Jump to content

Noen som kjenner til brukbar 12V Bysse-vifte?

mateco

Recommended Posts

I min gamle Princess 414 er der montert en byssevifte som bråker mere enn den suger. Til forveksling ser den ut som en miniatyr av en vanlig kjøkkenvifte med innlagt 12v lysrør og vendbart brett i forkant.

Selve vifta består av en liten to-trinns 12V el.motor med en propell. Det ser bra ut, men høres godt og dessuten så er avsuget tilnærmet null til tross for at det er fri eksosutgang til ventil. :nonod:

Derfor: Er det noen som kjenner til gode 12V avtrekks vifter som kan benyttes til byssebruk. Gjerne som kan bygges inn i eksisterende vifte hus. Er ellers interessert i også komplette bysse-vifte løsninger, men de bør funke etter hensikt.

Noen med gode erfaringer og evt. linker?

:sailing:

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takk for den jonn!!

Ligner mistenkelig på den jeg allerede har (og som ikke duger) :nonod:

Men fytterakkern for en pris!! Må da være laget av edle metaller til den prisen??? :cryin:

Før jeg kjøper den der for 3,5 båtpenger skal jeg jammen koke cella mellom øra for å finne alternativer!!!

Kanskje å trykke oppi en billig Biltema-vifte oppi eksisterende vifte eller noe sånt??

Men takker for innspillet :flag:

mvh

Mateco

Hva med å bygge inn denne?

32-310_l.jpg

BILTEMA: Kjølevifte, universal.

Sugende kjølevifte som monteres på radiatorens bakside. Perfekt når du trenger ekstra kjøling. Kjøleviften monteres sammen med termostatgiver for kjølevifte 61-580 (92°) eller 61-581 (95°) og passende adapter. Termostatgiver og adapter monteres rett i den nedre radiatorslangen. Passende adaptere: 32-1238 for 38 mm radiatorslange, 32-1240 for 40 mm radiatorslange og 32-1242 for 42 mm slange. Termostatgiveren tåler maks. 8 A. Dersom doble kjølevifter skal monteres, kreves det et relé. Spenning: 12 V.

Høyde Diameter Ø Strømforbruk Turtall Luftvolum Art. Art nr - Pris

55 mm 10" (250 mm) 7 A 2460 rpm. ca. 1200 m³/tim. 32-310 399,00 kr

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tenkte å prøve den dyreste av disse. den har kullfilter og går på sirkulasjon. Vet ikke om den er noe tess.

http://www.hyttebutikken.no/netthandel/ind...8be2e94dd4fdedf.

Har hatt den i 4 år med utløp gjennom dekk. Vis jeg drar ut på hav skrur jeg ventil av og setter i plate i steden. Motoren er ikke rustfri og har hatt den en gang fra ver andre. Ellers funkerer den OK med sine to hastigheter.
Hva med å bygge inn denne?

32-310_l.jpg

Høyde Diameter Ø Strømforbruk Turtall Luftvolum Art. Art nr - Pris

55 mm 10" (250 mm) 7 A 2460 rpm. ca. 1200 m³/tim. 32-310 399,00 kr

:o)

Joda Walter, absolutt noe å tenke på!! :yesnod:

Blir sikker liv, sus og brus med denne montert. Ikke noe å utsette på kapasiteten iallefall. Kan jo risikere at eggerøra og grytekluter suser igjennom ventilatoren med denne virvel vispen. Må ihvertfall holde fingra unna ved oppstart :lol: Men absolutt noe å tenke på. Pris OK men sikkert ikke noe særlig "lydsvak"

På båten vår har vi en vifte som er innebygd - illustrerer med bosjyrebilde under. Om dette er av interesse så si i fra så kan jeg se etter produsent og mål i båten

nw_420_vifte_i_bysse.jpg

Bitteliten: Ja denne vifta var VELDIG godt skjult!! :yesnod: Men ellers et MEGET delikat interiørbilde. :yesnod: Hadde jeg hatt ei slik byssa så har jeg nok aldri stekt makrellen innomdørs, uansett type avtrekksvifte, det er banna bein!!!!

Men før du kikker etter produsent og type på vifta; Er det en vifte du kan anbefale mhp avtrekks effekt og lydnivå? Er jo ofte slik at jo mere lyd jo bedre vifte!! Spørs om ikke ei slik vifte vil ligge langt over mitt "Byssevifte Rekondisjonerings budsjett"

Tenkte å prøve den dyreste av disse. den har kullfilter og går på sirkulasjon. Vet ikke om den er noe tess.

http://www.hyttebutikken.no/netthandel/ind...8be2e94dd4fdedf.

Her er du absolutt inne på noe Rusken. Ser jo ut til å være noe ala det jeg er på utkikk etter, men synes fortsatt prisen er i stiveste laget. Vil heller prøve en "reodor-felgen" -løsning først. Hjelper ikke det så blir denne en mulig "alternativ plan B" løsning.

Hei igjen, du skulle prøvd å få vifta vekk fra byssa, flytta vifta til der den har utløpet.

