Jump to content

Nye dynamoer, øke diameter på kabler?

edo

Recommended Posts

Dynamoene begynner å bli slitt så de skal byttes, har kjøpt nye 100A, de gamle tror jeg er 60 eller 70A. Spørsmålet mitt er: Bør jeg øke diameteren på ledningene ut fra dynamoen når de gir mer strøm??

Svar mottas med takk

PS! motorene er KAD43 2002mod

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Det er ikke så enkelt å svare på spørsmålet. Når man tror at dynamoene er 60 - 70 A, kan de da muligens være 50 A?

Strømmen kan da være bortimot det doble av det den har vert og uten å vite noe om kvadratet på kablene du har nå vil det være fornuftig å bytte kablene.

For å vurdere de kablene du har i dag kan du bruke kabelkalkulatoren her på BP, den gir deg et godt svr på om kablene er passe eller for tynne. Husk at du må doble lengden, strømmen går fram og tilbake.

Bortsett av kabelkalkulatoren er svaret "JA",

i hvert fall hvis koblingen er fortsatt original. (Tynn kabel fra dynamoet til startmotor).

Dette burde man gjerne bytte mot noe stooort, nesten uansett. :yesnod:

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kablen ser ikke ut til å være tykker enn 2,5m2, dette virker lite selv om dynamoen bare er 50A.

Gir dynamoen noen gang max ladestrøm, når en kjører vinsj eller baugpropell går jo motorene på tomgang da er det jo ikke mye strøm somdynamoen klarer å levere

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Vill nesten påstå at du hadde klart deg med 2 x50 amp viss du hadde økt kvadratet på kablene som fører lading til batteri.

Ett lite spanningstap på disse ledningene fører til stor reduksjon av ladestrøm. Forutsetter at du ikke har sensledning. Da vil ikke ruduksjonen av ladestrøm være like stor.

Hilsen Smaapala

Ta en titt på denne.

http://skyllermarks.se/bil-och-bat/

Bør jo ikke nødvendigvis kjøpe noe fra dem men det ligger en del relevant info her i noen .pdf filer.

Bare for ordens skyld, jeg selger ikke skyllermark sine saker, men har kjøpt noe kabler på SeaSea i Bærum.

Virker robust, og koster seff mer enn Biltema, som ligger tvers over gata.

Her var mye fin informasjon

:flag:

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE