trimaraan Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 hallaron: Det jeg tenkte var at disse guttene ikke trenger og seile innom 40 land, de trenger ikke besøke Spania, der har de sikkert vært 8 ganger, de har kanskje vært i Thailand 3 ganger.. Men helt enig med deg, ett år er for lite, men disse vil gjøre det på ett år. Jeg tror de kan klare det på ett år. De kan bruke litt ekstra tid på fiji, tonga etc Heller kose seg litt på noen spessielle steder og fosse forbi steder de har vært/skal seinere... stålmarken: Aner du hvor denne åkeren ligger hihi... Douro: Du har sikkert rett. Fikk høre sist jeg var i Thailand at i England var dette masse båter som seiler deg rundt her og der. Da tenkte jeg "mass" "mange" Så ikke så mange nordmenn i asia denne gangen men masse folk fra England og Sverige etc.. Så på innloggingsboka på hottellet. England England England England Irland England England Israel England And here we go.. Ikke så mange norske packpackere, liksom reise rundt i asia, røyke hasj og spise mat for 20 kr dagen... Nordmenn reiser til Phuket og bor på ett fint hottell 2 uker for og deretter reise hjem... Var vel i asia nesten 6 månder dette året.. Var overalt, så ikke mange nordmenn... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 hvordan andelen norske backpackere er i forhold til andre land, har jeg liten eller ingen formening om, men at det skulle være flere engelskmenn enn normenn er jo ganske naturlig når en ser på folketallet Akkurat i Thailand tror jeg jevnt over ikke du finner mye langturseilere. Tror problemene med pirater og tyfoner gjør at de fleste holder seg lenger sør i stillehavet. Så seiler de opp til rødehavet, gjennom suez, gjennom middelhavet og hjem. Eller de seiler til afrika rundt sør afrika og norover, evnt med en liten svipptur over til østkysten av søramerika. Vi er enige om at det rent teknisk er mulig å gjøre en komplett jordomseiling på et år, men det vil bli en tur preget av liten / ingen tid til landligge og hele tiden "må videre" tenkning. Om en regner 35000 tusen nautiske mil, så tror jeg det kan være en normal distanse å se tilbake til om en har en tur rundt jorda via de vanlige rutene. Så sier at man seiler en plass mellom 100 og 150 nautiske mil om dagen i gjennomsnitt. (Dette er ekstremt optimistiske tall, serlig siden den båten vi snakker om her vil ha kort skrog og derved lav toppfart). Vi får da 35000/100 = 350 ------- 35000/150 =233,33. Det vil si at av 365 dager vil man være underveis i 233 til 350 av dem. Dette er ikke slik en jordomseiling folk drømmer om. Og dette er ikke svartmaling av tingenes tistand, kanskje heller det motsatte. Jeg tror også at mye av de store opplevelsene ligger i stillehavet. Og om rammebetingelsene var: mest mulig eksotiske opplevelser, 365 dager til rådighet, max 200' i investering... så hadde jeg slått det fra meg. Jeg er imidlertid en familiefar på snart 40 og begynner å bli makelig og lat Om guttene allikevel holder fast på at slik er det, ville jeg sett om det ikke var en brukt båt til salgs på veskysten av mellom amerika som f.eks. denne, timet det godt i forhold til orkansesongene og seilt til new zeeland på et år med noen fine stopp i stillehavet. Solgt båten i new zeeland og tatt bussen hjem Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
trimaraan Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 tror over 100 000 nordmenn reiser til Thailand hver år, men treffer ikke dem på disse kjente pilgrimsveiene/narkostiene. Denne gangen så jeg også mange fra Israel, Irland.. "bruker ikke narkotika" hihi. Du har helt rett hallaron: ikke så mange seilbåter der opp heller. Men tror jeg trekker meg tilbake, vi er liksom langt unna selve temaet båt (sier ikke at du er det - jeg føler jeg er det - alt jeg svarer på har ingenting og gjøre med båt) ..er her for og lære noe om båt, ønsker jeg og chatte om ting og tang oppsøker jeg en chattekanal:) Ikke ett forum hvor alt jeg skriver blir lagra:) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Vi er 4 menn i midten av 20-årene som ønsker å segle 1 år rundt om i verden. Vi er usikre på hvilke båt som er egnet til en slik tur. Budsjettet ligger på maks 200 000 for båten, rundt 30 fot. Noen anbefalinger??.. må bare komme med andre gode tips og! :) Hei Havtur jordenrundt tur på 1 år er nok ikke helt innenfor scope, men at dere kan få en fin og spennende langtur av ca et års varighet bør være oppnåelig. Jeg har ingen tips når det gjelder båt, men tror dere vil kunne få en egnet båt på rundt 30 fot for den prisen. Det vil helt sikkert komme på noe ekstra som dere må ta høyde for, og som dere finner ut etter å ha kjøpt båten. Det kan kanskje være lurt å gå noe lavere og heller ha litt penger til oppgradering? Det finnes også en del brukt utstyr å få kjøpt hvis man bare har tid til å lete/vente på det rette. Dere bør bli enige om hvem som skal være skipper ombord, og skipperen bør ha gjennomført en del kursing bl.a havnavigasjon før dere legger i vei. Det er også en det papirer, formaliteter og rutiner skipperen må kjenne til i forbindelse med ankomst til fremmede land osv. Hvis dere starter ut fra Norge kan kanskje Caribien være reisemålet? En rute mange velger å følge er å seile fra Norge