Teerex Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 En Viknes ser da litt snodig ut fra før av med frontruta "feil" vei, så dette ble da ikke noe mere snodig egentlig. Helt OK Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Havbein Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Viksund har prøvd dette før og siden de har ansatte som har en vært innom måtte dette komme på en Viknes også. Men jeg synes fly/sunbriden er trekt litt vel langt bak og med en kalersje (som alle bruker) blir dette vel dominerende. Synes egenlig Viknes er mye penere uten bøyle bak med ditto kalersje og dette på toppen Tja, noen liker datteren, moren og svigermoren Denne er vel egenlig penere http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Redigert 26.September.2008 av Geir_D (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Nei, dette er hverken "fugl eller fisk", dette er noe ingen andre har gjort før og det er virkelig spennende. Dette er definitivt ikke "trawler", til det er hele overbygget for langt akter. Jeg sunes som sagt før i tråden dette ser helt rått ut ! Nå kan du virkelig vurdere Viknes 1030 Hansi ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frøken Fryd Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 at frontruten går feil vei er vel det som trekker mest opp med en Viknes, jeg vil gå så langt som å si at Viknes har frontruten rett vei. Se på handelsflåten... Jeg er også enig at man kunne spart seg taklukene og trukket flyen fremover, men hvordan det ville sett ut med frontrutene er jo en annen sak, ofte blir det litt gocart følelse på slike flybridge båter fordi man sitter lavt... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Nå kan du virkelig vurdere Viknes 1030 Hansi ! Vurdere har jeg gjort lenge. Om det blir med flybridge er vel heller tvilsomt. Men synes konseptet ser fint ut jeg. Blir nok ikke noen ny båt på en stund enda. Må få unna en del ting først. Men jobber med saken. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Tja, jeg må nok "legge entusiasmen på is" selv, men når tiden er moden så er dette(med fly) det mest passende jeg har sett. Har lenge sikklet på Viknes 1030, men nå kunne også madammen godkjenne tanken :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Capitaine Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Skulle ikke forundre meg om den havner rundt +/- rundt 2.5 mill... Det kan faktisk se ut som den blir billigere enn det. Prisen på Viknes 1030 starter på kr 1762000,-. Med kalesje over akterdekket stiger prisen til kr 1787800,-. Salgssjefen i Viknes forteller følgende i et intervju på batliv.com: "Sammenlignet med standardmodellen med kalesje over akterdekket stiger prislappen på nykomlingen vel 200.000 kroner, men for den prisen får eieren nærmere 14 kvadratmeter ekstra uteplass. Og ettersom de fleste 1030-kjøpere uansett velger fast tak akter, blir prisdifferansen mindre." Det kan altså bety at prisen for Viknes 1030 Sunbridge starter på rett i underkant av kr 2000000,-. Videre sier han dette, som også kan være interessant for enkelte, etter at Båtliv har stilt følgende spørmål: "- Kan flybridgen ettermonteres på eksisterende båter?" "- Ja, det skal gå helt greitt, lover Midthun, som har tatt med seg 3D-tegninger og videopresentasjon av Viknes 1030 Sunbridge til helgens «Båter til sjøs»- messe i Bergen." Her er hele intervjuet på batliv.com: Viknes 1030 fornyes med «sunbridge» Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Med ekstra utstyr som baug, hekktruster, varmeapparater, vinsjer, elektronikk, +++ havner nok prisen fort opp i mot 2.4 - 2.5 mill for ferdig båt. Likevel kan en vel si at en får forholdsvis mye båt for pengene slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Med ekstra utstyr som baug, hekktruster, varmeapparater, vinsjer, elektronikk, +++ havner nok prisen fort opp i mot 2.4 - 2.5 mill for ferdig båt. Slik jeg har forstått det, er baugthruster, dieselvarmer og defroster standard utstyr. Men man kan oppgradere til kraftigere baugthruster, ekstra dieselvarmer og flere uttak fra defroster. Varmtvann og dusj er også inkludert i prisen, slik jeg har skjønt det. Så får man jo selv vurdere om man trenger hekkthruster og ankervinsj(-er). Og navigasjonselektronikk kan man få installert relativt billig, spesielt om man monterer selv og/eller velger løsninger med mindre skjermer på eksempelvis kartplotter. Eventuelt kan man velge billige PC-løsninger for navigasjon. Landstrømsopplegg kommer i tillegg, men også her kan man kjøpe ferdige pakker og montere selv. Jeg synes også Viknes er mye båt for pengene, spesielt 880 og 1030. Og Viknes er kjent for kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Nei, dette er hverken "fugl eller fisk", dette er noe ingen andre har gjort før og det er virkelig spennende. Dette er definitivt ikke "trawler", til det er hele overbygget for langt akter. Jeg sunes som sagt før i tråden dette ser helt rått ut ! Nå kan du virkelig vurdere Viknes 1030 Hansi ! Akkurat det med både fly og takluke har også Helge Duus sin Adriatic 40 Fly: http://www.klikk.no/motor/baat/article314971.ece Er ellers enig i at Viknes sin flyversjon ser sporty ut. Og i motsetning til Adriatic er det det godt med plass på flyen. Spørs allikevel om det blir noe mørkt og lite sol på det flotte og romslige akterdekket som jeg bestandig har likt med disse båtene. Blir spennende å se den "live". Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 1030 Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Viknes 1030 fly ser så bra ut at jeg regner med at en 2008 mod. strøken 880 m. 290 hk yanmar blir til salgs! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Ja se der ja. Tror nok at konseptet vil tiltale en del. Så gjenstår det og se den hvordan den første ferdige båt blir seendes ut. Gleder meg til det. Skulle ikke forundre meg om den kommer på " Sjøen for Alle " i mars neste år. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 (redigert) Praktisk sett synes jeg personlig at det er en veldig stor fordel med denne kontra mange andre FB båter da den har meget god plass på akterdekk. Særlig sett i forhold til størrelsen på båten. At man også som tidligere nevnt har takluker ned til styrepos og salongen gjør at det blir mindre innestengt følelse. Om man vil sitte med knea oppunder haka på FB, og om utseende tiltaler meg når jeg ser det "Live" får tiden vise. På papiret virker det som en spennende løsning. Redigert 29.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 (redigert) Uteplassen på Viknes 1030 er jo unik hvis en sammenligner med andre båter i 30' klassen. På flere er det jo omtrent ikke uteplass i det hele tatt. Og uteplassen er vel den plassen en oppholder seg mest, ihvertfall om sommeren. Redigert 28.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Hvis jeg noen gang skal konvertere til dieseldyr, så er Viknes 1030 K3 Sunbridge et meget spennende alternativ. Jeg har testet 1030 i Holmestrand for noen år siden, og argumentene mot denne båten gikk på at den var veldig lukket. Nå derimot er det den perfekte båten for helårsbruk. Noen forbehold må taes: Hvordan påvirkes sjøegenskapene av høyere tyngdepunkt. Og hvor trangt vil det være på Sunbridgen. Det er jo en ganske liten båt, tatt i betraktning alt den innholder. Men det blir spennende å se den "live". Kunne blitt den perfekte båten for late avdankede seilere, som fortsatt ønsker seg gode sjøegenskaper og lange turer Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
TB2855 Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Dette var en klar forbedring av båten spør du meg, den gikk fra å være en "fiskebåt" til en ok pluss fritidsbåt. BRA Viknes, prøv å tenk litt "nytt". Viknes 1030 er perfekt innvendig, men eit kjedlig ytre har ødelagt mye for denne båten. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 jeg synes 1080'en er ganske mye finere i formene enn 1030'en. Ser at 1030 kommer med samme design på taket nå - det vil nok hjelpe litt. Men Viknes er jo halvveis fiskebåter. Jeg synes det er sjarmerende. De blir liksom litt ekstra skikkelige Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 jeg synes 1080'en er ganske mye finere i formene enn 1030'en. .... Enig. Rart de ikke satte Fb på den også med det samme Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 En blanding av trawler og vanlig fb-båt. Uanett en spennende båt som jeg ser fram til å ta i nærmere øyesyn. Kona liker ikke "fiskebåtvindu", men selv syntes jeg stilen passer godt til en fritidsbåt. Jeg tror markedet trenger noe nytt. Og dette er godt nytt etter min mening. Jeg traff en 1030-eier i Horten i sommer som skulet mot en trawler. Jeg spurte om han var fornøyd med sin Viknes? Han svarte: -Jeg kan godt tenke meg en båt som går noe mykere i sjøen når vinden topper seg. Det banker og slår, sa mannen som skulle se seg om etter en trawler. En tung trawler går som kjent mykt i sjøen. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det banker og slår, sa mannen Det gjør nok gjerne det når farten er over 20 knop, og det kruser seg til utpå. I den sedate farten du opererer i går nok også Viknes'en ganske mykt. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Det gjør nok gjerne det når farten er over 20 knop, og det kruser seg til utpå. Det er korrekt. Jeg har testet Viknes'en (1030) i ganske mye bølger, og ble imponert over hvor fint den tok ganske grov sjø. Senket hastigheten til rundt 13-14 knop, og båten kastet sjøen til side i store "flak", eller "vinger" som det ble skrevet i en test da båten kom på markedet. Redigert 2.Oktober.2008 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Hvor mye det slår kommer selvsagt an på farten i tillegg til tyngde på båten (størrelse) og hvordan fasongen på båten (særlig bunnen) er. Tipper båten til RoaldBj også slår litt når farten er høy i krapp og høy sjø. Selv med høy (for høy) fart med Nordkapp klasse kystvakt slo det og vibrerte i alle dørker og skott hvis sjøen var krapp og stor. Man må sammenligne med like premisser. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Vi har rundt 15 tonn lastet båt å kaste på i sjøen. Komfortgrensen vår går på rundt 15m/s og et par meter bølger. Da drar vi ned på farten til 14-18 knop oog trimmer baugen inn. Da går båten mykt. Ligger vi i over 20 knop blir det mere slag. Windyen vi hadde var annerledes i så måte. Der erfarte jeg at jeg kjørte for sakte i sjøen og da slo den. Dro jeg på til over 25 knop i sjø på rundt 1 meter (typisk 8-10 m/s) løftet den seg ut av vannet og kløvde bølgene mye bedre. Alle båter kan kjøres i stykker. Vil man kjøre fort i høy sjø må man nok på RIB eller katamaraner. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Er rimelig overbevist om at Viknesen holder kvalitetskravene med hensyn til de forhold som vi fritidsbåteiere beveger oss i. De fleste av oss gir nok opp lenge før det er noen fare på ferde med hensyn til å kjøre båten i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.