Jump to content

Hvor stort forbruksbatteri kan jeg ha?

Lazy days 2

Recommended Posts

Forbruksbateriet er modent for utskiftning. Jeg har volvo penta 2030 i en seilbåt.

Hvor stort bateri er det fornuftig å sette inn. (Hva klarer denne motoren å lade.) Ønsker at montoren skal klare å lade opp tomt forbruksbat. på under 1 time kjøring.

Strøm går til kjøleskap, Eber D4varmer, trykkvann, lys ++

Hva med større dynamo.

Ønsker at montoren skal klare å lade opp tomt forbruksbat. på under 1 time kjøring.

Hva med større dynamo.

Vet ikke om det er mulig med de dymanoene som leveres i dag - med mindre du har veldig liten forbruksbank da. Men det henger jo ikke på greip med at du har kjøleskap og at du kanskje vil ligge et døgn uten motor og ha litt lys på kveldene.

LED lys anbefales for å få ned forbruket

Jeg ville nok hatt to batterier på min 100Ah hver. Har du en 115Ah dynamo da og du med utladet mener 50% av kapasiteten brukt opp - da bør du kunne lade på under 2 timer (jeg tar litt forbehold ettersom de fleste dynamoer har en tendens til å gi litt lav ladespenning - men med en god regulator kan det sikkert fikses)

Jeg vet ikke hvor stor dynamoen eller forbruksbateriet er men skal i båten i mårå.

Har klart meg med strøm ett døgn med bruk av kjøleboks og varme på om natten.

Vil tro det er mer strøm for pengene med større dynamo og batterier en solceller og vindgenerator.

Topplading tar flere timer men med en stor dynamo klarer du kapasitet som holder dagen med en times kjøring på ca 1200omr. Hvis du har ikke 115amp fra Volvo som er brukbar skal du velge høyeffekts dynamo med stort magnetfelt. Der kan jeg anbefale Balmar, eneste dynamoene jeg ikke har byttet ut enda. Fleste andre klarer ikke topplading på tom bank uten å bli for varme.

Jeg har svært lite peiling på dette med strøm.

Har lest at det krever 1.88 hk for å lade 100amp. Skjer det noe med motorgangen da?

Og hvis jeg ikke får fullladet batteribanken på grunn av lite motorkjøring da får jeg lite i gjenn for stor batteribank eller?

Forbruksbateriet er modent for utskiftning. Jeg har volvo penta 2030 i en seilbåt.

I en seilbåt. DVS du kan ha hele dagsreiser uten maskinen i gang unntatt ved start og i ny havn på ettermiddagen/kvelden.

Vil tro det er mer strøm for pengene med større dynamo og batterier en solceller og vindgenerator.

Vil tro det er tryggere med vedlikeholdslading med solceller. Men batteribanken bør være så den holder en stund.

2x100 Ah som forbruksbank, bytt ut glødelamper med LED, som Bitteliten skriver (det har vi gjort i de lampene som brukes mest, og lanternene skal vurderes).

Kjøleboksen vår går i to dager på ganske lav effekt og holder det som må kjøles akkurat passe kjølig. Men det er også noe med å proviantere med matvarer som ikke er så avhengig av å holde +4.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvis du vil lade nok til en dags forbruk på 1 time, må du se hvor stor laderen din er. Batteri som er klare for lading (tømt 50%) klarer å ta mye strøm til seg. Derfor vil du kunne lade med f.eks 40A fra en 60A lader (uten ekstern laderegulator). Om 1 time lading med 40A (=40AHr) er nok til ditt forbruk er ikke gode å vite. Mitt kjøleskap trekker ca. 25AHr/døgn. Om ditt gjør det samme og du er sparsom med resten av strømmen, er kanskje 1 time lading med 40A nok for deg. Da må du ha en batteribank som kan ta imot 40A på 1 time når den er tømt 50%. Jeg ville tro at 180-200 AHr vil være tilstrekkelig.

Batteribanken blir aldrig for stor uanset hvilken dynamo du har. Selv har jeg 2x140At batteribank og den skal jeg nå bytte da den nå snart er 7 år gammel og har mistet halve kapasiteten. Min nye bateribank vil nokk bestå av 5 stk 2,4V 500At lutbatterier. Disse tåler og bli ladet helt ut og fryser heller ikke i stykker om de står utladet. I tileg til 70A dynamo har jeg 95W solselepanel og 400W vindmøle med dette holder jeg meg greit med strøm.

Hadde 4 x 140 Ah pluss 55 Ah start i min båt og ladet med en "Vovlo" 115A lader, greide aldri mere enn 105A inn på batteriene (1200 rpm på motoren)... Så en times ga ikke mere enn 105Ah om batteriene klarte å ta i mot... Ellers så hadde jeg en 50A Matervolt lader som tuslet når jeg hadde en stikkontakt tilgjengelig... forbuket var vel rundt 90-110A i døgnet vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Volvo har etterhvert skjønt det, og utrustet småmotorene sine med en 115A dynamo. De som leser denne tråden, og har en slik 115A dynamo kan ha ganske stor batteribank, og bli kvitt alle strøm problemene. Selv har jeg i løpet av mine 4-5 år med denne dynamoen, og 4x140Ah batteribank aldri startet motoren for å lade i havn. Om banken er 50% utladet viser mitt Mastervolt batterimeter at jeg lader med 117A når motoren går. Ladestrømmen holder seg over 100A relativt lenge. Det skyldes at batteribanken er stor, og dermed svelger unna strømmen. Med feks 2x115Ah ville ladestrømmen sunket raskere. Når jeg nærmer meg 80% fulle batterier, stiger spenningen, og strømmen synker betraktelig. Jeg mistenker mange for å ha små batterier som raskt stiger i spenning, hvilket fører til lavere ladestrøm fra dynamoen. At man leser av 14,4 volt på voltmeteret betyr ikke at dynamoen nødvendigvis leverer så voldsomt stor strøm. Det er da bortkastet å ligge i uthavn med motoren igang i lange tider.

Kort fortalt:

-Når batteriet er ca 80% fullt under motorkjøring, synker ladestrømmen kraftig. Jeg har derfor såpass stor batteribank at jeg ikke behøver å lade opp mer enn 80% av batteriet for motor.

-Man skal ikke lade ut mer enn 50% av vanlige batterier, banken min er derfor såpass stor at det er mellom 50% og 80% som jeg benytter mest. Volvos 115A dynamo lader med et snitt i denne fasen som jeg vil anta er noe over 90A.

Din dynamo er sannsynligvis 60A, og jeg ville valgt feks. 3x115A batteribank, men det er ikke så lett å si når man ikke vet mer om behovet ditt. Kanskje kan du klare deg med 2x115Ah, men som sagt gir stor batteribank effektiv lading.

Dynamoen er 60 A og batteribanken er på 145 AH

Batteriene er under benken ved kartbordet. Der er det ikke plass til støre batterier. Det jeg kan gjøre er å flytte batterier til under salong benken (ca 1.5 meter å kable) Eller å flytte dem til bunnen av stueromet( ca. 2.5 meter å kable). I stueromet står varmeren Eber D4 og det er kansje ikke så bra? Kan jeg løse dette ved å lage en batterikasse til batteriene i stueromet?

Lufting på batterikasse og varmer i samme rom er ikke det farlig. Batteriene utvikler knallgass.

Men med nye lukkede/ vedlikeholsfrie batterier er dette kansje ikke noe problem.

Hvordan tenker dere utluftingen må være. Ventilert til friluft eller bare hull i topp og bunn av kassen.

Tror jeg klarer meg med 200Ah men kunne tenkt meg 300Ah

Kjøp batterier med sentralutlufting (slange på hvert batteri) og kople disse sammen til en skroggjennomføring litt høyere oppe! Da kan du egentlig velge fritt hvor du vil plassere dem...

Jeg ville gått for to eller tre 110Ah batterier. Men da bør du ha en eller annen form for vedlikeholdslading i hjemmehavn, for å kunne toppe opp batteribanken mellom turene. Enten landstrøm med lader, eller et solcellepanel.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det batteriet jeg nå har, har slik sentralutlufting. Den har fall nedover til den forsvinner bak badet en plass. Med "litt høyere oppe" mener du at slangen fra batteriet skal ha stigning til skroggjennomføring pga. at gassen stiger. Det høres fornuftig.

Jeg har landstrøm med lader så jeg kan toppe batteriene med.

Ser at det ligger båter med permanent landstrøm i havn sommer som vinter. Hva hvis noe i laderen går galt og den lader konstant?

Takker for mange lærerike svar. Dette er båtplassen på sitt beste.

• 2 weeks later...
Når jeg nærmer meg 80% fulle batterier, stiger spenningen, og strømmen synker betraktelig.

...

115A dynamo lader med et snitt i denne fasen som jeg vil anta er noe over 90A.

Nå mangler jeg noe informasjon om regulatoren som du bruker,

fordi med standard-W-regulering, men uten store forbrukere på, er verken det ene eller andre helt sannsynlig for meg.

Målte du en gang over lengre tid, f.eks. hvor lenge at hele ladeforløpet trenger

eller strøm etter 15/30/45 minutter mens virkelig -alle- forbrukere er slått av?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.