Jump to content

Båt til jordenrundt tur på 1 år

havtur

Recommended Posts

Vi er 4 menn i midten av 20-årene som ønsker å segle 1 år rundt om i verden. Vi er usikre på hvilke båt som er egnet til en slik tur. Budsjettet ligger på maks 200 000 for båten, rundt 30 fot. Noen anbefalinger??.. må bare komme med andre gode tips og! :)

Dere bør se etter en katamaran som går som bare f. De fleste som er borte et år tar turen til Karribien. De som seiler rundt bruker 2+ år. Men det skal være mulig å gjøre det på et. Det kommer an på hva formålet med turen er.

Når dere regner 200' på båt - er det fordi dere har 200'? Dersom dere har 200' som dere skal "svi" av på turen/båt, kan dere evt. ta opp et lån og kjøpe båt for 5-600'. Etter turen selger dere denne og har tapt renteutgiftene...

En båt til 200.000 kan ikke seile rundt jorden på ett år! Ikke sett blår i øynene til havtur. Selv 2 år er i overkant lite tid. Det er noe som heter orkansesonger rundt omkring på kloden, og skal du manøvrere utenom disse, samtidig som du opplever noe underveis bør du bruke minst 3. Når det gjelder valg av båt har jeg ikke så mange forslag, men jeg syns kanskje budsjettet var i litt snaut med tanke på at båten skal romme 4 personer inkludert pikkpakk og vann/mat for 3-4 uker. Regn også med at en "standard" båt ikke er klar for bøljan blå uten en oppgradering. Den blir gjerne dyrere enn du tror.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vi er 4 menn i midten av 20-årene som ønsker å segle 1 år rundt om i verden. Vi er usikre på hvilke båt som er egnet til en slik tur. Budsjettet ligger på maks 200 000 for båten, rundt 30 fot. Noen anbefalinger??.. må bare komme med andre gode tips og! :)

Et par fra Sætre dro jorda rundt og ble borte i jeg tror det var 6 år. Ingen stor og flott båt, men de kom da helskinnet hjem. Mener å huske den var til salgs? Båten heter Kuven og er hverken blank eller flott, men sikkert duganes til en slik tur på nytt. Ny motor har den også fått. Eieren heter Bjørn Bratlie.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En båt til 200.000 kan ikke seile rundt jorden på ett år!

Hva skal til for å seile jorden rundt da???

Unnskyld at jeg spør, men er det så veldig forskjell på å krysse Skagerak i full storm eller Atlanteren...???

I gamle dager hadde man ikke redningsflåter, GPS, kartplottere....men man overlevde da! Skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan seile båten sin lenger enn til Danmark uten vannvittige oppgraderinger?

Er takknemlig for svar!

.

Er enig, men lurer nå på om noen har noen tips, råd om hva som kan vere lurt... vi kunne godt tatt en bambusflåte å seglet med den, men det var ikke akkurat planen.. vi vil prøve å gjøre dette mest mulig sikker innenfor 200 000 for båten... håper noen tar dette seriøst og forstår oss..

Kanskje dere kan se på båter i utlandet ?

Har sett at det ligger båter klar til tur endel steder. Husker ikke helt hvor, bruk google.

Da er det også viktig at noen kvalifiserte ser på båten før dere kjøper.

God tur.

Ja her var det ikke mye konkrete svar å få...

Jeg ville kjøpt meg en Ballad hvis jeg var dere. De er velprøvde på langtur og er i deres prisklasse.

Når det er sagt så finnes det mye å velge i, og de fleste båter i seg selv er gode nok. Det gjelder bare å utstyre de rett.

...og at seil og motor er i god stand

Lykke til!

Hva skal til for å seile jorden rundt da???

Unnskyld at jeg spør, men er det så veldig forskjell på å krysse Skagerak i full storm eller Atlanteren...???

De aller aller fleste båter kan seile jorden rundt. Men selv Volvo Ocean Race bruker 8-10 måneder på turen. Og de har egne team som server båten i hver havn. Skulle mannskapet gjort jobben selv ville det ikke blitt mange opplevelser i land. Forskjellen på en tur til Skagen og over Atlanteren er to ting: For det første tar Atlanterhavet mye lenger tid slik at lagringskapasiteten må dimensjoneres skikkelig. For det andre er det LANGT til land. Hvis riggen går overbord eller seilene spjærer i Skagerak ville jeg fyrt opp motoren og tøffet inn til land. I Atlanteren Har du ikke det valget. Du må på en helt annen måte være sikker på at dette ikke kommer til å skje. I tillegg kan du i Skagerak velge å ikke gå ut i storm.

