Jump to content

Grand RIB'er, hva synes dere?

Bjerknez

Recommended Posts

Er det bare meg, eller er det flere her som synes Grand RIB'ene er vakre båter?

Jeg er i utgangspunktet ikke i Grand sin kundegruppe, men jeg må si at båtene i seg selv er skikkelig tøffe!

Kjenner en som kjøpte seg en "Grand Golden Line 340" Ikke noe stor båt rent fysisk og heller ikke noen båt som kan erstatte en 17 fots bowrider, men selve båten er skikkelig tøff synes jeg.

Passer perfekt til den som har barn.

Eller hva synes dere?

Under ser dere bilde av den største modellen:

slc-m3.jpg

Noen her som kanskje vet om flere RIB-leverandører som leverer pene båter?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Fin denne også Chiba...

Men den mangler pulpit forran...

Ellers så er jo disse båtene nermest identisk like....

Teak har jeg sansen for, men kanskje ikke i en RIB....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Ligger en sånn 650 i nabobåsen i båthavna. Mener den er til salgs, eieren har kjøpt seg større RIB..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hehe... ikke noe for meg desverre... Ville bare påpeke at båtene var veldig tøffe.

Hadde jeg vert singel og skulle kjøpt meg båt, hadde det nok kanskje blitt en RIB...

Om man vil komme seg raskt fra A - B eller skal bruke de til dykking/vannsport ser jeg poenget i disse RIB båtene. Ellers fatter jeg ikke hva folk skal med RIB`r. Er kun dagsturbåter om man ikke har med seg telt. Jeg ser mer begrensninger enn bruksnytte jeg da :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Om man vil komme seg raskt fra A - B eller skal bruke de til dykking/vannsport ser jeg poenget i disse RIB båtene

Er vel akkurat derfor de er laget også...

Men hadde jeg vert alene (singel) så kunne jeg like godt kjøpt meg en RIB fremfor en båt av typen skjærgårdsjeep...

En Bowrider er jo tross alt en helt annen båt, hvor man kan dra over kalesje i ruskete vær. Litt mer praktisk sef.

men alt til sitt bruk sier nå jeg da :)

Den mangler jo sånn pinne midt i båten litt forenom midtskips.

Ole

Hva er de til egentlig disse upraktiske pinnene? :confused:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 3 years later...

Jeg søkte i forumet etter Grand 650 og fant denne gamle tråden her. Er det noen av dere som kjenner til Grand båtene? Jeg har en "for hånd" men må innrømme at jeg aldri har fulgt med på RIB markedet. Er dette kvalitetsbåter? Hvor lages de? Noe å passe på hvis man går for en 5-6 år gammel båt?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Lite som kan gå galt ombord i en RIB. Grand benytter vel enten PVC eller hypalon-duk, som er helt standard og funker juling. Glassfiber er glassfiber. Så lenge motor virker bra, og pontogen okei, er det bare å kjøre på :-)

Viktig at pontongen ikke lekker. Dvs. er det bare en ventil er det neppe noe problem, men er du uheldig kan det lekke "over alt". Da spørs det om ikke hele pontongen må byttes.

Forøvrig har jeg aldri likt Grand, ganske flatbunnet og veldig mye innredning og da forsvinner litt av poenget. Men dette er subjektivt :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Vi har nettop kjøpt en Grand 650 m/evinrude e-tec 150 HO

Tror og håper den er av god kvalitet :) Vi valgte denne foran de mer anerkjente merkene som zodiac og vailant fordi den har flere sitteplasser og ikke minst stuerom. Hadde også et ønske om å holde oss innenfor 20-21 fot og 150hk, går man opp et par fot er de ofte utstyrt med 200 til 250hk.

Foreløpig har vi hatt 4-5 turer på sjøen og er godt fornøyd med familieribben vår, for det er det det er

Ikke noe problem å ta seg en joggetur med mindre solsenga er montert, men den tror jeg uansett blir liggende i garasjen i sommer...

Jeg liker ikke targabøylen, synes den er unødvendig diger. Men siden den er der og er en del av båten kommer jeg nok til å montere et LED søkelys på den med tid og stunder.

Du skriver at Grand'n er flat, er Zodiac mye skarpere?

Edited by fleggis (see edit history)

Jeg vurderte ny hyttebåt, Grand 650 Rib. Var og kikket på noen forskjellige brukte,alle sammen hadde sprekt i targabølen,fant også sprekker rundt akterspeilet. Lekasje/sprekker i bensintanken under styrekonsollen er også et kjent problem på disse båtene.Snakker om 1- 4 år gamle båter.Men helt enig forøvrig, Grand er i blant de fineste Rib`ene.

Edited by sjøman (see edit history)

Synes Grand så ut som relativt flat bak ved akterspeilet? Den får jo også relativt god fart, med begrenset motorkraft - så da regnet jeg med den var flat :) Zodiac'en er vel ikke veldig skarp, men tror den er noen-og-tyve grader ved akterspeilet.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Chrisrik: I følge Motor Boat Owner Magazine som har testet båten har den en bra V-bunn. Link: http://www.govi.no/index.php?page=grand&subpage=650

Når jeg ser bilder av båten i fart, ser det ut til at den har svært bra V-bunn. Hva baserer du dine observasjoner på? Har du kikket på bunnen?

Takk Sjøman, for dine tips. Var det disse sprekkene som fikk deg til å gå bort fra Grand-båten?

Fleggis: Hvor kjøpte dere båten? Vet du hvor den blir produsert?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Dine kilder er helt sikkert riktig. Har ikke studert båten inngående, bare sett bilder og tenkt den var generelt flat / ikke spesielt dyp v-bunn siden den virker å gå raskere enn feks zodiac pro open feks med samme motor (ifølge ulike finnannonser, om dette er beste sammenligningsgrunnlag kan selvfølgelig diskuteres). Men skal slutte å synse.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Goran - Jeg kjøpte brukt i Arendal, ganske identisk med den til 250k i Kristiansand men min har E-tec 2-t og ikke Yamaha 4-t. Ga en liten bunke båtlapper mindre en den i KrSand. Aner ikke hvor de er produsert men kvaliteten ser helt OK ut samt at tilgangen på reservedeler er MYE bedre en på ymse "kinabåter"

Har en kompis som kjøpte en ny slik for noen år siden. (5-6år)

Han fikk masse sprekker i båten og han fikk ettervert ny båt. (den gammle ble solgt videre og er der ute).

Den nye båten sprakk også litt men ikke så mye som den første.

Ellers hadde vi det mye gøy med den, og gikk bra i vannet.

Hvor farlig disse sprekkene er vet jeg ikke men ganske iriterende uansett.

Han hadde 150hk på den.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

• 2 weeks later...

Fleggis: Hvor kjøpte dere båten? Vet du hvor den blir produsert?

Den blir produsert i Ukraina mens Grand Marine Group er Kanadisk.

Sjekket opp dette med lekkasje fra bensintanker og det har vært en recall på noen plastikktanker fra Italia levert mellom 2007 og 2009. På min er det tanken laget av syrefast :)

Har også prøvd å finne sprekker i bøyle og akterspeil uten hell så langt