Her finner du mange typer vifter p 12V. https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

Sett vifta i kanalen, gjerne med skumgummi eller lignende rundt for støy reduksjon, eller på myk gummi.

På eksisterende vifte, som er plassert rett over kokeapparatet, er ventilator-utløpet (dekksgjennomføring) bare 20 cm fra selve viften og er således en naturlig valg av utløp til friluft. Det er kanskje mulig å montere ei billig-vifte direkte på utløp, isolere denne oppunder, og deretter bruke en avløpsslange ned til selve ventilatoren. hmmmmm Nå fikk cella noe å jobbe med !!

PS! Den linken klarte jeg ikke å komme inn på. Spørs om du ikke har vært innlogget på et eller annet vis når du har sakset denne linken!

Takker for innspillene! :flag:

mvh

Mateco

Bitteliten: Ja denne vifta var VELDIG godt skjult!! :yesnod: Men ellers et MEGET delikat interiørbilde. :yesnod: Hadde jeg hatt ei slik byssa så har jeg nok aldri stekt makrellen innomdørs, uansett type avtrekksvifte, det er banna bein!!!!

Men før du kikker etter produsent og type på vifta; Er det en vifte du kan anbefale mhp avtrekks effekt og lydnivå? Er jo ofte slik at jo mere lyd jo bedre vifte!! Spørs om ikke ei slik vifte vil ligge langt over mitt "Byssevifte Rekondisjonerings budsjett"

Vifta suger bra. Den bråker litt - men det er mest luftstøy synes jeg. Det er også lampe i vifta og man kan enkelt ta ut filte rog vaske det om jeg husker rett.

Makrell og bacon og sånt steker vi ikke inne nei. Har gassgrill som vi tar i land til makrellen.

Si ifra om det fortsatt er interessant så skal jeg fikse info

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Vifta suger bra. Den bråker litt - men det er mest luftstøy synes jeg. Det er også lampe i vifta og man kan enkelt ta ut filte rog vaske det om jeg husker rett.

Makrell og bacon og sånt steker vi ikke inne nei. Har gassgrill som vi tar i land til makrellen.

Si ifra om det fortsatt er interessant så skal jeg fikse info

Bruker selv Biltemas Camping Gassbrenner på akterdekket til stekeoppdrag :yesnod: Og det gjelder uansett hva som stekes, så den forstår jeg meget godt!! Stekeos er noe herk å få i båten innomdørs :nonod:

Selvfølgelig er det intressant!!! "Jo mere info jo letter blir det å ta den beste avgjørelsen". :yesnod: Jeg takker og bukker og tar selvfølgelig imot det jeg kan få av opplysninger :flag: !!!!

mvh

Mateco

Prøve denne: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

Søkeord vifte 12 v

Kom omsider inne på linken :smiley:

Jo her var det mange vifter som sikkert egner seg for mitt lille "Bysse-vifte" prosjekt.

Ser ut til å være enkle å montere. Ikke noe å utsette på pris :yesnod: Kunne ikke finne noen med 2 hastigheter, men det er nå ikke så viktig! Kan absolutt være aktuelt, også som aktiv ventilator på toalett!!

Får se hva som ellers dukker opp av råd og vink i denne tråden.

Takker for innspillet !

mvh

Mateco

Dometic heter vifta i båten vår. Ser ut som modellen som heter CK 150

Takker for den Bitteliten.

Ser ut til å være den samme vifta som alidal henviser til:

Begynner å nærme seg her: 1270,- kroner CK150 30W :yesnod:

Takker igjen for mye bra input! (Avventer litt med outputen!)

mvh

Mateco

• 5 måneder senere...

Løfter denne litt: Jeg tenkte også å installere en kjøkkenventilator, og kjøpte denne http://www.hyttebutikken.no/netthandel/ind...8be2e94dd4fdedf.

fra Hyttebutikken. (Innbyggingsmodellen, samme som den Bitteliten har? ) Problemet er bare at jeg ikke fikk med meg at viften skal monteres ute under ventilhetten i plast (ø105 mm) som følger med - og den passer selvsagt ikke til den hetten jeg har i dag (original - og rustfri ø100mm) :nonod:

Har ikke lyst å skifte den rustfrie ventilhetten ut med en i plast. Har 3 stk på dekk like ved siden av hverandre, og det vil se ille ut.

Spørsmålet blir jo hva gjør jeg nå:

Noen som vet om en kjøkkenventilator der viften sitter direkte i ventilatoren . Trenger ikke å være innbyggingsmodell. (Ser at der er modell med "resirkulasjon" av luften, men ville helst hatt denne ut over dekk i eksisterende ventil)

Alternativt - kan jeg lage meg en "Reodor-Felgen-boks" under dagens utløp, og montere viften der med kobling videre til eksisterende ventil? Vil dette fungere like godt???? Noen som vet/har erfaringer ??

Heldigvis er der 14 dg. angrefrist så jeg kan bare sende den i retur hvis jeg ikke finner en god løsning :)

Gode råd og tips mottas med glede.

BONITA I

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...