Johannes Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Er rimelig overbevist om at Viknesen holder kvalitetskravene med hensyn til de forhold som vi fritidsbåteiere beveger oss i. De fleste av oss gir nok opp lenge før det er noen fare på ferde med hensyn til å kjøre båten i stykker. Er enig i det, ellers vil jeg hevde at Viknesen er relativt myk i sjøen sett i forhold til båtens vekt. Når bølgene blir såpass stor at du må bøye deg ned og kikke opp for å se bølgetoppen så må også farten reduseres..... Synes at 1030en med fly så riktig bra ut Tror nok det må bli en sånn til våren Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Prøvde en Viknes 880 i meter- halvannenbølger, toppet på ca. 24 knop, gikk veldig mykt, men tror nok jeg hadde kuttet fire-fem knop dersom turen kom til å bli lang; blir jo mye opp og ned. Sikkert ikke noe problem for 1030en. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Trur du har en ganske høg toleransegrense for hva som er mykt. God helg Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
olpi Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Bølgehøyden alene betyr ikke alt, hvor krapp de er betyr minst like mye. Krappe en meters bølger kan være langt mer ubehagelige enn slake 3 meters Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Dette er noe av det mest geniale jeg har sett, og dette var det eneste Viknes 1030 manglet! Det som gjør Viknesen genial i min verden er de skråstilte frontvinduene som gjør at en får en større romvirkning og bedre utsyn uten reflekser. I tillegg har den gjestelugar under salongen med egen nedgang, og stort praktisk akterdekke. Men har som sagt savnet en utvendig styreposisjon med godt utsyn i høyden. Men det er ikke en seilbåt da! Men kanskje jeg trekker meg tilbake med denne når jeg blir gammel.......... Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Trur du har en ganske høg toleransegrense for hva som er mykt. wink.gifGod helg cheers.gif Kanskje det (uansett umulig å se objektivt på slikt), men i og med at du ikke deltok på turen er det kanskje litt vanskelig for deg å bedømme . For å spesifisere var det ikke veldig krappe bølger, men småskarpe dønninger og den gjorde en flott jobb Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det er berre det at jeg vet om en kar som solgte 880'en sin etter 6 mnd. fordi den slo så j.... I nøyaktig hvilken bølger det var, veit jeg ikke. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SRA Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 si fra når du vet hvilken bølge det var Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det er berre det at jeg vet om en kar som solgte 880'en sin etter 6 mnd. fordi den slo så j.... Har man hatt snekke og går over til halvplaner så vil den slå mer. Går fortere, vettu. Større fart gir mer slag. Helplanere slår ofte langt værre i tøff sjø. Ser endel halvplanere som kjører slik at de lar sjøen banke inn midt under båten. Trimmer man ned baugen tar ofte båten sjøen mye bedre. Det gjelder også helplanere. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hva tror dere om denne båten. Blir den vell høy, og vil det bety MYE for sjøegenskapene. Hva mener og synser ekspertisen her Lurer på dette da jeg har bestilt 1030 til våren, og nå lurer jeg på opsjoner.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Sammenlignet med den vanlige versjonen vil man nok merke at G punktet sitter litt lengre opp enn man er vant med. Men jeg kan ikke tenke meg at det er skjemmende på en så bred båt som dette. Vindfang blir nok større - men har du en hvisp foran og en hvisp bak går nok det greit. Også håper jeg du har fått med deg Båtmagasinets artikkelserie om soting på 1030'en. Men du skal kanskje ha større motor som ikke soter ? (Dvs CR motor) Jeg synes båten ser fin ut jeg. Kunne godt tenkt meg en slik i K3 versjonen - eller aller helst 1080 med samme takløsning hilsen "synsespert" Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hvis du har bestillt ny båt ville jeg ringt de og hørt på muligheten for å oppgradere. Jeg tror flybridgen på denne båten blir lekker! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Også håper jeg du har fått med deg Båtmagasinets artikkelserie om soting på 1030'en. Men du skal kanskje ha større motor som ikke soter ? (Dvs CR motor) Sot problematikken gjaldt vel 340 hk motoren. Den er faset ut og erstattet av en 369 hk som standard. I tillegg er det opsjon på om en vil velge et annet eksossystem enn hva som er standard for de som ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Har tenkt å klare meg med visp foran, 6hk. Visp bak ligger litt ned på nødvendighetslista. Er ikke det enkelt å ettermontere? Skal ha 369hk og regner med at det ikke skal sote noe nevneverdig. Liker utseendet godt, blir litt type trawler "light". Kanskje det er muligheter for å bli medlem i klubben? Jeg synes 1080 ser flott ut, men synes det er unødvendig med nedsenket dollbord. Ville heller hatt sentrisk hytte og litt bedre bredde på begge sider. Er spent på hvordan de løser sunbridge på den. Kalesjeløsningen ser ihvertfall ikke ut... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 alt du kan få med nå er en fordel er min erfaring Hekktruster er jo et valg - men vil du ha full kontroll også når det blåser er det ikke å forakte tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 vil man nok merke at G punktet sitter litt lengre opp enn man er vant med. Nyervervelsen må vel få navnet "Linda L." i så fall? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 alle har hevet seg på med hel eller delvis kopiering av Targa, og overasker ikke meg at de slår mye sjøen heller , må bygge de flat under med de små motorene de setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Nå er vel Viknesen i så fall mer lik Nord Star Patrol, den har flybridge ikke ulik Viknes. Targa har ikke Fly, den har ikke en gang plass til solseng der oppe. En Targa har hekkagregat(44 leveres med IPS), Viknes strak aksel, hvor er likheten ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Puffin Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 alle har hevet seg på med hel eller delvis kopiering av Targa, og overasker ikke meg at de slår mye sjøen heller , må bygge de flat under med de små motorene de setter inn. Kopiering av Targa? Forsto ikke helt sammenhengen her. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg er enig med Mr. Import. Uten tvil at Targa har vært forbilde for mange av de nye heite båtene. Askeladden Commuter, f.eks.. Viknesen heller nok mer mot sjark-familien enn en arbeidsbåt, men ser jo parallellene til Targa, men det er jo egentelig bra at flere produsenter tar til seg den Targa-stilen. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Spinner Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg er enig med Mr. Import. Uten tvil at Targa har vært forbilde for mange av de nye heite båtene. Hvis du snur frontvinduene på Viknesen ser den helt lik ut som en drøss med flybridge båter, så jeg skjønner ikke helt hvorfor Targa blir nevnt. Targa er en walkaround med styrhus, det kan vel neppe Viknesen kalles. Targa er vel heller "blåkopiert" av Nord Star Patrol båtene, hvis det skal gjøres et poeng ut av like båter. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Kosmix Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Trodde Patrol-båtene var kopi av Targa, men...ja/jo...ser nå at Nord Star har eksistert siden 1920 og Targa siden 1976 så kanskje også Targa fant inspirasjonen et sted. At Targa er walkaround er en del av grunnen til at jeg kaller den arbeidsbåt. Viknesen har arbeidsplass, men ikke walkaround. Sammen med de forovervendte vinduene blir den medlem av sjarkfamilien. Når sjarken så får flybridge blir konseptet samme som hos Targa...kan være enig i at Targa ikke var beste sammenligningen siden de ikke var først på markedet, men poenget til Mr. Import forstod hvertfall jeg. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Det er bra at vi alle skjønner poenget , men hvis jeg var båtbygger så ville jeg kopiert den Targa lenge før noen andre og bygd på Flybridge og , er det populært og salgbart så hvorfor ikke. Men at det tok så lang tid før noen gjorde det overasker meg. Ett annet poeng , hvis man bygger en 30 fot båt og får den opp i 19 knop med en stk 165 hk motor , så er det klart man må jukse noen plasser under, les flat under, som er lik ,slår mye og hardt med mye sjø. Men er avgiftsystemet i Norge på motorer som gjort at det blitt slik og . Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Nå må du slutte å påstå at Viknes er flat under. Båten har strak aksel og et helt annet undervannskrog enn Targa ! Jeg tror neppe du finner noen kjølbåt som gjør 19 knop med 165 hk. Muligens Wikingboat 28 kunne klare det, men jeg tviler. Viknes levere vel 380hk for å kunne bikke 20 knop i marsj. Hansvik 950 Sportcruiser som er en annen båt med strak aksel(planende) gjør 29 knop med 460hk..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.