Jump to content

Spørsmål om symbol i båtsportkart

Bjerknez

Recommended Posts

...Men jeg har ett spørsmål til dere: Hva/hvorfor er det slik at en farget sektor noen ganger skifter farve mellom grønt og rødt - uten å ha hvit i mellom?...
Grunnen til at det skifter fra f.eks grønn til rød uten at det er en hvit sektor i mellom, er nettopp at de hvite sektorene skal ha en grønn sektor på høyre side, og en rød sektor på venstre side.
ÅtteGlass, jeg var også inne på det resonementet når jeg skrev mitt spørsmål. Jeg ser nå at spørsmålet nok ikke var tydelig nok. Jeg har dessverre ikke scanner her jeg er nå, men sitter med båtsportkart i C-serien (riktignok gammet, datert 1988, men antar ting er likt). Eksempel-1: Ved Langesund (kart C717) liger sektorfyr ved Årø. Dette har hvit sektor mot syd. Mot vest er sektoren rød-grønn-rød. Hvorfor får den et grønt parti i midten? Kunne det ikke vært rødt hele veien, når det ender opp i rødt i begge ender? Eksempel-2: Stangholmen utenfor Risør (C718). Her det motsatt av foregående eksempel, sektoren går fra grønn til rød og tilbake igjen til grønn uten hvit i mellom. Det var altså slike eksempler jeg tenkte på med mitt (opprinnelige) spørsmål. (Et mulig svar på disse eksemplene er at man ønsker å informere bedre den som runder fyret om hvor langt man har kommet, altså at flere fargeskift gir "høyere oppløsning". Men om det er riktig forklaring, vet jeg ikke.)

...Og jeg gjentar hva andre så riktig har skrevet her flere ganger: Det er KUN hvite sektorer som er ledende.
Jepp, og akkurat det har vel heller ingen protestert på i denne tråden. Redigert av Ronald (see edit history)

Svaret er vel at det ligger viktig informasjon i hvor skiftet mellom fyrsektorene er plassert. Jeg har ikke noe kartutsnitt tilgjengelig over de fyrene du nevner, men ved oppslag i fyrlista på Årøy lykt, så finner du dette:

fyrliste1.jpg

fyrliste2.jpg

Som du ser er hver sektor beskrevet med sektornummer, lysvidde, farge, retning (i form av peilinger mot lykten) og en beskrivelse. I denne beskrivelsen kan det ligge viktig informasjon til en som navigerer utenom de fastlagte ledende sektorene (hvite). En bruker jo ikke bare en lykt/ ett fyr når en seiler om natten. Du setter sammen informasjon fra flere kilder (fyrlykter) og ett fyrs skifte kan f.eks fortelle deg hvor langt du har kommet i ett annet fyrs sektor.

Lagt til: Takk til roaldbj for kartutsnittet.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)

Jeg pleier å ha noen nattseilas i dette området.

ramvikholmenokt2008.jpg

Området ligger på vestsiden av Oslofjorden, rett vest for Son hvor jeg ligger fortøyet. Jeg seiler mot Ramvikholmen hvor det er to fine fyrlykter, henholdsvis Ramvikholmen og Østnestangen. Begge to er occulterende. Fra fyrlista oppgis følgende:

ramvikholmenfyrlykt1.jpg

Dette er karakteristikken til Ramvikholmen fyrlykt.

oestnestangenfyrlykt.jpg

Dette er karakteristikken til Østnestangen fyrlykt.

Fyrlistene kan lastes ned her: http://www.kystverket.no/?did=9048563 Filen er på ca 15 MB.

Dersom man tar seg god tid ved kartbordet hjemme eller i båten før seilasen starter, er det en fantastisk seilas om natta/ i mørket å seile etter opplysningene i Fyrlista og med kartet for hånd. Jeg har noen ganger seilt i ca 7 knop og benyttet stoppeklokka i forhold til veipunktene. Men det er åpenbart at vi har forkjellige gleder med båtinteressen vår.

Jeg pleier å ha noen nattseilas i dette området.

....

Dersom man tar seg god tid ved kartbordet hjemme eller i båten før seilasen starter, er det en fantastisk seilas om natta/ i mørket å seile etter opplysningene i Fyrlista og med kartet for hånd. Jeg har noen ganger seilt i ca 7 knop og benyttet stoppeklokka i forhold til veipunktene. Men det er åpenbart at vi har forkjellige gleder med båtinteressen vår.

