Arvid_A Startet 18.April.2004 Del på Facebook Startet 18.April.2004 Vasket og polert. Dørken har fått et strøk med lakk og nybordet er på plass. Motoren er prøvekjørt i vanntønna, og alt er tilsynelatende i orden. Nå kan sommeren bare komme - kriblingen er der allerede! http://www.minebilder.no/show_image_stream...0&dx=527&dy=395 http://www.minebilder.no/show_image_stream...6&dx=371&dy=495 Sitér dette innlegget Link to post
per_henry Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Det var jo en helt utrolig fin inredning du har i Hansviken din. Er den original eller har du laget den selv? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Sier du at du har brukt "lakk" på den fine teaken? Som jeg har lært dette så skal man "ikke" bruke lakk på teak, kun olje. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Baywatch Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Må vel være landets fineste Hansvik 18 HT? Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Dette var jo meget flott. Har selv samme type båt i 2001 utgave, men ikke så fin. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Sylvester Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Sier du at du har brukt "lakk" på den fine teaken? Som jeg har lært dette så skal man "ikke" bruke lakk på teak, kun olje. Teak kan både lakkes og oljes Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Sylvester Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 :smiley:Veldig fin dørk foresten :lol: Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Jonny Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Enig med Sylvester ang. lakkinga. Dette er bare en smakssak, lakk er vel mer holdbart og hardere, men kan etter en tid begynne å flasse.... Men fy fader så lekker den er . Den fineste jeg har sett i hvert fall. Hvilken motor har Du på den? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Har forstått det slik at bruker du lakk på teak så vil den flasse etter kort tid, også egene erfaringer. Lakka ytterdøra (teakdør) med benarolje for en tid siden, det var ingen sjakktrekk. Holdt på å få døra ødelagt. I denne forbindelse fikk jeg tak i ekspert hjelp, her fikk jeg klar melding - bruk aldri lakk på teak. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jonny Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Lakka ytterdøra (teakdør) med benarolje for en tid siden, det var ingen sjakktrekk. Holdt på å få døra ødelagt.Lakke med Benarolje??? Er ikke Benarolje, olje det da? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Har forstått det slik at bruker du lakk på teak så vil den flasse etter kort tid, også egene erfaringer. Lakka ytterdøra (teakdør) med benarolje for en tid siden, det var ingen sjakktrekk. Holdt på å få døra ødelagt. I denne forbindelse fikk jeg tak i ekspert hjelp, her fikk jeg klar melding - bruk aldri lakk på teak. Pølsevev............... Lakk kan utmerkes brukes på teak, men grunnarbeidet er viktigt. Har selv lakket innredningen og denne er like fin i "lakken" etter mange år. Derimot områder som er utsatt for mye fukt og muligheter for slitsje/sår i lakken får lett flassing. Disse områdene bør sjekkes og omlakkes ved behov. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Amorosa Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Hei. Har selv brukt Epifanes teaklakk i min båt (innvendig) og den sitter som et skudd. Ingen tegn til avflassing eller andre synlige tegn på problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 18.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2004 Sier du at du har brukt "lakk" på den fine teaken? Som jeg har lært dette så skal man "ikke" bruke lakk på teak, kun olje. "Den fine teaken" min er nok dessverre bare beiset kryssfiner . La den for 3 sesonger siden. Selv om dette er en typisk "godværsbåt" til sommerbruk, har nå dørken fått både sjøspryt og en og annen regnskur, men den har nå holdt så langt . Må jo tilføye at båten har "hjemmehavn" i carporten, og blir behørig stelt med etter hver tur. Bortsett fra litt småoppgraderinger (f.eks. barskap på babord side over/foran pentry-skapet og porta potti-rom under førerstolen, samt den omtalte dørken), er båten stort sett en original 1985-modell. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Både forarbeidet, antall strøk og kvaliteten på selve lakken har sitt si her. Og Epifanes mener jeg absolutt har de beste produktene til slikt ja . Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 18.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2004 Enig med Sylvester ang. lakkinga. Dette er bare en smakssak, lakk er vel mer holdbart og hardere, men kan etter en tid begynne å flasse.... Men fy fader så lekker den er . Den fineste jeg har sett i hvert fall. Hvilken motor har Du på den? - og så var det motoren, da. Det er en 1991-modell 3-sylindret Mariner 60Hk. Har hatt denne i 10-11 år nå og er meget godt førnøyd med den. Driftssikker og har krefter i massevis til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Hei Folkens Man må jo si at engasjement ble det av denne "lakk" diskusjonen, bra er det. Beklager dersom jeg har hisset opp herskapet, men min lære i denne sammenheng har vært at man ikke skal bruke lakk på teak. Dette pga stor fuktighet og slitasje i en delvis åpen båt. Men jeg innser at det finnes alternativer til bare bruk av olje. Når det gjelder benarolje så er dette ren lakk. Dere får fortsatt ha en hyggelig søndag. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kotnes Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Lakk eller olje. Båten din er skikkelig fin. Kos deg videre i sommer. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
SeaMaster175 Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Teak-dørket og selve innredningen så utrolig fin ut på båten din. Du vil sikkert få mange fine turer i den i sommer..... Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 18.April.2004 Del på Facebook Svart 18.April.2004 Skikkelig flott båt, spessielt dørken og innvendig bord. Det med å ikke sette lakk på teak har jeg ikke hørt om, men det er klart at man ikke kan sette på hvilken som helst lakk. Amarøsa henviser til en teaklakk som er velkjent og godt utprøvd. Regner egentelig at du har satt deg gådt inn i dette på forhånd, spessielt når du har en dørk som er så flott. Kos deg med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.