Oppgraderinger kan være så mangt. Husk at en egnet båt i denne prisklassen gjerne er 20-30 år gammel. Kanskje seilene er gamle, motoren er røten, treverket likeså eller dårlig tilpasset 4 personer. Med røtenmotor vil man kanskje ha alternative lademuligheter. Dårlig tankkapasitet gjør at man vil ha watermaker? Riggen sliten. Dekksutstyr fra 1970? Redningsflåte? Stormseil? ekstra anker/kjetting? VHF? Radar? Diverse kurs? Listen er lang og ikke alle punkter er nødvendige for alle, men noe er det alltid. Husk at det er litt seint å oppdage at vanntanken er for liten når du er midt i atlanteren. I Skagerak kan du altids holde ut noen timer på cola.

(Føler vel at jeg har skrevet om dette minst en gang før...)

lurer nå på om noen har noen tips, råd om hva som kan vere lurt.

I denne prisklassen ville jeg f.eks. sett etter en Ballad, Hero 101, Bostrøm 31 eller en Alo 33 ( :yesnod: ) Som sagt kan de aller fleste båter klare en seriøs langtur. Det er gjerne litt tilfeldig hva man ender opp med, ikke alle båter er tilsalgs til enhver tid, og tilstand og pris kan være svært forskjellig på to i utgangspunktet like båter. Det viktigste er å finne en båt og begynne tenkearbeidet.

"Hvilken båt" er et viktig spørsmål i den fasen dere er i nå. Men hva med samarbeidet mellom 4 gutter/menn i en liten båt? Er dere sikre på at dere skal på "samme tur". En kamerat reiste til Thailand med en venn. Dere nede oppdaget han at vennen ville gå på horehus hele tiden, mens han selv ville reise rundt, ligge på stranda osv. De var absolutt ikke på "samme tur", selv om de reiste sammen. Hva med språkferdigheter? Opphold i enkelte land i Nordafrika og Karibien blir mye mer interessant hvis dere kan spansk og/eller fransk. Det er inngangsporten for å komme tett innpå lokalbefolkningen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det tar 57 dager og 13 timer å seile jorden rundt alene ! Rekord

Du trenger heller ikke å være voksen : Tenåring.

Noe lengre med vanlig skrog, ikke trimaran.

På den annen side brukte Slocum eller Dumas (han seilte ikke gjennom antipoden) noe lengre tid. Robin Knox Johnson brukte også litt mer tid og han seilte non-stop.

Kjøp boka "There be no Dragons (How to cross a big Ocean in a small seilboat) - Reese Palley " les og slapp av det går som regel bra.

Flere bøker på skipsbibliotek siden min.

Dere trenger mange bøker på turen.

Kos dere !

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg ville ha satset på en anerkjent og velprøvd båt. Albin vega er en båt som er billig, tåler en masse og er velprøvd. Mest kjent er vel gjengen i Berserk som brukte en vega. Du får et greit eksemplar for under 100`og da har du råd til en rekke oppgraderinger.

Ellers så er jo comfort 30 en god og prisgunstig båt. Jeg har selv en Bostrøm 31, disse får du billig og flere av disse har vært på langtur.

IW 31 er en annen båt som er sterk og prisgunstig. Det finnes mange gode båter fra 70 tallet som er solide og som ligger innenfor ditt budsjett. Det dukker noen ganger opp rimelige båter fra 80 tallet også, men da er det som regel en god del mangler.

Om du finner en båt med nyere motor er dette å foretrekke, og man kan gjerne betale litt mer for en slik.

Mener at Suzuki her på forumet har en Joker/Albin ballad med ny motor som han skulle selge. Dette er kjempegode båter. Prøv en IM til han.

• 1 month later...

havtur: Herlig og se at det finnes flere med sånne interesser, idag er det for det meste bare svensker og engelskmenn som reiser på lengere turer, enten som backpackere eller at de seiler.

Klart dere kan klarer dette på ett år:)

Surfet en del på nett de siste ukene/måndene - tenker dag og natt - fått blod på tann.

