Jump to content

Båtførerprøven - samling av "test-deg-selv"-oppgaver.

Ronald

Recommended Posts

Diskusjonen om obligatorisk bårførerbevis går periodevis høyt - også her på formuet. Jeg skal ikke ta stilling til debatten, men heller lage en tråd som kan hjelpe de som vil øve seg i forkant av evt. prøve.

Sønnen min på snart 14 ville ta båtførerprøven (ja, det er mulig selv om han er så ung, eksamen kan han ta, men beviset utstedes først når han har passert 14). Jeg slang meg på i samme slengen, siden jeg likevel måtte kjøre halve veien (kan jo være greit, i fall det blir obligatorisk fra neste sommer). Forøvrig et meget bra opplegg i regi av Oslo Sjøskole på Hovedøya, spesielt bra fordi nesten halve kurset er praktisk rettet (seiling/båtkjøring, navigasjon i lys & mørke, motorgjennomganger osv..).

For å holde eksamensnerver under kontroll er det lurt å øve. I den forbindelse har jeg søkt rundt omkring (også her på forumet) for å finne realistiske oppgaver å øve på, fortrinnsvis på nett. Her er min samling så langt, men jeg ønsker meg flere oppgaver. Jeg oppfordrer derfor andre til å legge inn linker el.l. dere måtte ha!

• Spill på Sjovett.no. En artig variant med enkel animasjon av kjøring i virkeligheten.
  • Quiz i Aftenposten. 20 spørsmål som tidligere har vært omtalt i egen tråd her i forumet.
  • Norsk Test. 5 demooppgaver fra de som utsteder Båtførerbeviset.
  • batforerproven.com - noen demooppgaver
  • DinSide.no - oppgavene går greit å kjøre gjennom, men jeg fikk feilmelding når resultat/fasit skulle presenteres (noen av dere som kjenner folka på DinSide? I så fall kan dere kanskje tipse dem?)
  • Bateksamen.no - dette er ikke gratis. Her får du for kr. 50 ubegrenset tilgang til realistiske spørsmål i 24 timer. Regningen belastes mobiltelefon, om jeg skjønner det riktig.
  • Helt til slutt ei bok som kan kjøpes (ja, det finnes sikkert mange andre også). Denne er nok velkjent for mange av dere. Ny utgave i år, ser jeg, antar det er flervalgsoppgaver som er nytt (tror ikke det har vært med tidligere, nå står det eksplisitt at dette er med).

Lykke til!

Ronald

Edited by Ronald (see edit history)

Prøver å løfte denne litt. Har jeg virkelig lykkes med å finne linker til absolutt alle slike test-deg-selv-til-båtførerprøven oppgaver som ligger på nett? Ingen som vet om flere? Skulle gjerne hatt mer å øve på...

• 6 months later...

Hei ansgar,

Jeg tok båtførerprøven i mars i år. Årsaken var en egenvurdering av mine navigasjons kunnskaper. Tenker spesielt på når tåke kommer over en. Men du skal ikke være engstelig for innholdet i disse tester/eksamener. Hadde ikke behov for å lese i opplæringsboka gjennom hele kurset. Men jeg følgte veldig godt med på læreren og hva han hadde og fortelle. Opplæringsboka her jeg tittet litt i etterkant på ting som jeg var usikker på, og det står veldig godt forklart i denne. Jeg tok ett intensivkurs fra fredag til Søndag og læreren fortalte meg at eksamenoppgavene er sentralt produsert, det tolker jeg dit hen at det er likt over hele landet.

Er det noen fordel å gå klasseroms undervisning i forhold til å ta det på nettet ?

Jeg synes det var veldig greit og kunne spørre om ting som jeg lurte på i tillegg til det som ble gjennomgått av læreren

Mvh

mask

Redigert: ansgar ikke Ronald som først postet.

Edited by mask (see edit history)
Jeg kan gi beskjed til "Din Side".

Testen på "Din Side" har i flere år vært belemret med diverse faktiske feil. For 2-3 år siden gjorde jeg noen forsøk på å få kontakt med dem for å få rettet opp feilene, men de svarte aldri og til slutt gadd jeg ikke mase mer . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 1 year later...

Hvis du skal ta Båtførerprøven på nett så vil jeg sterkt anbefale at du studerer det stoffet som ligger ute på nett nøye før du velger kurs. De som ikke legger ut demoer av kurset bør du velge bort. Når det gjelder "Test deg selv oppgaver" så ligger det mange ute på nettet, noen koster penger og andre er gratis.

Noen av testene inneholder feil, det er ingen kvalitetssikring av spørsmålene. Mange av testene på nett inneholder også spørsmål som ikke er pensum og som du ikke får til eksamen. At mange av testene stiller spørsmål som ikke er pensum er kanskje ikke så farlig - det er ofte spørsmål av typen som er kjekt å kunne. Likevel visr det at mange av aktørene ikke har satt seg inn i pensum og ikke har kvalitetssikret kurset.

Det er også den vanligste "feilen" med de fleste kursene - de inneholder masse stoff som er kjekt å vite, men som ikke er pensum.

På vegne av www.livredd.no

Ivar Tronsmo

• 4 years later...

Du finner en del testspørsmål .... og her

Disse spørsmålene er iallefall eksempler på at det ligger mye irrelevant tull på nettet som utgir seg for å være båtførerprøve!

Minst tre av spørsmålene går på retting av kurser, og det er forlengst fjernet fra læreplan og pensum.

Jeg gjennomførte testen og fikk angivelig 18 av 20 rett  :confused: :confused: :confused: 

Da jeg så gjennom "fasit" hadde man kun markert en feil, ikke to   -   og denne ene feilen var åpenbart feil i fasit ....

Konklusjon:

en hel del av det som ligger på internett og som skal være "øvelse" for båtførerprøven skal brukes med stor skepsis!

Med vennlig hilsen POSEIDON