ET Startet 22.September.2008 Link til dette innlegget Startet 22.September.2008 (redigert) Har lest noen innlegg her på BP om Princessbåter og deres respektive kapteiner her på BP. Den berømte dråpen som gjorde at det rant over kom her forleden, da jeg atter en gang ble offer for en av disse arrogante og hensynsløse førerne. Kort fortalt, jeg gikk ca 50 meter fra land i en fjord som er nærmere en km bred, og jeg hadde oppmerksomheten min mest rettet utover mot fjorden. Jeg ble først oppmerksom på en Princess 50(?) av min sønn på 5 da baugen var på høyde med hekken min, PÅ INNSIDEN. La meg anta han hadde i overkant av 30 knop, dvs jeg hadde ikke nubbesjanse til å manøvrere meg i posisjon for å forsere hekksjøen. Resultatet var at junior vippet baklengs ned fra benken og skallet hodet i dørken, mobilen min tok samme vei og jeg fikk skoldvarm kaffe på venstre arm. Hvorfor valgte han ikke å endre kursen sin etpar grader mot babord for å passere meg med vettig avstand istedet for å skvise seg mellom land og snekken min? Skulle tro at disse båteierne etterhvert hadde fått med seg sin økende "popularitet" og dermed var noe mer bevisst på å unngå slike situasjoner som dette? Neste gang skal jeg ha haglen klar. ET Redigert 22.September.2008 av ET (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hagle er vel det eneste som hjelper! Men skyt mot skroget. Det sårer antagelig eieren mer en om du treffer han i hue. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Noflow Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 ...Det sårer antagelig eieren mer en om du treffer han i hue. hvis de har da... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Er jo ikke den flotte båten som er problemet her Oppdragelsen, kanskje ? Redigert 22.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 22.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Kjenner en kar som foreslo å hive ut et garn 5-10 meter ut når man ser slike doninger komme med kurs rett mot deg, men det forutsetter jo at du ser dem på forhånd... Redigert 22.September.2008 av ET (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Ja her kan man virkelig nok en gang se hva slags holdninger folk har! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pilt Pompel Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kan det være at han kjører på plotter&autopilot, med ruta lagt slik at han kjører den absolutt korteste distansen? Siden han antagentlig har forkjøpt seg på båt, og dieselen er blitt så dyr, må han jo spare noen kroner. Jeg sier forøvrig "han" - tviler på at det er mange damer som opptrer slik... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Jeg sier forøvrig "han" - tviler på at det er mange damer som opptrer slik... Nåja, jeg så ei i sommer som IKKE imponerte meg. Kom i alt for stor fart inn i havna, og parkerte den fine skjærdgårdsjeepen sin inntil den hevede propellen på ei jolle. Angående Princess-eiere: Kanskje det er "Hevneren", sjøsyk snekkeeier, som står bak dette? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46331 Redigert 22.September.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ben Sin Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Neste gang skal jeg ha haglen klar. ET Jeg skjønner at dette var en ubehagelig situasjon. Og sikkert helt unødvendig også. Men jeg forstår ikke hvorfor du skal ha haglen klar neste gang. Er det for å skyte ham? Er det noen av de ørtogførtitusen medlemmene her som har andre løsninger på problemet enn paintball, tomme ølflasker, hagle, offentlig gapestokk osv. osv? Jeg synes nemlig ikke det er noen god løsning! Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 22.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hei Østkyst Hustler, dette med haglen skal du ikke ta for bokstavelig, jeg har ikke hagle engang. Ta det som et uttrykk for frustrasjon fra en person som intet kan gjøre i den beskrevne situasjonen. Man kan liksom ikke kjøre etter for å snakke til ham, tar du poenget? ET Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Den siste idiot dør aldri ! Dessverre synes det heller å bli flere av dem. Har liten tro at såkalt "holdningskampanje" hjelper mot dumheten. Tro meg, de vet hva de gjør og skal ikke unnskyldes med at de ikke forstår eller vet. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 tar du poenget? Jada, jeg tar poenget. Og jeg trodde heller ikke det var bokstavelig ment. Men baatplassen.no har i sommer vært proppet full med det jeg vil kalle dårlige løsninger på et problem det tross alt, kun er noen svært få uopplyste båtførere som står for. Jeg skulle ønske noen kom med en mer "fornuftig" løsning. For det er da dumt å gjøre seg til en enda større idiot selv. Jeg sitter dessverre ikke med løsningen. (Men heller fortsatt mot tanken om en form for obligatorisk opplæring, da jeg mistenker at problemet skyldes uvitenhet, og ikke ondskapsfullhet. Hvis det ordet finnes.) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Det ville selvfølgelig ha hjulpet med obligatorisk båtførerbevis. Ta navn og nummer, anmeld og ikke gi deg... det er eneste lovlige "gjengjeldelsesmetode". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Synd at slik kan skje. Merkelig at en med en romslig båt legger seg 25 m fra land i 30 kn.?? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 (redigert) Tror nok ikke poenget her var 25 meter fra land, men de fleste andre fikk vel med seg hovebudskapet om prinsessen passerte nært en annen båt...på en fjord som åpenbart var noe bredere.. Redigert 22.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ben Sin Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Det ville selvfølgelig ha hjulpet med obligatorisk båtførerbevis. Forklar hva som hjelper da, du som er så klok! Jeg er så naiv at jeg faktisk tror mye skyldes uvitenhet. Hvis jeg for eksempel roter meg inn på en golfbane, skal jeg love deg at jeg kommer til å gjøre mye som irriterer og ergrer de erfarne golferne. Rett og slett fordi jeg ikke har peiling på normer og regler på et slikt område. Og heller ikke har peiling på å spille golf. Men jeg hadde kost meg jeg!! Og for å ta det med obligatorisk bevis: Det behøver slett ikke å være i den form vi har Båtførerprøven idag. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Han burde åpenbart lagt seg et godt godt stykke mot babord. fremfor mellom den stakkars snekke og land. Synes det ser drøyt alikevel Sydvesten at en relativt stor båt holder 30 kn og sansynligvis bare 25 m fra land dersom øyemålet til fornærmede er forutsettes være korrekt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Ta navn og nummer, anmeld og ikke gi deg... det er eneste lovlige "gjengjeldelsesmetode". Jeg lurer på hva det ville resultere i? I beste fall at eier av båten blir kalt inn til avhør? Dernest henleggelse av saken grunnet bevisets stilling? Det er ikke lett å gi konstruktive løsninger på denne problematikken. Min umiddelbare kommentar er at dette temaet ikke er forbeholdt Princess-båtene. Jeg har selv opp gjennom årene lagd flere hekkbølger og angrer på det. Det enkleste rådet er selvfølglig å avslutte båtlivet, men dette er ikke så aktuelt om man koser seg på sjøen. Å satse på teknisk utstyr for å registrere denne type "fare" er heller ikke enkelt. Når du seiler omlag 50 meter fra land er det ikke mye hjelp i å bruke alarmsoner på radar for de som har det ombord. Jeg har sett flere båteiere i Danmark og Tyskland som har montert speil slik at de kan følge med på aktiviteten bak båten uten stadig å måtte snu seg. Kanskje dette er en ide? Dermed får man litt tidligere informasjon om hurtiggående båt som kommer aktenifra slik at man får tid til å snu båten. Å snu båten mot hurtiggående båter som kommer aktenfra pleier å hjelpe for meg. Da svinger de gjerne litt ekstra unna og jeg taper heller ikke så mye i tid - det er jo selve seilasen under veis som er viktig. Å hytte med knyttneven tror jeg ikke så mye på. Min oppfatning er at mange såvel uerfarne som erfarne lystbåteiere betrakter båtlivet som det siste fristed og her hjelper verken opplæring eller sjøveisregler. Man må simpelthet stole på at man klarer å håndtere disse situasjonene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kanskje den beste løsningen er å veive vilt med begge armene som om du er i nød så kanskje den store båten snur og kommer bortom en tur , da kan du spørre om de ikke kunne tenke seg å kjøre enda litt nærmere neste gang slik at du får dusjet deg med sjøvann. Kanskje de da tenker seg litt mer om når de kommer i samme situasjon neste gang. Folk som har råd til å kjøpe såpass stor og flott båt har vel såpass med sosial intelligens at de da tar hintet. Blir man rammet hardt av slike ting så er det vel ingen vits å ødelegge dagen med å gå rundt med dårlig humør i tillegg , livet er for langt til å ta på vei for ting man ikke får gjort noe med Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kanskje ikke så dumt å veive litt med armene, kommer han bortom så har en spart både hekkbølger og dusj og med litt flaks så vanker det kanskje en cognac og sigarr i tillegg Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mulligan Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Kanskje han hadde sånn AIS, og så kikka han i den etter andre båter? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Det jeg ville gjort er å forsøke å finne vedkommendes identitet (se etter båtnavn eller reg.nr) og så ta kontakt med vedkommende i ettertid og forklare hvordan jeg oppfattet situasjonen. Selvfølgelig i høflige ordelag, det bruker å hjelpe mye bedre enn å tvinge den andre i "forsvarsposisjon". Jeg hadde i hvertfall lagt meg flat hvis jeg fikk vite at et barn hadde ramlet og slått seg grunnet bølger jeg hadde forårsaket ved dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 En utfordring er vel å prioritere oppgavene: med kaffeskoldet arm, lite barn som har ramlet med hodet i dørken, mobiltelefon som har tatt samme vei og passerende båt i 30 knop. Da er det ikke lett å prioritere å ta identiteten til båten. Dette krever nok en god kikkert eller et godt fotoapparat med telelinse. Jeg tror desverre ikke det er annet å belage seg på enn at man hele tiden bør være proaktiv når man ferdes på sjøen - men jeg blir selv stadig overrasket over hvor feilaktig jeg bedømmer andres "sjømannsskap". Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Har selv møtt mange av disse flotte båtene som drar med seg heile fjorden. Jeg har ikke stor båt å den går ikke fort, men det har skjedd at dem som drar med seg heile fjorden skal så nære at vannet slår over reelingen, å da er det ikke hyggelig å være på fjorden lenger spes ikke med små barn i båten. Tror rett å slett folk med disse typer båter ikke eier sunnfornuft, å tror mange gjør det for dem synes det er gøy!!! Senk skuta dems!! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Å senke skuta er vel noe drastisk og like lurt som å si kjøp større båt så slipper du problemet Uansett så bør folk som har store båter og genererer store hekkbølger være særs aktsomme. Det å glemme hva egne hekkbølger kan utrette er ingen unskyldning. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.