peterka Startet 22.September.2008 Link til dette innlegget Startet 22.September.2008 Eg har nettopp tatt opp igjen båten for vinteren. Dette er ein gammel glassfiberbåt fra 1978 med dobbelbunn. Weskapp heiter båten og er ein 15 fot. Eg merket at det var vatn inne i dobbelbunnen så eg borret to hull bak inne i båten. Eg borret eit hull i ausehullet framme og eit bak. Da kom vatnet ut. No har eg eit problem og det er korleis eg skal få tette desse to borrehulla. Finnes det nokon gummipropper eg kan bruke? Eller må eg bruke glassfibersparkel og duk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg har brukt biltema sin tokomponentblanding med glassfiber i til å tette tilsvarende hull. Har holdt i mange år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Blås inn fugeskum Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hva med å borre opp hullene å sette inn slike plastikk drenerinsplugger som blir brukt til å få ut "kondensvanne" i båter med dobeltbunn. så kan du bruke disse neste høst også? Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Hvorfor ikke bruke "rørplugg"? Disse er enkle / holder tett, og trenger du hullene igjen, er det bare å fjerne dem. Kan kjøpes i forskjellige dimensjoner og koster et par hundre kroner. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) Jeg ville ha borret opp og satt i messing forskruninger. De tåler en støt. Alt under vannlinje skal være minimum messing. Ikke plast. Vist du skal tette de igjen så er det brukt av proffesjonelle, ett slags lim 180 tror jeg det hette, blir også brukt til å lime vindmølleblader i glasfiber. og plaster 2 lag 600 matter på hver side. Dette er industrioppskriften. Redigert 23.September.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sulingen Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Heisan. Vil ikkj anbefale deg skum, da får du eit problem seinere ein gang, feks at vannet trekker inn i skummet. Vist du har fått vann til no, så kommer det nok seinere ein gang og, så det letteste er nok ein skru propp av eit slag. glassfiber sparkel eller sq lim som nevnt over og, er genialt . Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Hvordan setter man inn "rørplugger"? Jeg har også en båt nr "2" som jeg kunne tenke meg å sette inn noe slikt. Hvor får man kjøpt det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
flex Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (redigert) Rørplugg får en sikkert kjøpt mange plasser, men prøv "Luna", de vet jeg har. Rørklugg stikker en bare inn i hullet og "skrur" til - denne vil utvide seg seg og tette. Men er det i skroget under vannlinje, er det best å gjøre som nevnt over. Redigert 23.September.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Blås inn fugeskum Jeg fant dette inlegget nå og må bare få skyte inn "fugeskum" eller "byggskum" som flere kaller det. er IKKE diffusjonstett, det suger vann. Off topic: Det tåler heller ikke sollys. Derfor skal alt byggskum fuges over med fugemasse eller overmales, også når man overlister. Dette har også noe med krav til isolasjon å gjøre(støy/varme). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.