midtsommers med reisemål Las Palmas. Så krysser man atlanteren i november/desember med reisemål St. Lucia. Man kan da følge med ARC flåten (årlig regatta for turseilere), men behøver ikke være deltager i selve regattaen. Det kan være betryggende å vite at man ikke her helt alene der ute når man gjør sin første atlanterhavskrysning En fordel med å være med i ARC er at man får tilgang på masse nyttig informasjon, og båten må også gjennomgå en sikkerhets sjekk før man legger ut. Vinteren tilbringer man rundt i Caribien, og når våren er godt igang (april?) setter man kursen hjemover igjen ved å velge en nordlig rute via Azorene. Jeg har noen venner som tok denne turen for noen år siden, og turen er beskrevet på http://www.sedna.no Jeg hadde daglig kontakt med båten via epost under havkrysningene og la ut daglige rapporter på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hva skal til for å seile jorden rundt da??? Unnskyld at jeg spør, men er det så veldig forskjell på å krysse Skagerak i full storm eller Atlanteren...??? I gamle dager hadde man ikke redningsflåter, GPS, kartplottere....men man overlevde da! Skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan seile båten sin lenger enn til Danmark uten vannvittige oppgraderinger? Er takknemlig for svar! Tror ikke det kan sammenlignes,har selv gått i linjefart Europa-Statene og opplevd orkan i Atlanteren.Hele 8000 tonneren lå nede i en bølgedal,da er det snakk om grov sjø,(fikk bla. knust en livbåt på båtdekket.) Båtens navn var M/S BLACK SWAN Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 I gamle dager hadde man ikke redningsflåter, GPS, kartplottere....men man overlevde da! Noen overlevde. Men langt fra alle.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bliss X Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Båtene i sverige er vel ca halvpris av Norge, hvis ikke mer Hvilke båter får du til halv pris i Sverige? Har du noen eksempler? Sitér dette innlegget Link to post
Scombrus Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hei, tror det lønner seg å reise over til Florida, en bekjent av meg har gjort det , fikk en finn 38 fot 2 master der for 180 000 kr. og er nå med den i New Zealand . Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 En Kompis og hans bedre del begynte turen sin for bare et par uker siden. De handlet seg en fransk alluminumsbåt 36fot med opptrekk kjøl i karibien, 850 båtpenger. De er nå på vei rundt i karibien for så og gå gjennom panama og utforske stillhavet i et års tid. Her er adressen til satelitt bloggen dems www.blog.mailasail.com klikk på Coquelicot som er navnet på båten deres. Gøy og følge med for de som er nyskjerrige på reisen. Her får dere også Dagboken deres med bilder og fortellinger fram til de satt seil og ble uten nett http://www.resdagboken.se/?documentId=3&userId=42613§ion=journey&journeyId=279806 ://http://www.resdagboken.se/?document...urneyId=279806 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bjoris Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Det beste tipser er vel å sjekke litt på nettet av som brukes. Det er jo alt mulig, men Sorgenfri var/er en Hero 101. Solid sak som virkelig fikk prøvd seg f.eks... 200.000 er jo veldig relativt her da. Er det innkjøpsprisen på båten eller totalprisen når den er ferdig rigget for langtur med vindror etc? Det koster vel fort 200.000 å rigge en båt for langtur om en gjør det skikkelig. Personlig ville jeg nok søkt i utlandet etter en båt dere dette allerede var gjort fremfor å oppgradere selv, det tar tid og er dritdyrt. Ser jo bare når jeg nå skal gjøre noen småting på egen båt for å lette seilhåndteringen, du kommer ikke langt med 20-30.000 og da er det null og niks ifht hva jeg ville hatt på båten for en langtur... Uansett, lykke til, dere ser vel på Berserk så der har du jo en mulighet... de fikk vel omtrendt båten som de fikset opp i Caribien før de la ut... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Det var denne problemstillingen min kompis også var i.. De har båt her hjemme også (GS 40) men det ble ikke lønnsomt og praktisk og utruste denne for langtur. Derfor så handla de en som var klar og som har gått rundt jorden opptil flere ganger. De handla på en fransk øy i karibien og alt rundt oppgraderinger ble foretatt der borte.. som dere kan lese i linkene jeg gav. Båten deres skal forøvrig selges når de er ferdig med den snakket han om.. de regnet og ha kommet til New Zeeland på ca 1 år for så og selge der. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 A. Hva dere har til rådighet av 1. tid. 2. penger 3. erfaring¨- Skriv det opp B. Det neste er hva ønsker hver enkelt av dere oppleve rent konkret? - Skriver det opp (hver for seg) Hvordan harmoner B med A ?? Vil dere ha min mening- glem hele jordomseilergreia! Men vil dere dra på en seiltur ett år, vær mest mulig realistisk. Det kan være et helvete å være stuet sammen i en liten seilbåt i lengre tid på havet - det en leser er stort sett bare utvalgte solnedganger, krangling og skitt kommer sjelden fram. Forslag: Dra ned til Middelhavet og kjøp en båt tilpasset budskjettet. Seil rundt der nede, slikk sol - damer, bade og kos dere til dere blir lei. God tur Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Noen overlevde. Men langt fra alle.... Hehe.... poenget med innlegget mitt var at alle mener at det er så vannvittig mye planlegging før en langtur at de fleste dropper det...er det ikke bare å dra på tur da, selv om man ikke har den kuleste redningsvesten? Sitér dette innlegget . Link to post
