grunnet at etter dette så er det for liten høyde over "veggen" som holder vannet inne i gjestehavnen.

Torsdag: Hjemreisedag.. Guernsey-Brigthon

Værmeldingen viser 10m/s og skal øke utover dagen så vi legger oss utenfor gjestehavna for og vente på dagslys. I det lyset kommer så legger vi ut med kurs for Brighton i UK siden vinden var mest gunstig og ta den veien.

10 min ute så konker Pcen som vi har kartene på... typisk.. men vi har jo kart og kompass og posisjon fra en urgammel plotter så vi navigerer etter gamle måten :flag: Været er grisete så vi ligger i 8-9 knop og stamper.. Vi er ute i 7 timer uten og se land men endelig ser vi konturene av Isle of Wight..

Dagen går og vi logger 130nm på ca 12 timer.. Gjestehavna i brigton var upåklaglig og masse grom båt og kikke etter :yesnod:

Fredag: Brigthon-Ostende(belgia)

Vi starter dagen med og bunkre diesel.. England har fortsatt avgiftsfri diesel(fram til November) så vi betaler hele 6 kroner literen :yesnod:

Vi legger ut med friskt mot og grei marsj på 25 knop. Men det varer ikke lenge før været bygger seg opp og vi må ned i de kjedlige 8-9 og STAMPE.. ASJ

Vi ligger sånn i rundt 4 timer opp langs kysten mot Dover.. Skipperen tar seg en blund på sofaen bak da kompisen min roper.. Det kommer en blifrakter båt opp på siden.. Vi legger oss etter.. Etter 10 min med 2 meter sjø og utallige airborne svev har vi endelig klart og komme oss HELT opp i hekken på

skipet og kan ligge og surfe i ca 18 knop..

Undertegnede kaller opp skipet på vhf og spør om destinasjon. De skal til Dover :yesnod: Yes det passet oss fint.

Ved annkomst Dover så legger vi kursen om rett over til Calais i frankrike(stille klokka). Enda noen timer med stamping og slag.. etter en stund så finner vi er ferge som holder god fart i retning som vi skal. Da begynner jakten på og ta den igjen.. etter 20 min med airborne og lettere vill manuvrering og til nærmest hele fergens beskuelse så tar vi den igjen. Vi slet fælt da den lå i ikke mindre enn 23 knop. Endleig litt stille og vi kan surfe bak fergen :fishing:

Vi ankommer Ostende i belgia i det solen går ned.. vi er utslitt etter timesvis med banking og ratting.. Ostende har ikke diesel fylling så vi bestemmer at vi gå direkte opp til nermeste tankstasjon dagen etter. Ca 130nm denne dag også

Lørdag: Ostende- Helgoland

Noe mørbanket brekker vi ut når solen står opp for og finne diesel.. Været har roet seg helt så vi ligger i full marsj som er 30 knop.

Diesel fyllingen åpner ikke før 10 så vi skipper hele greia og legger oss i 30 igjen. Vi har bunkers til ca 4 timer så vi utnytter det maksimalt.

Vi finner diesel og tanker opp og tar en kort pause.

Været er helt utrolig så vi river av kalesjen og legger oss i 30 knop igjen.. Dette holder vi hele dagen hi hi.. og vi Ankommer Helgoland i tyskland i det solen går ned..

helt utrolig denne dag så la vi bak oss hele 310nm :crazy: De grønne guttane fikk sin daglige sjekk hver dag og forfiltre ble drenert hver dag.. vi drenerte ca en kopp med vann hver dag så tanksjau i vinter er på sin plass :lol:

Helgoland er ei flott øy med masse taxfree sjapper :cool: så den ble utforsket behørlig.

Søndag: Helgoland-Kiel.

Vi brekker ut klokken 10 etter bunkring av diverse og setter kursen ned mot Elbe siden været igjenn dro seg til.. Ca klokken 1300 så legger vi oss i slusa sammen med de store gutta for og entre Kielkanalen. Resten av dagen gikk i Kielkanalen i 8 knop for så og legge oss på vente brygge ved slusene i kiel.

