Jump to content

Nyhet, Viknes 1030 med Fly Bridge


HP-260

Recommended Posts

En Viknes ser da litt snodig ut fra før av med frontruta "feil" vei, så dette ble da ikke noe mere snodig egentlig. Helt OK :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Viksund har prøvd dette før og siden de har ansatte som har en vært innom måtte dette komme på en Viknes også.

Men jeg synes fly/sunbriden er trekt litt vel langt bak og med en kalersje (som alle bruker) blir dette vel dominerende.

Synes egenlig Viknes er mye penere uten bøyle bak med ditto kalersje og dette på toppen :crazy::crazy: Tja, noen liker datteren, moren og svigermoren :eek:

Denne er vel egenlig penere :fishing:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Redigert av Geir_D (see edit history)
Link to post

Nei, dette er hverken "fugl eller fisk", dette er noe ingen andre har gjort før og det er virkelig spennende. Dette er definitivt ikke "trawler", til det er hele overbygget for langt akter. Jeg sunes som sagt før i tråden dette ser helt rått ut ! Nå kan du virkelig vurdere Viknes 1030 Hansi !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

at frontruten går feil vei er vel det som trekker mest opp med en Viknes, jeg vil gå så langt som å si at Viknes har frontruten rett vei. Se på handelsflåten...

 

Jeg er også enig at man kunne spart seg taklukene og trukket flyen fremover, men hvordan det ville sett ut med frontrutene er jo en annen sak, ofte blir det litt gocart følelse på slike flybridge båter fordi man sitter lavt...

Link to post

Tja, jeg må nok "legge entusiasmen på is" selv, men når tiden er moden så er dette(med fly) det mest passende jeg har sett. Har lenge sikklet på Viknes 1030, men nå kunne også madammen godkjenne tanken :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Skulle ikke forundre meg om den havner rundt +/- rundt 2.5 mill...

 

Det kan faktisk se ut som den blir billigere enn det. Prisen på Viknes 1030 starter på kr 1762000,-. Med kalesje over akterdekket stiger prisen til kr 1787800,-. Salgssjefen i Viknes forteller følgende i et intervju på batliv.com: "Sammenlignet med standardmodellen med kalesje over akterdekket stiger prislappen på nykomlingen vel 200.000 kroner, men for den prisen får eieren nærmere 14 kvadratmeter ekstra uteplass. Og ettersom de fleste 1030-kjøpere uansett velger fast tak akter, blir prisdifferansen mindre." Det kan altså bety at prisen for Viknes 1030 Sunbridge starter på rett i underkant av kr 2000000,-. Videre sier han dette, som også kan være interessant for enkelte, etter at Båtliv har stilt følgende spørmål: "- Kan flybridgen ettermonteres på eksisterende båter?" "- Ja, det skal gå helt greitt, lover Midthun, som har tatt med seg 3D-tegninger og videopresentasjon av Viknes 1030 Sunbridge til helgens «Båter til sjøs»- messe i Bergen."

 

Her er hele intervjuet på batliv.com:

 

Viknes 1030 fornyes med «sunbridge»

Link to post
Med ekstra utstyr som baug, hekktruster, varmeapparater, vinsjer, elektronikk, +++ havner nok prisen fort opp i mot 2.4 - 2.5 mill for ferdig båt.

 

Slik jeg har forstått det, er baugthruster, dieselvarmer og defroster standard utstyr. Men man kan oppgradere til kraftigere baugthruster, ekstra dieselvarmer og flere uttak fra defroster. Varmtvann og dusj er også inkludert i prisen, slik jeg har skjønt det. Så får man jo selv vurdere om man trenger hekkthruster og ankervinsj(-er). Og navigasjonselektronikk kan man få installert relativt billig, spesielt om man monterer selv og/eller velger løsninger med mindre skjermer på eksempelvis kartplotter. Eventuelt kan man velge billige PC-løsninger for navigasjon. Landstrømsopplegg kommer i tillegg, men også her kan man kjøpe ferdige pakker og montere selv.

 

Jeg synes også Viknes er mye båt for pengene, spesielt 880 og 1030. Og Viknes er kjent for kvalitet.

Link to post
Nei, dette er hverken "fugl eller fisk", dette er noe ingen andre har gjort før og det er virkelig spennende. Dette er definitivt ikke "trawler", til det er hele overbygget for langt akter. Jeg sunes som sagt før i tråden dette ser helt rått ut ! Nå kan du virkelig vurdere Viknes 1030 Hansi !

 

Akkurat det med både fly og takluke har også Helge Duus sin Adriatic 40 Fly: http://www.klikk.no/motor/baat/article314971.ece

 

Er ellers enig i at Viknes sin flyversjon ser sporty ut. Og i motsetning til Adriatic er det det godt med plass på flyen. Spørs allikevel om det blir noe mørkt og lite sol på det flotte og romslige akterdekket som jeg bestandig har likt med disse båtene. Blir spennende å se den "live".

Link to post

Praktisk sett synes jeg personlig at det er en veldig stor fordel med denne kontra mange andre FB båter da den har meget god plass på akterdekk. Særlig sett i forhold til størrelsen på båten. At man også som tidligere nevnt har takluker ned til styrepos og salongen gjør at det blir mindre innestengt følelse.

Om man vil sitte med knea oppunder haka på FB, og om utseende tiltaler meg når jeg ser det "Live" får tiden vise.

På papiret virker det som en spennende løsning.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Hvis jeg noen gang skal konvertere til dieseldyr, så er Viknes 1030 K3 Sunbridge et meget spennende alternativ. Jeg har testet 1030 i Holmestrand for noen år siden, og argumentene mot denne båten gikk på at den var veldig lukket. Nå derimot er det den perfekte båten for helårsbruk. Noen forbehold må taes: Hvordan påvirkes sjøegenskapene av høyere tyngdepunkt. Og hvor trangt vil det være på Sunbridgen. Det er jo en ganske liten båt, tatt i betraktning alt den innholder. Men det blir spennende å se den "live". Kunne blitt den perfekte båten for late avdankede seilere, som fortsatt ønsker seg gode sjøegenskaper og lange turer :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post

Dette var en klar forbedring av båten spør du meg, den gikk fra å være en "fiskebåt" til en ok pluss fritidsbåt.

BRA Viknes, prøv å tenk litt "nytt". Viknes 1030 er perfekt innvendig, men eit kjedlig ytre har ødelagt mye for denne båten.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

En blanding av trawler og vanlig fb-båt. Uanett en spennende båt som jeg ser fram til å ta i nærmere øyesyn. Kona liker ikke "fiskebåtvindu", men selv syntes jeg stilen passer godt til en fritidsbåt. Jeg tror markedet trenger noe nytt. Og dette er godt nytt etter min mening.

 

Jeg traff en 1030-eier i Horten i sommer som skulet mot en trawler. Jeg spurte om han var fornøyd med sin Viknes? Han svarte: -Jeg kan godt tenke meg en båt som går noe mykere i sjøen når vinden topper seg. Det banker og slår, sa mannen som skulle se seg om etter en trawler. En tung trawler går som kjent mykt i sjøen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Det gjør nok gjerne det når farten er over 20 knop, og det kruser seg til utpå.

 

Det er korrekt. Jeg har testet Viknes'en (1030) i ganske mye bølger, og ble imponert over hvor fint den tok ganske grov sjø. Senket hastigheten til rundt 13-14 knop, og båten kastet sjøen til side i store "flak", eller "vinger" som det ble skrevet i en test da båten kom på markedet.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post

Hvor mye det slår kommer selvsagt an på farten i tillegg til tyngde på båten (størrelse) og hvordan fasongen på båten (særlig bunnen) er.

Tipper båten til RoaldBj også slår litt når farten er høy i krapp og høy sjø. Selv med høy (for høy) fart med Nordkapp klasse kystvakt slo det og vibrerte i alle dørker og skott hvis sjøen var krapp og stor. Man må sammenligne med like premisser.

Link to post

Vi har rundt 15 tonn lastet båt å kaste på i sjøen. Komfortgrensen vår går på rundt 15m/s og et par meter bølger. Da drar vi ned på farten til 14-18 knop oog trimmer baugen inn. Da går båten mykt. Ligger vi i over 20 knop blir det mere slag.

 

Windyen vi hadde var annerledes i så måte. Der erfarte jeg at jeg kjørte for sakte i sjøen og da slo den. Dro jeg på til over 25 knop i sjø på rundt 1 meter (typisk 8-10 m/s) løftet den seg ut av vannet og kløvde bølgene mye bedre.

 

Alle båter kan kjøres i stykker. Vil man kjøre fort i høy sjø må man nok på RIB eller katamaraner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...