Jump to content

Båten er klar!

Arvid_A

Recommended Posts

Har forstått det slik at bruker du lakk på teak så vil den flasse etter kort tid, også egene erfaringer.

Lakka ytterdøra (teakdør) med benarolje for en tid siden, det var ingen sjakktrekk. Holdt på å få døra ødelagt.

I denne forbindelse fikk jeg tak i ekspert hjelp, her fikk jeg klar melding - bruk aldri lakk på teak.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har forstått det slik at bruker du lakk på teak så vil den flasse etter kort tid, også egene erfaringer.

Lakka ytterdøra (teakdør) med benarolje for en tid siden, det var ingen sjakktrekk. Holdt på å få døra ødelagt.

I denne forbindelse fikk jeg tak i ekspert hjelp, her fikk jeg klar melding - bruk aldri lakk på teak.

Pølsevev...............

Lakk kan utmerkes brukes på teak, men grunnarbeidet er viktigt. Har selv lakket innredningen og denne er like fin i "lakken" etter mange år. Derimot områder som er utsatt for mye fukt og muligheter for slitsje/sår i lakken får lett flassing. Disse områdene bør sjekkes og omlakkes ved behov.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sier du at du har brukt "lakk" på den fine teaken? :smiley:

Som jeg har lært dette så skal man "ikke" bruke lakk på teak, kun olje.

"Den fine teaken" min er nok dessverre bare beiset kryssfiner  :lol:. La den for 3 sesonger siden. Selv om dette er en typisk "godværsbåt" til sommerbruk, har nå dørken fått både sjøspryt og en og annen regnskur, men den har nå holdt så langt  :lol:.  Må jo tilføye at båten har "hjemmehavn" i carporten, og blir behørig stelt med etter hver tur.  :lol:

Bortsett fra litt småoppgraderinger (f.eks. barskap på babord side over/foran pentry-skapet og porta potti-rom under førerstolen, samt den omtalte dørken), er båten stort sett en original 1985-modell.

Enig med Sylvester ang. lakkinga. Dette er bare en smakssak, lakk er vel mer holdbart og hardere, men kan etter en tid begynne å flasse....

Men fy fader så lekker den er  :smiley:. Den fineste jeg har sett i hvert fall. Hvilken motor har Du på den?

- og så var det motoren, da. Det er en 1991-modell 3-sylindret Mariner 60Hk. Har hatt denne i 10-11 år nå og er meget godt førnøyd med den. Driftssikker og har krefter i massevis til denne båten.  

Hei Folkens

Man må jo si at engasjement ble det av denne "lakk" diskusjonen, bra er det.

Beklager dersom jeg har hisset opp herskapet, men min lære i denne sammenheng har vært at man ikke skal bruke lakk på teak. Dette pga stor fuktighet og slitasje i en delvis åpen båt.

Men jeg innser at det finnes alternativer til bare bruk av olje.

Når det gjelder benarolje så er dette ren lakk.

Dere får fortsatt ha en hyggelig søndag. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Skikkelig flott båt, spessielt dørken og innvendig bord.   :drink:

Det med å ikke sette lakk på teak har jeg ikke hørt om, men det er klart at man ikke kan sette på hvilken som helst lakk. Amarøsa henviser til en teaklakk som er velkjent og godt utprøvd. Regner egentelig at du har satt deg gådt inn i dette på forhånd, spessielt når du har en dørk som er så flott.

Kos deg med båten!  :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...