Jump to content

KAD 42/43 mangler 400 o/min


RIB

Recommended Posts

På den ene av mine maskiner mangler jeg nøyaktig 388 o/min. ( Topp = 3512 o/min ) (Turtallet på den andre maskinen er 3939.)

Maskinen er i utgangspunktet 100% strøken med nye stemper, foringer og komplett overhalt topp ( utført for 4 år siden )

Turtallet har ikke endret seg siden da men ble oppdaget ifm kontroll av turtall vha tachrometer.

I tillegg til nevnte oppgradering er det 6 nye dysespisser, ny ladeluftkjøler, ty turbo og diselpumpen er kjørt i benk.

 

Turbo trykket stiger pent ved akselerasjon men stopper på 1,6-1,7 kg for så å synke til ca 0,9 - turtallet er da konstant.

Har demontert rør mellom turbo og ladeluftkjøler og sjekket ladeluftkjøler uten å finne tegn til luftlekasje. Motoren har ikke svart røyk.

( Tror selv problemet ligger i at turbinen mangler eksos for å drive )

- Har sjekket dysene ( spredning og åpningstrykk )

- Skiftet ny Turbo i sommer.

- Sjekket ( Visuelt ) membran i røykbegrenser til dieselpumpen.

- Sjekket om det kan være obstruksjoner på eksos siden.

- Bypaset dieselfiltre og matepumpe ved å koble egen tank direkte til dieselpumpe - mating av disesel med el pumpe.

 

- Har ikke sjekket tomgangsturtallet, da jeg slett ikke liker å ruse en diesel opp med 4100 o/min...

 

Båten går alltid 39 knop ( har hatt 41 på maks ) ( ferielastet som "tom" ) og jeg er i utgangspunktet ikke opptatt av mer fart, men å kunne belaste motorene gjevnt.

 

Anbefaling fra Volvo er å sende inn dieselpumpen på nytt for en grundig sjekk.

 

Noen andre som har erfaring eller tips å dele?

Link to post

Første tanke var slakke/slitte reimer. Dette kan gi lavere ladetrykk fra kompressoren og feil turtall fra dynamoen (som også innvirker på inn/ut kobling av kompressor).

 

Forstår det slik at du har målt turtallet manuellt. Målte du på svinghjulet?

 

Er ladetrykket likt på begge motorer ved full belastning? Hvis ikke, er ladetrykket likt på begge motorerved likt turtall (fra 3000 rpm og opp)?

Link to post
Har du prøvd å senke turtallet på den andre motoren slik at de går likt? Har de da samme ladetrykk?

Ja, BB motor har riktig ladetrykk ved turtall på 3500 o/min - ca 1,65 kg og Stb har da 0,8 kg.

Har koblet kalibrerte givere for trykk i innsugsmanifoild på begge motorene.

 

Første tanke var slakke/slitte reimer. Dette kan gi lavere ladetrykk fra kompressoren og feil turtall fra dynamoen (som også innvirker på inn/ut kobling av kompressor).

 

Forstår det slik at du har målt turtallet manuellt. Målte du på svinghjulet?

Ved dette turtallet er kompressorene koblet ut og påvirker ikke ladetrykket ( Har også sjekket by pas spjeldet mellom kompressor og filterhus )

Turtallet er målt med tachrometer - dvs rett på svinghjulet så det skulle være riktig.

 

Tar båten på land i morgen og skal sjekke rusningsturtallet etter en god tur, men kvir meg da det høres helt feil ut å ruse en diesel slik :crazy:

Link to post

Hvor høyt ladetrykk har du ved 3900rpm? Kan du senke turtall på BB motor til denne har samme ladetrykk som SB Stiger ladetrykk på Sb motor da?

Det skal den om den er ok! Rart at den gir 1.7bar ved akselerasjon! Kan virke som om speed setting er feil! Har du gjort noe med turboladere? Kan du ha fått en med feil spesifikasjon. På turbin siden har disse et AR forhold som pleier å øke med økende ytelse(Større volumstrøm krever større areal)

Ka dette sjekkes?

