Rui lui Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 har sett at mange små båter har en mindre motor festet på siden av "hovedmotor"hvorfor??? Sitér dette innlegget ] Link to post
Mckongen Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Sikkerhet? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Dorging? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 begge svar kan jo være riktige?men dorging kan vel gjøres med hovedmotor?? Sitér dette innlegget ] Link to post
Mckongen Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Kjenner en landkrabbe som har en 4 hk ved siden av en ny 90 hk. Han kjøpte den kun for sikkerheten. Slik jeg ser det så har han da ikke mye tro på det motor merket han da kjøpte Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Sitér dette innlegget ] Link to post
index Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Om hovedmotoren er stor så går den som oftest for fort på tomgang til dorging. I så fall må man ha en liten motor på siden til dette bruk. Ved innenbordsmotor og fast propell bruker man sluregir for å oppnå dorgefart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pelle Parafin Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 har sett at mange små båter har en mindre motor festet på siden av "hovedmotor"hvorfor??? Sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok så da er det 2 grunne til at folk bruker en liten ved siden.sikkerhet...dorging. Sitér dette innlegget ] Link to post
Hebbe Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hadde selv for noen år side en Hansvik 18 (Sjarktypen) og den hadde en 2 takter 50 hk Johnson. Denne ble sur sur og sotet ned ved dorgin etter sjøørett. Monterte så en brakett og satte på en 4 hk på den og den måtte ha litt turtall for å gi riktig dorgefart slik at den ikke surnet. Det gikk helt fint å gjøre dette, brukte den "store" motoren som ror så jeg slapp å drive der bak for å styre. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
skage Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Tror ikke dette har noe særs med sikkkerhet og gjøre. Alle de jeg ser her på vestlandet bruker dette for dorging. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 er det noe forskjell på 2 takt og 4 takt..når det gjelder feks nedsoting? Sitér dette innlegget ] Link to post
Hebbe Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Ja.... En firetakter her ikke tilsatt olje sammen med bensinen som en totakter har, slik at den ikke vil sote. Hadde jeg hatt en firetakter den gang så hadde jeg ikke kjøpt min dorgemotor. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok.regner med at di fleste som har intr for denne tråden har eller har hatt påhengs..så da vil jeg spør..hva er lurt å koble til motor med tanke på sikkerhet?feks en slags temp måler oljetrykk måler?? Sitér dette innlegget ] Link to post
La Digue Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvis det er en nyere motor, er det alarm for oljetrykk og temperatur innebygget. Er det en gammel motor, så er det bare å holde den i orden, og sjekke at det kommer kjølevann. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
chagall Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Ja.... En firetakter her ikke tilsatt olje sammen med bensinen som en totakter har, slik at den ikke vil sote. Hei, de "nye" 2-takterne (DFI) har heller ingen olje tilsatt i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok.er det skadelig å kjøre full gass på motor..husker jeg hadde en eldre 8 hk den gikk alltid på full:-) den nye motoren er 50hk 97 mod. Sitér dette innlegget ] Link to post
roesok Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 er det noe forskjell på 2 takt og 4 takt..når det gjelder feks nedsoting? Nettopp ved dorgefart er det viktige forskjeller mellom 2-takt og 4-takt. I tillegg til at de ikke soter, så vil 4-taktere bruke vesentlig mindre drivstoff på tomgangskjøring. Dessuten mindre støy, røyk og vibrasjoner. Har selv en 115 hk 4-takt og føler absolutt ikke behov for noen mindre dorgemotor i tillegg. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Helt klart en fordel med 4 T når en skal dorge pga de momenter nevnt lenger oppe i tråden. Men har dorget mye opp igjennom årene med både 90, 100 og 115 hester totaktere uten at jeg har opplevd noen spesielle problemer. Behovet for en ekstra motor hvis en ser bort i fra sikkerhet har jeg mange ganger lurt på. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Nå vet ikke jeg hva man dorger etter i resten av Norge, men her på Østlandet er det Makrell. Hvis man trenger en mindre motor for å dorge etter Makrell så bør man vurdere tyngre søkke. Jeg har enda til gode å høre om en Makrell som ikke klarer å følge en båt opp mot 10 knop....Makrellen er lynrask. Redigert 25.September.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
håpløs Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det finnes en grunn til som jeg har sett. det er at det er en grei plass og henge fra seg påhengeren til lettbåten. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Brynjar Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Jeg vurderer å henge en liten påhenger på badeplattformen. Har brakett så monteringen skulle være grei. Primært for å holde litt fremdrift i båten ved fiske, jeg innbiller meg at en liten påhengs vil være mye billigere i drift til denslags enn å kjøre innenbordsmotoren på minste fart.. Er dette bare noe jeg innbiller meg eller har en sånn "kicker" faktisk noe for seg mht drivstoff forbruk? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mckongen Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Nå vet ikke jeg hva man dorger etter i resten av Norge, men her på Østlandet er det Makrell. Hvis man trenger en mindre motor for å dorge etter Makrell så bør man vurdere tyngre søkke.Jeg har enda til gode å høre om en Makrell som ikke klarer å følge en båt opp mot 10 knop....Makrellen er lynrask. Helt enig! Har enda ikke opplevd at makrellen må gi seg fordi båten/dorgen kjører i fra den Her ute ved kysten i Trøndelag så dorger vi etter makrell, sei, lyr, laks (hvis man har flaks) osv... Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 er vel ikke mange båtene som holder farten til en makrell Sitér dette innlegget ] Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Litt OT, men hvor fort kan egentlig makrellen svømme ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.