Jump to content

Båt eller hytte?

bliss X

Recommended Posts

Fordelen MÅ være åpenbar: Bedre plass!

Nekter jeg å tro - ihvertfall ikke vesentlig. Jeg mener selvfølgelig at du bygger en BÅT som er optimert på PLASS, ikke på sjødyktighet. Husbåter i USA eller kanalbåtene andre steder i Europa. Gjerne enda bredere.

Nei, jeg tror en god del av motivasjonen er å irritere andre  :cheers:

Jo, men hva ellers skal du gjøre av den gamle salongen du skiftet ut i fjor?  :wink: Fint på takterrassen - Flybridge! :lol:

Bilde

:lol: - http://www.finn.no/finn/boat/object?id=459...9&pos=158&rub=7

Bilde

:lol: Triste greier, dette!  :lol: Ikke kom og si at dette er en båt!  :nono:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 17 år senere...

Gammel tråd, men likevel: 

mine gamle foreldre (75år) hadde ei relativt stor plastsnekke i en lokal innsjø. Her begynte vi på 70-tallet med kano, 80-tallet en enkel åpen båt og ekspanderte underveis da til ei snekke som dem brukte siste 15åra. Hele livet dems er har vært basert på dette livet i og ved innsjøen. Båt fra påske til isen la seg på høsten, og turer både på is og i omkransende skog. Pga litt stivere kropper, byttet min gamle far ut plastsnekka og snekret en flåte som man bare kunne gå rett ut og rett på fra land uten klatring. Ett lite hus med ei køyeseng i, og en uteplass med noen verandamøbler på. En flåte som var mindre enn snekka, med en liten påhenger på. Så ble det tystet mot kommunen. (Noen mennesker tåler ikke at man kan være løsningsorientert.)

som resulterte i ett påbud om å rive flåten som gamlingene hadde en plan om å bruke til siste slutt. Nå mistet dem totalt gnisten og hjemmesitting ble resultatet.
Så det er ikke bare omgåelse av regelverk, men også en mulighet for å fortsette gledene i livet når kroppen ikke lenger er helt med. 

En flåte er vel ikke noe mer omgåelse av regelverk enn en plastsnekke? Hvis du har båtplass så har ikke kommunen så veldig mye med hvaslags båt du har. Og har du en plastsnekke så kan du ikke legge til noe sted som du ikke kan legge til med en flåte for å overnatte. Kjernen i dette ikkeproblemet (fjord og innsjøer flommer ikke akkurat over av slike fartøy tror jeg) er vel at en plastbåt forsvinner i mengden, om den ligger på svai et sted i flere dager enn den strengt tatt har lov til så er et ingen som legger merke til det. Dessuten har vel som regel de fleste fritidsbåter en hjemmehavn, mens en flåte uten hjemmehavn blir et problem, selv om det vel strengt tatt ikke er det om den flytter på seg hver 3. dag eller hva kravet måtte være. 

Fordelen her er vel at det er en veldig enkel konstruksjon i motsetning til en tradisjonell båt. Her holder det med flyteelementer med en stiv plattform på toppen. Videre er et det vesentlig enklere å bygge i rette vinkler enn alle de rare vinklene/buene man ender opp med på en båt. Det er også mye enklere å innrede når alle rom er Kvadratiske/rektangulære og du kan handle på Ikea istedenfor en båtbutikk. Da slipper man også "Båtutstyrpristillegget".

Jeg ser veldig enkelt grunnen til at det er ønskelig istedenfor båt for noen. Det blir en helt annen prislapp for samme størrelse.

Jeg kunne fint sett for meg båthavner fulle av sånne "farkoster" for å roe ned et løpsk boligmarked.

Redigert av Vittig (see edit history)
quantumduck skrev On 20.6.2022 at 22.26:

En flåte er vel ikke noe mer omgåelse av regelverk enn en plastsnekke? Hvis du har båtplass så har ikke kommunen så veldig mye med hvaslags båt du har. Og har du en plastsnekke så kan du ikke legge til noe sted som du ikke kan legge til med en flåte for å overnatte. Kjernen i dette ikkeproblemet (fjord og innsjøer flommer ikke akkurat over av slike fartøy tror jeg) er vel at en plastbåt forsvinner i mengden, om den ligger på svai et sted i flere dager enn den strengt tatt har lov til så er et ingen som legger merke til det. Dessuten har vel som regel de fleste fritidsbåter en hjemmehavn, mens en flåte uten hjemmehavn blir et problem, selv om det vel strengt tatt ikke er det om den flytter på seg hver 3. dag eller hva kravet måtte være. 

Mye av grunnen til at man ikke har problemer med at det er mange slike er vel rett og slett at det ikke er lov.

Mange ønsker seg jo en hytte ved sjøen, og hvis det var fritt frem å bygge en flåte med hus oppå og fortøye det der man har lyst til å ha hytta så ville det vært tett i tett med hytter overalt og ingen lovregulering og amsse krangler. Det blir jo litt som om man hadde opphevet alle eiendomsgrenser og sagt at det er bare å bygge der man har lyst uten å ta hensyn til hvem som eier grunnen og så får man se om Hansen som mener han disponerer 2 mål synes det er ok at Olsen tar seg til rette i ene enden av dette arealet osv.

Alle vet jo at det ikke ville fungert særlig bra om man bare opphevet eiendomsgrenser, og slik blir det jo også til sjøs.

Ei snekke er noe man hovedsakelig bruker til å farte rundt og så overnatte litt her og der, mens et hus på flåte er mer stasjonært og blir mer som en bygning.

Har sett noen programmer fra USA eller Alaska der de har flåtelandsbyer der de bor på hver sin flåte med hus oppå og ikke trenger å følge regler fordi de ikke er på land. ror de til og med slipper å betale skatt da huset deres ikke står på land i noen "kommune" eller hva det nå heter der borte. Var hvertfall mye som var ulikt i forhold til boliger på land.

Og man har jo litt av det samme med disse mikrohusene som bygges på et tilhengerchassis og er over 4 meter høye og ikke særlig egnet for kjøring på vei (kan jo transporteres rolig til målet, men ikke noe du tar på campingferie). Fortrinnet deres er jo at de ikke er hus på grunn så de trenger ikke byggetillatelse og alt det der. De bare leier et område og setter den der og har en hageslange til å fylle opp vanntanken (evt bærer vann) og har et opplegg for å bli kvitt kloakk.

Så sant flåten er manuvrerbar for egen motor og er registrert som fritidsbåt så har ikke kommunen noen sak.  Sikkert flere advokater som gladlig tar den saken om kommunen skulle prøve seg. 

Hadde først bedt kommunen om dokumentasjon og lovhjemmel som forbyr båt i nevnte område.

• 3 uker senere...
19 fot skrev On 22.6.2022 at 21.39:

Mye av grunnen til at man ikke har problemer med at det er mange slike er vel rett og slett at det ikke er ...

Det er riktig at du ikke kan legge båten din hvor du vil og la den bli liggende.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...