Dette var et veldig godt eksempel på hvor mye informasjon og hjelp det er i skifte mellom fyrsektorene. Hvis en følger med på de forskjellige skiftene her, har en all den informasjonen en trenger til å gå trygt gjennom dette farvannet rett syd for Tofte ved kun bruk av kart, kompass, losbok og fyrliste.

Jeg tror vi er på bølgelengde når det gjelder gleder med båtinteressen. :seeya:

Jeg seiler mye med sjøspeidere, og dette er akkurat en av de tingene vi trener mye på. Det ligger mange gode mestringsopplevelser for en 13-14 åring når han/hun klarer dette for første gang.

Slik jeg leser det så står det at grønne og røde sektorer kun har til hensikt på fortelle deg hvilken siden av hvit sektor (klart farvann) du har havnet, og således forteller deg (sammen med bruk av kartet) hvorvidt du må ta mot styrbord eller babord for å komme inn i hvit sektor igjen.

Dette stemmer dessverre ikke. I hvert fall ikke i Norge. Det eneste som gjelder her er å sjekke sektorene i sjøkartet (eller lese fyrlista).

Dersom det hadde eksistert noen fast regel om dette ville svært mange fyr hatt sektorer med skifte fra rød til grønn. Dette kan i noen tilfeller være uheldig ettersom denne overgangen i noen tilfeller kan oppfattes som en smal hvit sektor.

Dette er riktig, men langt fra hele sannheten. For sannheten inkludererer jo også at grønn sektor indikerer mindre urent farevann enn rødt, og som regel (sjekk også kartet!) vil vi fritidsbåteiere - i alle fall vi uten seilbåtkjøl - kunne ferdes også i grønn sektor. Er dere enig med meg?

Det er kun en myte og det er en farlig myte. Rød og grønn markerer like urent farvann. (Påstanden din er uansett i strid med den forrige om styrbord og babord.)

Med hensyn til å seile på sektorer om natten så vil man mange steder se flere lykter hvor kanskje bare en av dem er hvit. Sånn er det ikke urent bare fordi du er i en rød eller grønn sektor. På den annen side bør du være forsiktig med å styre mot andre farger enn hvit. Ser du flere lykter er det uansett ganske lett å krysspeile for å finne egen posisjon.

Noe jeg stadig vekk gjør i forbindelse med nattseilas er å lage en liste over fyr og sektorer. Denne lista deler jeg gjerne opp i fire rader ut fra planlagt seilas: lykter jeg ser omrent rett framfor meg, lykter jeg ser på styrbord side, lykter jeg ser på babord side og lykter jeg har omtent rett bak meg. Ofte seiler jeg langs ytterkant av hvit sektor, og ser jeg lykter på styrbord eller babord side så vil sektorskifte for disse gi meg helt nøyaktig posisjon. Fordelen med å navigere på denne måten er at jeg holder utkikk hele tiden i stedet for bry meg med en plotter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Dette stemmer dessverre ikke. I hvert fall ikke i Norge. Det eneste som gjelder her er å sjekke sektorene i sjøkartet (eller lese fyrlista).

...

Dersom det hadde eksistert noen fast regel om dette ville svært mange fyr hatt sektorer med skifte fra rød til grønn. Dette kan i noen tilfeller være uheldig ettersom denne overgangen i noen tilfeller kan oppfattes som en smal hvit sektor.

Vi er allerede enige om at dette ikke er gjennomført i Norge, men regelen er der internasjonalt og gjennomført blant annet i Sverige. :flag_sw:

En kan lese dette i IALAs guideline 1041 "On sector lights": (min utheving med gult)

fairway.jpg

Hele teksten finnes hos http://www.iala-aism.org/ under Publications, Guidelines, nr 1041.

Selv om dette hadde vært gjennomført i Norge, man allikevel følge med på sektorene i kartet.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Dette stemmer dessverre ikke. I hvert fall ikke i Norge. Det eneste som gjelder her er å sjekke sektorene i sjøkartet (eller lese fyrlista)....
Da har du miforstått hva jeg skrev. Jeg knytter ikke babord/styrbord fast opp mot grønn og rød, det er nettopp derfor jeg i parentes tar med "sammen med bruk av kartet". Nettopp for å vite hvorvidt blank sektor ligger til styrbord eller babord når du får en farvet sektor.

...Det er kun en myte og det er en farlig myte. Rød og grønn markerer like urent farvann. (Påstanden din er uansett i strid med den forrige om styrbord og babord.)...
Det i parentes faller å plass gjennom mitt svar over. Når det gjelder at dette er en myte, så kjøper jeg det når jeg ser reaksjonene her. Men jeg frykter at det er en myte som i såfall læres bort som sannhet på et anerkjent båtførerkurssted - det finner jeg som nevnt ut til uka. Jeg håper vel egentlig for kursstedets del, og alle de andre som har tatt kurs der, at det er jeg som surrrer. I så fall må kanskje jeg til grundigere sjekk... :crazy: Redigert av Ronald (see edit history)
...jo også at grønn sektor indikerer mindre urent farevann enn rødt...Er dere enig med meg?
Kjære Ronald, kan du nå bare bekrefte at du har vært litt uheldig i din tidliogere oppfatning...
Jeg ar hengt meg på kurs sammen med min sønn, og til min overraskelse så var det der jeg fikk det forklart - da også nytt for meg...Har jeg misforstått, så skal jeg naturligvis gå tilbake på det jeg har sagt. Men jeg vil gjerne ha misfortåelsen bekreftet fra kursholder først, evt. få hans begrunnelse for at det er forskjeller.
Da er det tirsdag - jeg lovte å komme tilbake på denne. Aller først - jeg går tilbake på mitt første siterte innlegg her (noe jeg i og for seg også i noen av de senere innleggene, etter å ha sett reaksjonene). Det som imidlertid er godt for meg å vite, men kanskje ditto mer uheldig for kursstedet, er at jeg nå har fått bekreftet at min påstand ikke oppstod som følge av fantasi, drømmer eller pre-senilitet. Jeg sendte kursstedet mail med spørsmål i forkant av går-kveldens kurs - jeg ville vite om jeg hadde misforstått, eller om dette var noe de kunne bekrefte var sagt. Jeg henviste også til læreboka, hvor jeg ikke kunne finne dekning for at farvene skulle utgjøre forskjell mht. fare.

Vel, de hadde diskutert saken før vi kom (etter mottak av mailen), og kommet til - at ja - det var riktig som det stod i boka. Det ble også bekreftet av kursholder at han den nevtne kvelden tydelig hadde sagt det motsatte. Noe av forklaringen var at i eldre bøker, så hadde dette stått skrevet, uten at "de eldre bøkene" ble konkretisert nærmere. Derfor ble altså dette fortsatt påstått i undervisningen. Etter dette er det nok slutt på det :-)

Det er kun en myte og det er en farlig myte....
Men jeg frykter at det er en myte som i såfall læres bort som sannhet på et anerkjent båtførerkurssted...
Ja, dette med myten kan da kanskje ha noe av sin forklaring her? Vedkommende skole/kurssted har gjennom årene undervist massevis at båtinteresserte i ulike kurs. Forhåpentligvis har ikke alle kursholderene på dette stedet vært av samme oppfatning. Jeg var så i stuss om påstanden kvelden den ble servert, at jeg rakk opp hånden og kontrollspurte - og svaret var da tydelig (til oss alle i kursrommet) - at, ja grønn var mindre farlig. Da sier det seg selv hvor mange mennesker som over tid kan ha fått denne feiloppfatningen. Så også jeg, som da noterte det på lista over kunnskap som hadde gått meg forbi gjennom flere tiårs båtbruk, hvorav flere turer også på natten med bruk av bl.a. fyr.

Dessuten, kursholdere har autoritet. Jeg forklarte min sønn (snart 14, med på kursen han også) problematikken/diskusjonen før vi dro utover i går, og antydet at det antakelig var undervist feil. Han svarte: "Vel pappa, jeg hører hva du sier, men jeg stoler nok mer på han læreren enn jeg gjør på deg når det gjelder dette." Heldigvis overhørte han kursholders samtale med meg etterpå, hvor kursholder ordrett sa at han tok denne feilinformasjonen på sin kappe. Heldigvis for sønns respekt til sin far :yesnod:

Så får jeg til slutt bare beklage forvirringen jeg har bidratt til, men unskylder meg altså med at det fra autorisert hold ble påstått (og dobbelt-bekreftet) hva jeg opprinnelig prøvde å formidle :wflag:

Ronald

PS! Jeg har valgt å anonymisere kursstedet, kan vanskelig se det motsatte har særlig hensikt, spesielt siden de nå endrer dette i undervisningen.

Redigert av Ronald (see edit history)

Hvor får jeg tak i denne fyrlista?

Regner med at nå som vi kommer til å utvide sesongen noen måneder. Og sige saktere gjenom sjøen så blir det vel mest sansynlig mer mørkekjøring.

Forøvrig noe jeg hitill ikke har vært helt fortrolig med, men øvelse gjør mester. Også på dette feltet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...