Jump to content

Nyhet, Viknes 1030 med Fly Bridge

HP-260

Recommended Posts

Enig med deg - denne i profil ser ikke veldig sexy ut. :smiley: Men det vi kan slå fast er at båtprodusentene på Vestlandet satser friskt på neste år tross noe vanskelige tider: Ny Viknes 1030 m/fly, ny Viksund 390 og ny Skorgenes 395.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Men det vi kan slå fast er at båtprodusentene på Vestlandet satser friskt på neste år tross noe vanskelige tider: Ny Viknes 1030 m/fly, ny Viksund 390 og ny Skorgenes 395.

Satset vel helst for noen år siden da alle piler pekte oppover. Skal bli interessant å følge hvor mange av de som videreføres etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg synes det er spennende når anerkjente og gode konstruksjoner fornyer seg.

Mest sexy ?... neppe... men få båter i samme størrelse vil være bedre tatt i betraktning

at Viknes her parrer gode egenskaper fra to verdener.

Liker man designet på Viknes i utgangspunktet, spiser man nok fort denne også.

Jeg liker funksjon fremfor juggel og setter båten opp på listen over interessante båter.

Noe må jeg også sette fingeren på...

Hvorfor er styreposisjonen på FB på babord side?

Den er jo på styrbord side nede.

Eller er bildet speivendt?

Dette var sprekt ! Nå fikk jeg lyst på Viknes !!!

Det at styrepossisjonen er på bb side er logisk. Inne står sittegruppen på babord side, da kommer midtgangen nærmere styrbord, dernest har man støpt leider til flybridge der den ikke kommer i konflikt med midgangen, altså på babord. Der leideren entrer flybridgen blir det inskrenket plass og da må man ha styrepossisjonen der.

Man må ikke trekke flybridgen lengre forran, da brekker det for mye i forhold til de forroverlente vinduene i cabinen. Forøvrig får man også plass til cabinluker i taket over den innvendige styrepossisjonen, praktisk. Legg også merke til de aktre støttestagene til flybridgen og radar/antennebøylen som luter fremover på samme måte som vinduene....

Nei, dette synes jeg var en skikkelig spennende båt. Håper den kommer i produksjon !

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette var sprekt ! Nå fikk jeg lyst på Viknes !!!

Det at styrepossisjonen er på bb side er logisk...

...Nei, dette synes jeg var en skikkelig spennende båt.

Det er mulig det er logisk,

men i mine øyne lite praktisk.

Jeg har mine vanemønster ved tillegging, m.m.

som tar utgangspunkt i at jeg har bedre utsyn til styrbord enn babord.

Derfor er mine fortøyningsrutiner, osv. tillempet dette.

Hvem foretrekker høyre- og venstreratt på hver av bilene i garasjen? :wink:

Men spennende..?.. javisst, denne finner garantert en nisje i et ellers etablert FB-marked.

Jeg har adskillig mer tro på denne enn f.eks. Commuter-11 satsingen.

Edited by Phoebe (see edit history)

For den som liker båter med fremoverlente vinduer må da dette være perfekt om man i tilegg vil ha flybrigde.

Min neste båt skal ha fremoverlente vinduer pga økt romfølelse og mindre reflekser.

Så får man mene hva man vil om det er like pent og sexy som noe annet.

Jeg har mine vanemønster ved tillegging, m.m.

som tar utgangspunkt i at jeg har bedre utsyn til styrbord enn babord.

Du må huske at denne båten får tre styreposisjoner, det er også en på bb side på akterdekket. Den er vel mer aktuell for finmanøvrering i forbindelse med tillegging?

Større bilder her, bla litt nedover på siden.

Mvh,

Kjell

Edited by LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Er det ikke bedre med styreposisjon på babord side med tanke på at man da ser mot styrbord (der de man har vikeplikt for kommer fra) når man kommuniserer med andre ombord?

Synes ellers at denne båten så veldig spennende ut til å være en motorbåt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dæven, den ser jammen bra ut!

Var stor motstander av en slik "altan på taket" da de i sin tid lanserte sine tanker..... men Jan-Inge & Co har jammen fått til noe som ser spennende ut! Gjør mye på sin egen måte men likevel treffer de mange kunder hjemme. Er en viderutvikling av den store bøylen og kalesjen de har hatt på de største båtene... De har kanskje erfart at mange tar ikke av "taket" over akterdekket sommerstid, så hvorfor ikke?

Spørsmålet blir i neste omgang, hva skal man betale ekstra for ror-spaker-plotter-møbler og litt ekstra glassfiber på toppen ? En 1030 HT koster vel fra ca 1.750.000,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ser bra ut på tegningene, men vil se den "Live" før jeg bestemmer meg for om løsningen er bra eller ikke. Hvis den også ser bra ut i virkeligheten så er det jo greit med et par luker ned til salongen... . Ikke mange FB-båter har det :tongue: