Jump to content

Spørsmål om symbol i båtsportkart


Bjerknez

Recommended Posts

Bitteliten, jeg kan ikke finne det krysset du snakker om på kartapplikasjonen til Kystverket, og der dybden etter dine uttallelser er ca. 36 meter. Jeg har ikke offisielle papirkart over dette området. Mener du på et elektronisk kart? På elektroniske kart ser man til stadighet +- tegnet brukt for dypere grunner/båer enn de mellom 0,5 og 9,9 meter under sjøkartnull.

Ja - dette var på et elektronisk kart. De folka jeg hadde med da vi var ute på fredag trodde det var et skjær jeg kjørte over :smiley:

Link to post

Hmmm...noen som har sett nærmere på beskrivelsene i denne linken? Jeg har ikke finlest alt, men mener beskrivelsen knyttet til fyrsektorer er feil. Eller i alle fall upresis.

 

Slik jeg leser det så står det at grønne og røde sektorer kun har til hensikt på fortelle deg hvilken siden av hvit sektor (klart farvann) du har havnet, og således forteller deg (sammen med bruk av kartet) hvorvidt du må ta mot styrbord eller babord for å komme inn i hvit sektor igjen.

 

Dette er riktig, men langt fra hele sannheten. For sannheten inkludererer jo også at grønn sektor indikerer mindre urent farevann enn rødt, og som regel (sjekk også kartet!) vil vi fritidsbåteiere - i alle fall vi uten seilbåtkjøl - kunne ferdes også i grønn sektor. Er dere enig med meg?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
For sannheten inkludererer jo også at grønn sektor indikerer mindre urent farevann enn rødt, og som regel (sjekk også kartet!) vil vi fritidsbåteiere - i alle fall vi uten seilbåtkjøl - kunne ferdes også i grønn sektor.
Det er ikke ofte jeg uttaler meg så bombastisk som dette: Det er grunnleggende feil at det er sikrere å ferdes i grønn i forhold til rød sektor. Det er utelukkende hvit sektor som er trygg.
Link to post
...så bombastisk ...Det er grunnleggende feil at det er sikrere å ferdes i grønn i forhold til rød sektor...

Interessant. Jeg skal ikke være bombastisk, men tror fortsatt jeg har rett. Skal forsøke å finne dokumentasjon, mulig jeg trenger helgen på meg....

(I praksis holder jeg meg selv også alltid til hvit, men jeg mener bestemt at teorien sier at rød og grønn altså har ulik "grad" av urent farevann).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Du kan lete til du blir grønn eller rød - ta f.eks. for deg kart som dekker sør-Koster, så slipper du å holde på så lenge før du må forkaste teorien din som er grunnleggende feil. Årsaken til at jeg er så bombastisk er at jeg fra tid til annen hører teorien din uttalt av båtfolk. Rødt og grønt til sjøs betyr noe helt annet enn grønt og rødt i vegtrafikken. Det er svært viktig at båtførere ikke tror at det er sikrere å seile i grønn sektor i forhold til rød sektor.

Link to post

Jeg legger til et lite kartutsnitt.

 

lillabrattskr.jpg

 

Dette er kartutsnitt for Lilla Brattskär ved Syd-Koster. Det er ingen vits i å si at det er sikrere å seile i grønn sektor i forhold til rød sektor. Det er utelukkende hvit sektor som er trygg. Dette er alvorlige ting i forhold til seilas og jeg anmoder samtlige som seiler i lyssektorer om å si til seg selv: Hvit sektor er trygg, farget sektor er utrygg.

Link to post
Interessant. Jeg skal ikke være bombastisk, men tror fortsatt jeg har rett. Skal forsøke å finne dokumentasjon.......

 

Vil tro Poseidon har en grei forklaring i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15432

 

.......På sjøen er det nemlig den hvite sektoren som er trygg, mens den røde og

den grønne er like "utrygge". Der er ingen - absolutt ingen - forskjell

på hvor farlig en rød og en grønn sektor er. ......

Link to post

Kjære Ronald, kan du nå bare bekrefte at du har vært litt uheldig i din tidliogere oppfatning, og nå er inneforstått med at det ikke er noen forskjell når det gjelder navigasjonssikkerhet mellom rød og grønn sektor. Vi må avklare dette så kjapt som mulig. Grunnen til at jeg holder dette temaet oppe er at feiloppfatninger i forbindelose med navigasjon ikke må få grobunn.

Link to post
Hvit sektor er trygg, farget sektor er utrygg.

 

så er det...... :yesnod: röd eller grönn like utrygge.

 

---------------------------------

 

hvit sektor=trygg........ er en "sanning med modifikasjon"...det finnes undantag

det skall vare en 'ledande hvit sektor'....det finnes ikke ledande hvite sektorer...

 

se her fyren St Oset den nordlige hvite sektorn.....den er 'ikke ledande' det finnes grund inom den

forskjellen syns på gulfarven i kartet....en ledande har hele sektorn gul ut fra fyren.

sjokort.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post

Uten å være helt sikker så vil jeg tro at hvis du ligger i RØD sektor så sier det bare at du må holde til styrbord for å komme inn i hvit sektor og visa versa i Grønn sektor .

Syntes det virker fornuftig og selvforklarende i forhold til retningen du seiler :seeya:

Redigert:

ser at dette ikke alltid gjelder da jeg etter å ha sjekket i kart ser at sektorene noen plasser ligger motsatt vei

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Kjære Ronald, kan du nå bare bekrefte at du har vært litt uheldig i din tidliogere oppfatning, og nå er inneforstått med at det ikke er noen forskjell når det gjelder navigasjonssikkerhet mellom rød og grønn sektor. Vi må avklare dette så kjapt som mulig. Grunnen til at jeg holder dette temaet oppe er at feiloppfatninger i forbindelose med navigasjon ikke må få grobunn.

Helt enig i at dette må være riktig. Jeg ar hengt meg på kurs sammen med min sønn, og til min overraskelse så var det der jeg fikk det forklart - da også nytt for meg. Selvsagt kan jeg ha drømt eller misforstått totalt - gir du meg tid til tirsdag så skal jeg sjekke opp på nytt? Men la det være helt klart - jeg har ikke sagt at grønt betyr klart farvann, men det ble sagt at i trafikert farvann, f.eks. indre Oslofjord - så skulle man (småbåter) helst unngå hvit sektor av hensyn til trafikken i leia, og at grønt da normalt (mot kryssjekk på kartet) kunne/burde brukes av småbåter i stedet. Jeg er imidlertid enig i at det lille jeg har fått sjekket i skriftlige regler, så ser jeg intet som tilsier forskjell. Og i tillegg ligger selvsagt sitatet fra Poseidons innlegg høyt. Har jeg misforstått, så skal jeg naturligvis gå tilbake på det jeg har sagt. Men jeg vil gjerne ha misfortåelsen bekreftet fra kursholder først, evt. få hans begrunnelse for at det er forskjeller.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Sakset:

Årsaken til at det er ulik farge på "urent farvann" er for å skille de ulike sektorene. Tenk deg at du går på Hvitt lys i stummende mørke og rett mot et fyr. La oss si at det er grønn sektor på styrbord (høyre) side og rød sektor til babord (venstre) for det hvite lyset - Sistnevnte er IKKE bestemt og varierer - Se sjøkart. Dersom du nå kommer over i grønn sektor, som indikerer urent farvann, vet du at du må styre babord (venstre) for å komme tilbake inn i hvit sektor og visa versa. Du MÅ studere et sjøkart for å kjenne "lyskarakteristikken" til det aktuelle fyr og i denne sammenheng er det særdeles viktig å vite hvor man er slik at man ikke "leser" feil fyr. De ulike fyr "overlapper" hverandre, med dette menes at du skal gå i hvit sektor inntil du får hvit sektor fra et annet fyr og endrer kurs. Det er naturlig at du vil få grønn eller rød sektor fra et eller annet fyr når du går på hvit sektor.

 

Sektorene viser kun rent/urent farvann når du går rett mot fyret.

Link to post

Ikke noe problem med den begrunnelsen, Nimbuster, jeg har praktisert (og forklart andre) nettopp dette "prinsippet" i flere titalls år. Ref. imidlertid mitt forrige innlegg (før dette), at det skulle være forskjell på rød/grønn er kunnskap(?) tilegnet i det aller siste. Men jeg er åpen for at jeg har misforsått (selv om jeg da blir bekymret for en mulig pre-Alzheimer). Dessuten har jo også jeg sett nok av eksempler hvor grønn sektor kan føre til skikkelig elende... :eek:

 

Men jeg har ett spørsmål til dere: Hva/hvorfor er det slik at en farget sektor noen ganger skifter farve mellom grønt og rødt - uten å ha hvit i mellom? For det skjer av og til. Dersom begge de fargede var likeverdige, kunne man vel ha holdt samme farge hele veien mellom de hvite sektorene? (Jeg spør, fordi nettopp dette var tilfellet med et av eksemplene jeg mener å huske (merk uthevingen) vi så nærmere på. Jeg ser at et mulig svar selvsagt kan være at det kan forenkle navigeringen å ikke ha samme farge i alt for stor sektor.)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Grunnen til at det skifter fra f.eks grønn til rød uten at det er en hvit sektor i mellom, er nettopp at de hvite sektorene skal ha en grønn sektor på høyre side, og en rød sektor på venstre side. Se på kartutsnittet som roaldbj viser til. Lykta her har to hvite sektorer, hver med en grønn og en rød sektor på henholdsvis høyre og venstre side. For å oppnå det, må nødvendigvis den grønne sektoren som vender mot nord, skifte til rød før den kommer så langt som til den hvite sektoren som går sydvest.

 

Som du ser går 3,5 meters leden inn og følger den hvite sektoren som går mot NØ. Så runder en fyret (og krysser samtidig først grønn, så rød sektor) inntil en igjen kan følge den andre hvite sektoren videre mot SV. Det går ikke frem av kartet her, men ofte har man hvite sektorer fra andre fyr å følge når man skal forlate en hvit sektor slik.

 

Selv om det ikke er helt gjennomført i Norge å alltid ha grønn sektor på høyre side og rød på venstre, så er det det som er normalen. Og jeg gjentar hva andre så riktig har skrevet her flere ganger: Det er KUN hvite sektorer som er ledende. Og røde og grønne sektorer er likeverdige. Men er du trygg på din posisjon, er det ikke farlig å gå i røde og grønne sektorer. Men du MÅ lese kartet og vite hvorfor sektoren er farget. Grunnen/e kan godt ligge langt unna der du beveger deg.

 

lillabrattskr.jpg

Link to post

Hvordan kan man vite riktig punkt for dreining fra sørvestlig til vestlig kurs på kartutsnittet ovenfor uten GPS? Det ser ikke ut til å være noe fyr lengre øst eller vest som viser sikker øst/vest-led rett nord for Lillafyret. Det samme gjelder punktet for dreining mot sør for å unngå Katteflu. Eneste mulighet ville vel være om det var et fyr sør eller nord for kartutsnittet?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...