Mandag:Kiel- Grenå

Vi står opp med solen og prater med noen guttær fra sverige som har hentet en spitter ny 50 fots seilbåt i frankrike. (de skal til estland)

For og få innpass i slusa så må man kalle opp på vhf kanal 12 så det gjorde undertegnede så vi og seilbåten fikk anvist plass i slusa.

Vi kommer oss ut og vinker farvel til våre svenske venner og legger kursen oppver dabmark via storebelt.

Sjøen er grov så vi ligger med full trim inne og slår oss oppover.. Ved storebelt brua så skjer det... Radar masta med dertil antenner (gps,vhf etc)

Knekker rett av i sveisen.. vi mister allt av gps signaler og kominikasjon så nødhavn blir letet opp.. etter to timer så kommer vi oss inn og får handlet karter (som vi ikke hadde for østkysten av danmark) og demontert mast og rigget gps antenne midlertidig opp.

Diesel blir bunkret. Etter noen timer i havn så setter vi kursen nordover.. dagen forløper smertfritt og vi ankommer Grenå i danmark.(nesten Hjemme :wink: )

Mandag. Grenå-Norge

Vi brekker ut som vanlig 0700 med solen og legger kursen for Skagen som vi ankommer uten problemer klokken 1030. Diesel blir bunkret og vi rigger oss klare for siste etappe på Bare 81 nm til hjemlandet.. vi legger ut 1115 og ankommer havna i sandefjord 1500 i et øs pøs rengnevær.. Endelig hjemme :smiley:

En ting er sikkert ,dette var ikke en tur for familie. Princess lager godt skrudde båter da det var kun småting som røyk tross hard kjøring..

De grønne guttane logget 70 timer og 910 nm uten og nukke og ikke en desiliter olje :smash: Nå står dog timetelleren på bare 290 timer :smiley:

Det gikk med ca 2200 liter diesel og vi logget forbruk på marsj 30 knop til 59 liter pr Time.

Alt i alt så er dette en meget rimlig løsning for og frakte båt hjem og en har en tur for livet :yesnod: Men man må tåle sjø og du må ha godt med redningsutstyr. Vi hadde alt av raketter,overlevelsesdrakter, reddningsflåte etc pluss radar,Vhf og papir kart for hele strekkningen.

Etter turen var vi mildt sagt drittlei og båten fikk ligge i 2 dager før jeg gikk ned og koset med henne :yesnod:

Bilder kommer senere og bare hyl ut om dere savner noe :flag:

Edited by THORLYN (see edit history)

Gratulere med vel overstått overtagelse av nybåten. :flag::flag:

Høres ut som en begivenhets tur og som du sier ikke akkurat noen familie tur.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Takker :yesnod:

Turen er flott hvis man legger den til ferie og beregner mye lengre tid. Da er dette en flott tur for familien også.. men hos oss så hadde ikke mor og barn taklet bølgene og sjøen spesielt godt. Man får litt annet perpektiv på avstander etter en slik tur så muligheten for og utvide aksjonsradius fremover er stor :smiley:

Neste gang vi skal bytte båt så kommer jeg til og gjøre det samme og handle der nede siden man får MYE mer for pengene.

Her er et bilde fra en av havnene på St peter ved lavvann :eek:

princess_286_channel_islands_060.jpg

He he har alltid noe i sikte.. men nå skal vi kose oss med "ny" båten et år eller to.. 3 fot syken kommer fort hos meg.

Hvis det er noen av dere som skal ta turen så stiller jeg kartverk etc til disp.

Og til deg Mariell Gratulerer så mye med skikkelig SKUTE :flag: har sansen for Trawler, flotte båter

Edited by THORLYN (see edit history)

Man får litt annet perpektiv på avstander etter en slik tur så muligheten for og utvide aksjonsradius fremover er stor :smiley:

Der har du nok et godt poeng :yesnod:

Tror jeg skulle tatt en slik tur selv :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI