Jump to content

Hvordan bygge om AQAD31 til TAMD31


Polarn

Recommended Posts

Motormessig, hva er forskjellen på AQAD31 og TAMD31, ser det er noen ekstra slanger o.l på AQAD`n. Mangler motorfeste bak på AQAD o.sv.

Jeg har funnet denne, men må bygges om til en TAMD31, er det bare å bytte gearet, eller hva må til?

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14781421

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Hvis du skal bygge om fra AQAD til TAMD så må du ha nytt gear da gearet sitter i hekkagregatet på AQAD. I tillegg så må du vel skifte svinghjulskåpen mener jeg å ha lest og den er vist ikke billig, såfremt du ikke kommer over noe brukt. Har sett noen brukte på finn tidligere men mener å huske at de kostet en del.

 

Ulike slanger på dieselpumpa sier du - hvorfor skulle det være det? Kan det ikke bare være et det er tilfeldig eller at bildene viser motorer med ulik produksjonsdato/år? Det er jo mange versjoner av denne motoren helt fra A som kom i 86 til P (eller mere) da den gikk ut av produksjon. A ble vel erstattet av B i 91-92 en gang. Ulike deler på motoren som f.eks el-boks, kjøleveskebeholder m.m. har endret plassering og fasong opp gjennom tidene.

Link to post

Dette er noe jeg ser på de bilde som volvo penta har av TAMD og AQAD, Om du går inn på Produkt bullitin på TAMD31A og AQAD31A å samenligner, så ser du forskjellen. Så hvis jeg forstår deg rett så er det bare å bytte gear + svinghulskåpe, samt få på de bakre motorlabbene så skal jobben være gjort?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Dette er noe jeg ser på de bilde som volvo penta har av TAMD og AQAD, Om du går inn på Produkt bullitin på TAMD31A og AQAD31A å samenligner, så ser du forskjellen. Så hvis jeg forstår deg rett så er det bare å bytte gear + svinghulskåpe, samt få på de bakre motorlabbene så skal jobben være gjort?

 

 

:yesnod: Det var disse bagateler jeg hadde i tankene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

hei

det er ikke noe ploblem å bytte til gir på en 31 motor. jeg fikk gjort det for noen år siden, men jeg kjøpe motoren en aqad av volvo forhanleren i Telemark han heter vel lycke.

Han gjorde jobben med å sette på nytt svinghjulshus ,eller det er jo bare en plate, men i tilleg må man ha demperplate mellom gir og motor,

husker ikke helt men må nok også ha fester til motorlabber bak på motoren,

Kan ikke huske mye han skulle ha for den jobben, men det var ikke noe volsomt tema, så jeg tror ikke det var så dyrt. betalte 30 000 for den motoren for 5-6 år siden med ommbygning

Det er jo også litt forskell på kjølerør og litt som ikke betyr noe , untatt å huske att det er en aqad når du skal kjøpe nye.

Har ikke den båten nå

aanton

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...