Jump to content

Momentnøkkel fra biltema til 70.-

Oystein Ny

Recommended Posts

Sjøl ville jeg nok lagt noen mer kroner i det og fått meg en momentnøkkel hvor du kan stille momentet på forhånd, en sk. klikk-klakk trekker-, En ulempe med denne er at du ikke får målt utløsningsmomentet hvis du skulle trenge det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor nøyaktig disse er er jeg usikker på, selv om jeg naturlig nok er litt skeptisk når jeg ser prisen. Men de er i det minste vanskelige å lese av mens man trekker. Jeg foretrekker den versjonen som gir et klikk når man har oppnådd rett moment. Du kan ikke få lånt deg en momentnøkkel av noen da? Dumt å måtte kjøpe for kun å bruke den en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan anbefale deg å kjøpe en momentnøkkel i fra TengTools, god kvalitet til en grei pris. Industrivarekjeden TOOLS pleier å ha tilbud på TengTools verktøy fra tid til annen og her er det mulig å gjøre gode kjøp. Jeg kjøpte en med 3/8 firkant som går i fra 20 til 110Nm og betalte 300 for den. Tror den normalt ligger på ca 600 kroner og den er levert med sertifikat. Etter min smak så liker jeg veldig godt størrelsen med 3/8 firknat veldig godt til motorskruing.

Hadde selv engang en slik moment nøkkel, men kasta den i søpla. Den er veldig unøyaktig

du har ikke vert inne på tanken at det var hazeten som var unøyaktig da! denne er bygd på et av verdens enkleste prinsipp, nemlig bøyning.

skal litt til at en metallstav på x antall cm( som ikke endrer seg) skal bøye seg forskjellig hver gang!

hvist ikke den er blitt brukt som latmannsarm da :nono:

Citat bernt:

For en del år siden var jeg med på å teste en del momentnøkler

Jobbade tidigare på ett större företag som gjorde grävmaskiner, och vi gjorde också ett momentnyckeltest med ett antal välkända nyckelfabrikat. Mitt minne är att det var förvånansvärt stor spridning mellan det moment som uppnåddes vid olika prov, även med /klick/nycklar från de bästa tillverkarna. Momentdragning är svårt, både yttre faktorer och mekanikerns arbetssätt kan påverka resultatet.

Själv har jag både 'klicknyckel' och den fjädrande typen Du pekar på, båda från Biltema. Klicknyckelen är enklast att använda, den fjädrande typen använder jag när jag skall spänna generatorremmen enligt Volvos anvisningar (spännaren skall skall sätttas till 60 Nm på TAMD63).

Det er skrevet mye smart om momentnøkler her, men hvis du bare skal ha "no billig no" til engangsbruk er det iallefall langt bedre å bruke den kjipe fra Biltema enn å ikke bruke momentnøkkel i det hele tatt.

Jeg har montert topplokk på VAG motorer uten momentnøkkel med hell men det var før denslags verktøy var tilgjengelig til en rimelig penge. Nå ville jeg absolutt ikke gjort det..

.

.

bmhe

Jeg fikk testa mine 3 momentnøkler hos den lokale Tools-butikken en dag de hadde en slags messe.

Min gamle Biltema klikk-nøkkel som kosta ca 300,- for 20 år siden var fortsatt innenfor kravene til hobbybruk.

Mine 3 dekker 2-24 Nm (Biltema), 19-110 Nm (Teng) samt den gamle Biltema 13-204 Nm men den er nok ikke så nøyaktig på de små momentene så bruker den bare over 100 Nm.

En gang jeg lånte en billig klikk-nøkkel av en kompis som skulle være ubrukt, men det viste seg at den var totalt feil.

Holdt på å ødelegge gjengene i sylinderen på en totakter. Stilt inn på 30 Nm klikket den på reelt nærmere 50 Nm. Den ble aldri brukt mere av noen.

En sånn superbillig torsjonsnøkkel brukte jeg da jeg overhalte en Honda CB500F motor i 1983. Det funket men følelsen av nøyaktighet var noe fraværende.

Men en sånn her ser grei ut. 7-112 Nm dekker jo det aller meste av små og mellomstore jobber. Så får man heller låne en til de største jobbene hvis man ikke har en kraftigere en i tillegg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Noen formening om denne http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80945

Skal bytte en del pakninger på min gamle BMC motor.

Eller bør man kjøpe den til 500-600.-?

For en del år siden var jeg med på å teste en del momentnøkler på ett båtmotorverksted bare for morroskyld: Den typen du har der var den som var mest stabil mellom vær gang vi byttet moment. Men du må huske å holdemomentet stille til viseren sluter å gi seg, ellers blir det galt

Hei!

Dette er ikke verdens mest nøyaktige momentnøkkel, men derimot så er det ikke noe månerakett du skal skru på heller!

Har byttet mange toppakninger på biler, med sånn en og de fungerer helt perfekt..

man bøyer stanga mens nåla står stille!

de andre til 5-600kr er ødlagte etter en gang noen har latt de ligge uten og nullstille de!

-------------------------------------------------------------------

Kjøp den på Biltema så har du momentnøkkel i mange år, HVIS du bare bruker den som momentnøkkel.

Sjekk og smør glideflaten på skive og mutter. Og kjør tre runder med forskellig moment når du trekker til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En momentnøkkel er en momentnøkkel. Å dra til moment er viktig for at skruer ikke blit dratt til nær bruddgrense, samtidig som hver skrue på et komponent har lik belastning, slik at den får optimal styrke, uten at en skrue blir overbelastet.

En må huske på at skruer kan trekkes til med mange hundre kilo trekkraft på et forholdsvis lavt moment. Jo kortere gjengestigning jo større blir tiltrekkningskraften.

Men siden du ikke driver aerospace så holder det i massevis med Biltema eller teng eller andre rimelige alternativer.

Personlig liker jeg å bruke momentnøkkel som knepper ved oppnådd moment, fordi denne er enklere å bruke og om en følger enkle regler holder den seg nøyaktig nok i mange år. Disse er viktig å spenne ned, dvs. å justere ned momentet i null når den ikke er i bruk. Og masse oljesøl på dem er heller ikke noe særlig.

Det viktigste er når en trekker til så skal tiltrekkingen skje i en bevegelse, og skruen skal ikke stoppe opp, for da setter den seg før riktig moment er oppnådd. Og dette skal skje så sakte at en ikke trekker lenger etter kneppet kommer.

Det er også viktig at alle skruer er like rene eller har like mye olje eller locktite på seg. Litt ettersom hva en skrur på. Invendig i motorer er det vanlig med en oljedråpe på skruen.

Den momentstaven syntes jeg ikke noe om å bruke da den er vanskelig å lese av i bevegelse, og det med holdemoment forstår jeg ikke bæra av.

Det jeg mente var att du må holde nøkkelen i spenn til nåla slutter å forandreseg. Denne nøkkelen har jo ikke noen mekaniske deler som påvirker momentet med tregheter så jeg mener dette er den beste nøkkelen vist den blir brukt riktig.

Jeg har aldri sett noe leer seg etter nåla har kommet dit den skal. Er det topper med olje i hull har jeg opplevd at jeg må gå over med moment 2 ganger, fordi olja ikke kommer ut blir det for stor mostand og momentet er lavere enn i virkeligheten. Noe slik du tenker på?

Er vel viktig at momentnøkkelen ikkje ligger opptrekt når den ikke er i bruk... Elles vil man få feilvisning.

Jepp det er riktig, det gjelder ikke de med viser, men som kan justeres.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...