Jump to content

Full eller tom dieseltank over vinteren?

fjordplast

Recommended Posts

I Horten indre havn står det "Autodiesel" på pumpen, så dermed skulle jeg vel slippe dette jævl . .. "dieseldyrforet"?

Ellers svelger vel min Yanmar 4JHE fra 1986 unna det meste. Her er det ikke snakk om CR Volvo injektorproblemotorer!

Lars H.

har ikke pejling på vad Horten selger...........men dom fleste blander in FAME idag......

o min grönne i kjellern på 62 friske ponnier...svelger også det meste både polsk,tysk,dansk,svensk...ja til og med norsk

diesel......men da knorrer de litt.... :lol::wink: ingen CR-teknikk her heller.......men tror att det er ett 'must' idag for o klare emisjonskraven!

S/Y Gunga Din

Fytterakkern, raps på motoren? Foretrekker ekte olje fra Nordsjøen (http://oljepionerene.no). Den linken din førte meg foresten kun til blnk skjerm.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pumpet bensinen ut, ser ikke helt problemet. Når du pumper bensinen inn i båten kan du vel pumpe den ut av båten selv om den ligger i skutebunn og ikke i tanken.

Forskjellen om den ligger i "skutebunnen" og ikke i tanken er vel opplagt. Hva med gassen? Er båten pakket inn, så er det meste godt intrukket av bensin og den minste gnist vil få det til å smelle himmelhøyt. Prøv å slipp en fyrstikk i et fat med en liter bensin i bunnen og resten gass. Ikke minst problemer med lukt og laaang utlufting før man i det hele tatt tør å vri på en elektrisk bryter.

Nå må vi ikke male fanden på veggen ut av ingenting. Bensin i skutebunn kan enkelt pumpes ut med å stikke en gummislange ned. Deretter spyles det rent med vann for så å vaske og spyle på nytt. Er vel ingen som ved sine fulle fem ville finne på å tenne en lighter eller bruke åpen flamme med bensin i bunn av båten med mindre en er drita lei hele båten da. Dessuten er det vel slik at de med innenbords bensinmotor har vifte i motorrom slik at eventuell gass kan luftes ut.

Redigert av Hansi (see edit history)

Jeg har i mange år hatt båter i opplag med halvfulle dieseltanker. Jeg har hatt mulighet for å fjerne endel av drivstoffet via tømmeplugg eller hevertsystem og har aldri observert vanndannelse i tanken i løpet av vinteren. Kanskje dette beror på at jeg som regel bruker stoffer av typen Alron http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=48 som emulgerer vannet i dieselen?

Sålenge jeg bor i båten vl jeg vel aldri ha noe godt svar på dette. Fyller jeg tanken breddfull om høsten så fyrer jeg opp noen liter i løpet av vinteren. :lol: Når båten ligger på vannet hele året blir det gjerne litt kondens, men dersom dette tømmes ut regelmessig bør det ikke være noe problem. Motoren har bare godt av å bli startet, og i løpet av noen timer har den dratt alt som er i tanken en runde gjennom grovfilteret. Har lurt litt på å lage en sløyfe i drivstoffsystemet for å kunne gjøre dette med en elektrisk drivstoffpumpe et par ganger i måneden.

Diesel holder seg, men sørg for å tappe ut vann som er i tanken filter og rør mellom dieseltank. Vann i filter og dieselrør = lekkasje om det skulle bli mange minusgrader. Samme gjøres om våren før oppstart. Om man har full eller tom tank eller midt i mellom har ikke voldsom betydning. Regner man ut at det er 10 gram vann i 1000liter luft så skal det mye til for at det er mer vann på tanken om våren enn høsten føre... Det meste av vannet som kommer inn i tanken kommer inn i dråper enten i diesel eller regn etc.

Men tapp ut det som har kommet inn! :diving:

Det å svinge dieselen gjennom f.eks. vannutskiller og grovfilter en gang i blant er en meget god ide. Så god at jeg har skrevet en avhandling om det tidliere, her på BP et eller annet sted.

Det er også skrevet side opp og ned om vann på tanken, gammel diesel osv. Jeg fyller en gang i året, og har aldri merket gammel diesel. I og med at jeg fyller en gang i året, skulle jeg produsere masser av vann. I hvert fall i følge enkelte, noe skrudde teorier. Det meste jeg har greid å akkumulere av vann og skitt i bunnen av min 500 liter tank over to år får fint plass i et halvt fingerbøl. Og jeg fyller ikke noe ekstrastoffer med unntak av en halvliter totaktolje når jeg fyller tanken.

En annen ting er kanskje at det å fylle tanken nå, vil være som å sette penger på høyrentekonto.

Jepp, en vannseparator med filter (eller to) og en elektrisk pumpe. Eneste ulempen med denne pumpen er at jeg har et CAV 296 filter i min båt. Det filteret er vel bare godt for 50 l/t og pumpen driver 70 l/t. Synd, for det er et billig og bra 8 micron filter og en enkel og billig pumpe.

Det beste ville vel være å lage en sløyfe med 10 micron Racor, pumpe og deretter et 1 micron Racor. :smiley: Ulempen er prisen :sad:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg fikk ikke opp bildet fra Biltema. Men jeg vil ikke tro at det gjør noe om pumpen kjører mot en struping.

Jeg snakket med en 'filterfyr' for et års tid siden. De solgte en hel del grovfilter/vannutskillere til kystfiskere. De sirkulerte etter samme prinsipp, men monterer egen krets. Pumpen er 220 volt og starter når de setter på landstrøm. Systemet går kontinuerlig så lenge strømmen er på.

Jeg bruker samme Biltema pumpe i min båt! Og motoren min bruker ikke 70 liter i timen, snarere 6-7 liter. Nå går vel riktignok overskuddet i tankreturen da, men jeg tviler på om litt lavere filterkapasitet vil ha noe som helst av betydning her!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...