trimaraan Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hovedproblemet til Ola er at han vil ha ett vmgull rundt halsen, bestige fjell, gå over grønnland og padle til danmark. Ola vil ha ett bilde på veggen "jeg har vært på jordomseiling" Det er viktigere enn og seile rundt i stille havet, å besøke alle de øyene der nede.. Vært inne på tanken i andre forum, nordmenn er ikke backpackere, reiser de til kanariøyene så vil de helt kjøpe en leilighet der. Disse gutta vil reise jorden rundt, de ønsker og bruke det i CV sin når de skal ut i arbeidslivet evt skal sjekke opp en søt pike. Sverige har hatt oppturen sin, ikea og volvo etc.. Nå reiser de jorden rundt som backpacere, ligger med samme kjønn på Phuket, røyker hasj på Chang may etc.. Svenskene har ikke noe interesse av disse gullmedaljene lenger, nå vil de bruke 2 timer på kjøkkene når de lager mat å dope seg i homosex på internet resten av kvelden... Nesten komisk, du møter tøffe svensker i mc miljøet fra Sverige her og der og rundt omkring, de forteller deg at en ladboy er ei jente. Åpner svensken munnen sin så får du høre to ting: kokain og ladyboy. Vi er vel der vi også om 10-20 år... Tror jordomseilings interessen til disse gutta er 99% Treffe ei søt holahola dame er 1% La oss oppfylle drømmene deres, hjelpe dem med ei pakke, båten må være rask, smerte og blod, søvnløse netter og psykose. De ønsker dette marerittet! Bedre det enn at de kommer tilbake med aids. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hva var det du egenlig du forsøkte og frem med ditt innlegg i denne tråden her trimaraan? Må si jeg sliter med å finne tråden i innlegget og dermed også budskapet ditt blant dine homosex tanker.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
trimaraan Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 orker ikke en ny runde i dag med personforfølgelse:) "tar meg ikke tid til det" Eh, Sydvest: Ifølge bibelen skapte Gud dyrene før han skapte menneskene, menneskene skapte han ifølge bibelen for 6000 år siden, Adam var det første menneske. Samene deriomot har bodd i Norge og nordeuropa i over 10 000 år ifølge arkologer! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 bibelen er jo motbevist utallige ganger. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hallaron Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves........ Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
hifo Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 tenker du på odin? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hallaron Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 nei jeg tenker mest på at av og til dukker det opp noen brushoder her på bp som opptrer som de tydeligvis er vant med fra andre forum med lavere krav til seriøsitet enn her. Det snakkes mer om harsj og thailand i denne tråden enn om langturseiling...... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
trimaraan Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg leser hva de skriver "jordomseiling på ett år" Da må vi prøve og hjelpe dem med det, ikke fortelle dem hvor de skal kjøpe dyrebåter for og deretter seile litt rundt i middelhavet i ett år... De er nordmenn (ikke svensker) de ønsker ett års jordomseiling for og deretter komme hjem, jobbe dag og natt, kjøpe hus, bygge hytte, få status, bli rike.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 ...Havtur har kun vært aktiv på forumet 5 dager i slutten av september, så denne tråden kan vel like godt legges død... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 nei jeg tenker mest på at av og til dukker det opp noen brushoder her på bp som opptrer som de tydeligvis er vant med fra andre forum med lavere krav til seriøsitet enn her. Det snakkes mer om harsj og thailand i denne tråden enn om langturseiling...... Jepp, viktig at alle her inne er mest mulig like og at det ikke dukker opp noen "brushoder" her som kan forstyrre idyllen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
trimaraan Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Da hopper jeg ut av denne debatten, dere finner meg på "ståltråden" Helt ærlig, har ikke tid til dette. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg leser hva de skriver "jordomseiling på ett år" Da må vi prøve og hjelpe dem med det, ikke fortelle dem hvor de skal kjøpe dyrebåter for og deretter seile litt rundt i middelhavet i ett år... De er nordmenn (ikke svensker) de ønsker ett års jordomseiling for og deretter komme hjem, jobbe dag og natt, kjøpe hus, bygge hytte, få status, bli rike.. En smule seriøst kan en vel behandle de som ber om råd og ikke bare fjase i vei. Jeg mener Middelavet eller andre "mindre hav" er mye mere realistiske å forholde seg til dersom en "bare" har et år til disposisjon noe kanskje trimiaan vil være enig i dersom han noen gang i livet hadde tittet på et kart av vår klode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.