Jump to content

hvorfor kjører mange småbåter med 2 påhengser?


Rui lui

Recommended Posts

Hadde selv for noen år side en Hansvik 18 (Sjarktypen) og den hadde en 2 takter 50 hk Johnson. Denne ble sur sur og sotet ned ved dorgin etter sjøørett. Monterte så en brakett og satte på en 4 hk på den og den måtte ha litt turtall for å gi riktig dorgefart slik at den ikke surnet. Det gikk helt fint å gjøre dette, brukte den "store" motoren som ror så jeg slapp å drive der bak for å styre.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
er det noe forskjell på 2 takt og 4 takt..når det gjelder feks nedsoting?

Nettopp ved dorgefart er det viktige forskjeller mellom 2-takt og 4-takt. I tillegg til at de ikke soter, så vil 4-taktere bruke vesentlig mindre drivstoff på tomgangskjøring. Dessuten mindre støy, røyk og vibrasjoner. Har selv en 115 hk 4-takt og føler absolutt ikke behov for noen mindre dorgemotor i tillegg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Nå vet ikke jeg hva man dorger etter i resten av Norge, men her på Østlandet er det Makrell. Hvis man trenger en mindre motor for å dorge etter Makrell så bør man vurdere tyngre søkke.

Jeg har enda til gode å høre om en Makrell som ikke klarer å følge en båt opp mot 10 knop....Makrellen er lynrask.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg vurderer å henge en liten påhenger på badeplattformen. Har brakett så monteringen skulle være grei.

Primært for å holde litt fremdrift i båten ved fiske, jeg innbiller meg at en liten påhengs vil være mye billigere i drift til denslags enn å kjøre innenbordsmotoren på minste fart..

Er dette bare noe jeg innbiller meg eller har en sånn "kicker" faktisk noe for seg mht drivstoff forbruk?

.

.

bmhe

Link to post
Nå vet ikke jeg hva man dorger etter i resten av Norge, men her på Østlandet er det Makrell. Hvis man trenger en mindre motor for å dorge etter Makrell så bør man vurdere tyngre søkke.

Jeg har enda til gode å høre om en Makrell som ikke klarer å følge en båt opp mot 10 knop....Makrellen er lynrask.

 

Helt enig! Har enda ikke opplevd at makrellen må gi seg fordi båten/dorgen kjører i fra den :smiley:

 

Her ute ved kysten i Trøndelag så dorger vi etter makrell, sei, lyr, laks (hvis man har flaks) osv...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...