Jump to content

Ankervinsj, Engbo eller Quick?

Vrengen

Recommended Posts

hei.

har kjøpt meg "ny" båt, en Scand Nordic 86 mod!

Da det ikke er ankervinsj på denna og jeg er ganske fersk båtmann, dvs en

sesong i en nidelv 24. Kunne jeg trengt litt råd! valget står mellom en quick genius (800w)

eller en engbo 32 maxi(1000w) Lurer også på kjetting vs tau og anker! føler bruce anker er best men vet ikke??

Velkommen til Båtplassen. Dersom du går inn på Seatronic.no og ser på katalogen deres side 88 - 94 så får du endel ideer. Jeg har benyttet flere ankervinsjer opp gjennom årene. Jeg har nå bl.a. en Quick som jeg er godt fornøyd med. Både Engbo og Seatronic har gode garantiordninger.

Gratulerer med ny båt! :flag:

Har hatt Engbo (tau) og ILAS (kjetting). Fornøyd med begge, særlig hjelpsomhet og service fra produsentene. Kjetting er jo suverent hvis du tåler at den lager litt lyd under betjening. Tror jeg hadde gått for kjetting hvis jeg hadde hatt valget. Har ingen erfaring med Quick...

Chiba

jo takk!

Tror jeg har trålet igjennom det som lar seg lese om dette :crazy:

Men takk for tipset. snakka med de på seatronic før i dag og han mente quick var helt topp på alt da.

Eneste minus jeg kan se er at de ikke har automatisk endestopp. det må jo være kjekt?

Men har jo aldri hatt ankervinsj jeg da... bare kjeftet og bannet når jeg må krabbe meg frem for å hente dreggen i baugluka på nidelven

(mangla plattform) :cryin:

Dersom du har tenkt å montere ankervinsjen på en ankervinsjboks på badeplattformen vil jeg anbefale 15 kg Brucekopi og 50 meter 6 mm kjetting. Båten din veier vel omlag 3.6 tonn og da holder det bra med 800 W vinsj. Pass på at du bruker godt dimensjonerte kabler fra batteribanken til vinsjen. I forhold til prisen ville jeg ha benyttet 50 kvmm kabel. Husk sikring. Antar at du også vil montere fjernkontroll av vinsjen. Tilkoblingspunktet kan være like ved den manuelle opp/ned bryteren. Anbefaler deg også å anskaffe en kjettinglås, se bildet under.

kjettinglaas.jpg

Kjettinglåsen smettes inn på kjettingen og reduserer rykket på vinsjen.

Dem i Anchorlift hadde agentur for Quick før men når spakettigutta oppdaget dem kopierte vinsjene og startet egen produkt tapte dem agenturen. Quick ligger trinn over i kvalitet og er beste vinsjene på markeden i dag i forhold til pris. Anchorlift selger del av vinsjer til LundeBåt færdig montert men jeg skulle aldrig godkjenne de som er utført der i dem båtene jeg driver med. :nono:

Edited by Servicemannen (see edit history)

Har begge deler kjetting i baugen og Engbo vinsj med blytau og Engboanker akter.

Sant som du sier, kjekt med endestopp, ikke bare endestopp, men vinsjen går med full fart til det er 1 til 2 meter igjen og med sakte fart til endestoppen.

Er fornøyd med servicen både hos ENGBO og SEATRONIC

MEN SELV MED FJERNKONTROLL MÅ EN ALLTID FØLGE MED; OG IKKE STOLE PÅ AUTOMATIKKEN

OG HUSK OG SIKRE DREGGEN SÅ DU IKKE FÅR BRÅSTOPP UNDER FORFLYTNING.

Min erfaring er at med blytau bør en ha en "DØMANN" i tillegg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei.! har hatt 3 stk Engbo i varierende alder. Har ny av året nå. Alle tre har fungert utmerket, og ja det er ok med endestopp - men det er selvsagt allikavel ett poeng å følge med. :flag:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers: