Jump to content

Ingen "sladrestråle" på eldre Yamaha 20hk.

Smiley

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å kjøre guttungens gamle Yamaha 20 i et kar, men får ingen sladrestråle. Jeg har påsett at alt av vannintak er under overflaten, men dette betyr allikevel at impelleren sitter over vannflaten. Skal denne kunne suge opp, eller burde også denne lavere enn vannflaten ved oppstart. Har skrudd av undervannshus og sjekket impelleren, og denne så helt grei ut.

Årsaken til at jeg umiddelbart ikke får forsøkt å senke motoren ytterligere er at den sitter på en Pioner Junior, og denne har motoren tredd ned igjennom en "U". Kan jo alltids sjøsette for å prøve, men sjekker her først.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Det hender at der legger seg saltkrystaller i sladrehullet. Stakes lett opp med tannpirker e.l. gjerne med motoren i gang.

Når du har hatt undervannshuset av er det, på noen motorer, ganske triksete å få vannrøret på riktig plass og får du ikke det får du kun kjøling på leggen og ikke motoren...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Problemet med manglende sladrestråle var utgangspunktet for at jeg tok ned undervannshuset. Jeg er også rimelig sikker på at jeg fikk alt riktig på plass igjen. Når jeg hadde undervannshuset av satte jeg vanntrykk på i begge retninger (opp igjennom motoren, og ned i impellerinntaket). Begge steder var det uproblematisk gjennomstrømning.

Jeg hadde samme problem med en sekshester jeg skulle teste hjemme i garasjen! Fylte på 5-6cm mer vann, og stråla kom! Så jeg mistenker at du må litt lengre ned...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kommer det vann ut fra eksosen kan du forsøke å stikke opp hullet til sladrestrålen med en ståltråd. Har gjort dette flere ganger på min egen 8hk yamaha til slepejolla.

Ellers kan du forsøke med klokker som du setter på vanninntaket og sette spyleslangen på. da er du ihvertfall sikker på at du får vann til impelleren.

Det kan også være at det har dannet seg krystaller nede i undervannshuset som gjør at inntaket til impelleren er tett. Det har jeg også erfaring med selv. Dette saltet kan løses opp med dertil egnede preparater evt skrapes løst.

lykke til. :wink:

Den MÅ være under. Håper ikke du har svidd den av.

Da tenker jeg Ingar hadde svaret. Var vel egentlig det jeg mistenkte, nemlig at impelleren ikke suger opp. Da får det bli en test på elva og se at alt funker. Hjertelig!!