Jump to content

Korleis skal eg tette eit bore hull inne i båten?

peterka

Recommended Posts

Eg har nettopp tatt opp igjen båten for vinteren. Dette er ein gammel glassfiberbåt fra 1978 med dobbelbunn. Weskapp heiter båten og er ein 15 fot.

Eg merket at det var vatn inne i dobbelbunnen så eg borret to hull bak inne i båten. Eg borret eit hull i ausehullet framme og eit bak. Da kom vatnet ut. No har eg eit problem og det er korleis eg skal få tette desse to borrehulla. Finnes det nokon gummipropper eg kan bruke? Eller må eg bruke glassfibersparkel og duk?

Jeg ville ha borret opp og satt i messing forskruninger. De tåler en støt. Alt under vannlinje skal være minimum messing. Ikke plast.

Vist du skal tette de igjen så er det brukt av proffesjonelle, ett slags lim 180 tror jeg det hette, blir også brukt til å lime vindmølleblader i glasfiber. og plaster 2 lag 600 matter på hver side. Dette er industrioppskriften.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Blås inn fugeskum

Jeg fant dette inlegget nå og må bare få skyte inn "fugeskum" eller "byggskum" som flere kaller det. er IKKE diffusjonstett, det suger vann.

Off topic: Det tåler heller ikke sollys. Derfor skal alt byggskum fuges over med fugemasse eller overmales, også når man overlister. Dette har også noe med krav til isolasjon å gjøre(støy/varme).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...