Mange måter og reise jorden rundt på:) Dere trenger ikke reise fra Norge.. Båtene i sverige er vel ca halvpris av Norge, hvis ikke mer, i andre land er det halv pris av Sverige:)

Skjønner at det er viktig for dere og reise jorden rundt fra/til samme land. Kjøper dere båten i utlandet og selger den i norge når dere kommer hjem så trenger dere ikke tape så mye på turen.

Men dere må betale 25% av det dere forteller tollerne dere gav for båten når dere kommer tilbake til norge.

Herlig tanke, hold oss oppdatert:)

olews: 57 dager:) hihi.. må være mulig og seile enda raskere, lage en båt som flyr..

olews: 57 dager:) hihi.. må være mulig og seile enda raskere, lage en båt som flyr..

Javisst er det mulig. Men den imponerende solorekorden til Francis Joyon vil nok kreve sin mann, dersom den skal bli slått. Vi var mange her på baatplassen som heiet han fram da han satte sin rekord for et år siden, i denne tråden.

Men det er jo ikke Francis som har rekorden for å seile raskest rundt jorda med båt med mannskap. Den rekorden er på 50 dager 16 timer 20 minutter og 4 sekunder (!) og ble satt i 2005 av Bruno Peyron og hans mannskap på katamaranen ORANGE II. Det har vært gjort flere forgjeves forsøk på å slå denne rekorden, det siste endte med kullseiling utenfor New Zealand i februar i år, som vi på baatplassen kunne lese om i dette innlegget.

Man har definert at distansen som man skal seile når man skal sette verdensrekord i jorden-rundt seiling, er med start og målgang på en linje mellom fyrtårnene Høysand i Frankrike og Lizard Point i Cornwall, England. Man skal seile sør om Afrika, Australia og Kapp Horn, som alle skal passeres på om babord.

Klart dere kan klarer dette på ett år:)

Tror ikke det er problemet på et rent tekniske plan, å seile rundt jorda på et år. Det ligger nok mer på at man reiser ikke rundt jorda fordi det er så fantastisk gøy å bo trangt, fuktig og kummerlig i 365 dager. Derimot reiser man rundt jorda fordi man vil oppleve nye mennesker, nye steder, nye kulturer. Man vil svømme med delfiner i krystallklart lunkent vann, man vil ligge uner palmene og døse mens man ser skuta ligge på svai ute i lagunen, men vil gå gjennom jungelen og oppleve dyr, planter og lukter man aaaaaldri vil oppleve på pakketur...

Alle disse tingene man vil opplve gjør man når man ikke seiler, selve seilingen er for det meste transport fra a til b, selv om det selvfølgelig er morro det og, men om det bare var seilingen en ville oppleve kunne man krysset rundt i Oslofjorden et år :wink:

Surfet en del på nett de siste ukene/måndene - tenker dag og natt - fått blod på tann.

Mange måter og reise jorden rundt på:) Dere trenger ikke reise fra Norge.. Båtene i sverige er vel ca halvpris av Norge, hvis ikke mer, i andre land er det halv pris av Sverige:)

At båtene er så mye rimeligere i utlandet er ikke min oppfatning, noe rimeligere er de, spesielt om du kjøper en charterbåt fra Middelhavet, men denne er ikke utstyrt for langtur! Jeg tror at man kan få et godt kjøp på an langturbåt her hjemme, om man har klart for seg hva en vil ha og kan vente til riktig båt kommer opp. Det dukker fra tid til annen opp båter til salgs som ligger i karibien, eller nordlige del av sør-amerika, der eierne er gått lei, eller ikke klarer å få båten hjem til norge, da kan man gjøre et kupp, men jeg ville i alle fall tatt en grundig titt på båten før jeg kjøpte den. Det er dyrt å utstyre en båt med nye seil, ny motor, ny rigg osv......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

havtur: Herlig og se at det finnes flere med sånne interesser, idag er det for det meste bare svensker og engelskmenn som reiser på lengere turer, enten som backpackere eller at de seiler.

Nei, der er jeg ikke enig. Norske langturseilere er meget godt representert rundt om på kloden vår.

Et godt eksempel er nordmennenes sterke preg på ARC-regattaen. I år er det påmeldt flere norske båter enn det er svenske, danske og finske til sammen.