Jump to content

Tips til løftearrangement til båt (montert i båthus)

kallagtunet

Recommended Posts

Vi er i den heldige situasjon at vi har ett båthus nedenfor huset vårt. Det skal rives og nytt skal bygges i overskuelig fremtid. I den forbindelse har jeg lekt med ideen å bygge inn ett løfte arrangement slik at båten (ny under vurdering 18 - 20 fots bow rider (maks ca 12-14 hundre kilo) kan løftes ut av vannet når den ikke er i bruk. På den måten forhindre groing, enkel og sikker fortøyning samtidig som båten er mer beskyttet for vær og vind nærmere taket i båthuset.

Er det noen som vet om det eksisterer ferdige systemer for dette? Har sett at det finnes litt diverse brygge kraner å få kjøpt men ser ikke at det er helt ideellt inne i et båthus. Tanken så langt har vært ett løfte arrangement en kan feste i taket av båthuset (som da selvsagt vil være beregnet og ha styrke til å løfte båten). Tankene er da at en har en "krybbe" med løfte stropper en kjører båten inn i ved "fortøyning" og så hever den opp slik at den henger permanent ute av vannet når den ikke er i bruk. Da med elektrisk vinch av type "traverskran" eller noe liknende.

Andre ideer og gode konstuksjoner mottas mottas med takk. Leverandører, bilder og alle typer tips er velkomne :-)

Noen som har erfaring med om glassfiber båt vil ta skade av å henge over lengre perioder på to eller tre stropper under kjølen? Vil den bli deformert?

Takker på forhånd for svar!

Edited by kallagtunet (see edit history)

Takker for det tipset Horg. Det er en mulighet ja, jeg skal få sjekket priser. Jeg har likevel følelsen at det burde være mer fornuftig å ha noe som løfter fra taket mhp groe og eventuelt vedlikehold?

Ideer mottas fortsatt med takk.

Pr i dag har jeg et naust med slippvogn men har vært inne på samme tanken som deg kallagtunet. Spekulerer litt i å mudre ut naustet slik at båten kan flyte helt inn som i en båtgarasje. Inne i garasjen ville jeg hatt 4 gode tajlefester slik at jeg kan løfte opp båten ved hjelp av to stropper. Men så kommer ankepunktet, hvordan skal jeg da få bunnsmurt båten og gjort service på drevet? Blir vel å jobbe på en flåte under båten noe som ikke er så kjekkt. Kommer nok til å beholde slippvognen men det er jo alltid kjekkt å leke litt med spekulatoren.. :smiley:

Vårt båthus ligger ute i vannet har grei dybde så mudring tror jeg ikke blir nødvendig. Når det gjelder talje løsning så er den sikkert grei for vinterlagring men som fortøynings alternativ så er den ikke ideell. Men vinterlagring er jo viktog det også og drevet kan du jo komme til hvis du backer båten før den løftes Hudrox? Men enig at stroppene blir litt vanskelig i forhold til bunnsmøring....

Jeg har vært i kontakt med boatlift.no i dag og "danseløven" var rask i svarene. Ser at systemtet koster litt (blir fort hundre lapper ferdig montert og klart for ett eller to anfall av trefots syke...) men etter å ha lest litt på nettet så ser det ut som en unektelig en meget elegant løsning. Solcelle panel dvs uavhengig av strøm (ikke essensielt for oss) fjernbetjening (det er kult) kjør oppå trykk på kappen og så er du fortøyd... Og båten ligger trygt for det aller meste av vær, ut og inn av båten vil også kunne bli en stabil afære hvis en har dimensjonert liften greit...

Noen her på BP som har erfaring med eller kjenner noen som har "Sunlift" utgaven fra boatlift? I så fall del gjerne med erfaringene her!

Vi er i diskusjon med kommunen for å i forbindelse med at vi skal gjennoppygge det eksisterende båthuset gjøre noen mindre endringer i utformingen og jeg tror det kan være lurt å ta de strategiske målene til dette systemet i betraktning slik at det kan la seg installere....

Det ligger en lyseblå speedbåt nede i skippaviken i nordåsvannet som har en heis med et flytebrygge prinsipp som liksom er en flytebrygge med krybbe som flyter på noen flyteelementer og på land står det en pumpe som pumper vann inn i dem når båten skal utpå og suger det ut igjen når den skal opp.

Kansje noe slikt kan være av interesse? vet ikke hvor de selger det men du kan jo lete litt rundt :cheers:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Johnson takker for tips. Har sett flytelement prinsippet i USA. Inponerte ikke veldig tar mye tid å pumpe ut/inn vann. Selv om det får ut båten av vannet så blir det litt mye styr tror jeg.

Man flott med tips, tar i mot fler. Ingen som har sett løfte arrangemnt som kan brukes til dette?

Hei

Lag deg en "krybbe" av rør - åpen i den ene enden. Da kjører du båten rett inn i krybba -

I krybba - har du 4 feste-punkter - wirestropper - et løfte-øye.

Du kan også ha en stål-bjelke i taket (I-Bjelke) og løpekatt m/talje.