Link to post
Hvor høyt ladetrykk har du ved 3900rpm? Kan du senke turtall på BB motor til denne har samme ladetrykk som SB Stiger ladetrykk på Sb motor da?
Nei ved dette ladetrykket - 0,8 bar er vi nede i ca 1400 o/min, men trykket stiger ikke på den andre motoren.

 

Rart at den gir 1.7bar ved akselerasjon! Kan virke som om speed setting er feil! Har du gjort noe med turboladere?

Mulig du er inne på noe mhp speed settingen på pumpen, ladetrykket oppførte seg slik både før og etter turboskifte. Da vi ikke kunne finne tegn på luftlekkasjer antok jeg det som sansynlig at turbo var gåen, men det viste seg å være feil - 8000,- rett ut vinduet :headbang:

 

Kan ikke skjønne annet enn at du har lekkasje på trykksiden. Lekkasjen er tett opp til 1.5kg og når den først har "sluppet/oppstått" er det åpent... Sjekk med et IR kamera fordi luften er komprimert og derved varm.
. Denne teorien har jeg fulgt tidligere men en lekkasje på 1 kg skal kunne føles og høres. ( har krabbet mye rundt med hørselvern i det siste... )

Uten å ha prøvd, tror jeg det er vanskelig å oppdage en luftlekkasje vha IR kamera? ( komprimert luft er riktignok varmere, men når trykket slippes av synker temperaturen igjen, videre er luften avkjølt i ladeluftkjøleren. mellom Turbo og ladeluftkjøler er det kun to mulige lekkasjepunkt og disse er grundig sjekket.

 

Tok båten innomhus for vinteren i dag, men først kjørte jeg en times tur og deretter sjekket jeg rusningsturtallet i fri.

På den "friske" motoren fikk jeg maks ( ca 4150 o/min ) den andre ca 3800 o/min.

Antar at det rette nå er å demontere dieselpumpen og sende denne inn for en ny sjekk..??

Link to post
Tok båten innomhus for vinteren i dag, men først kjørte jeg en times tur og deretter sjekket jeg rusningsturtallet i fri.

På den "friske" motoren fikk jeg maks ( ca 4150 o/min ) den andre ca 3800 o/min.

Får du ladetrykk overhodet når du ruser ubelastet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Byggmester: Alt du på peker stemmer!

Antar at ladetrykket på den andre motoren er så høyt fordi den jobber tyngre da den "drar" den andre med.

På alle turtall ligger denne motoren høyst på 0,9 kg, den andre følger kurvene til Volvo men kanskje en tanke over ( har ikke korrigert for lufttemperatur/tetthet. )

 

Tolker deg slik at pumpen må kalibreres på nytt, eller?

Link to post

At du skulle generere mer eksos, og dermed høyere ladetrykk fordi "den jobber tyngre og "drar" den andre med" virker urimlig.

Tror ikke du genererer ladetrykk på ubelastet motor. Er forskjell i turtall fortsatt tilstede under ubelastet rusing kan du vel foreløpig friskmelde turboene?

Jeg ville nok en gang dobbeltsjekket turtellerne, og da hele veien opp til maks turtall. Mine tellere viste rimelige riktige verdier på lave turtall, men allt for lite på topp

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Å få ladetrykk ved rusning ubelastet er vanligvis vanskelig. Nå vet jeg ikke hvordan disse kompressorene virker! Man får vanligvis litt utslag ved rask akselerasjon mot motorens massetreghetsmoment. Om disse kompressorene slår inn og ut på gitte turtall vil vel dette slå inn også!

 

Ang disel pumpe kalibrering. Aner ikke om din motor har elektronisk pumpe eller mekanisk. Tror det var et skille mellom kad 43 og 44 men dette vet jeg ikke. Det jeg vet er at rusnings turtall skal være ca 3-5% høyere enn turtall for max effekt!

Link to post

Hei Byggmester.

Jeg har montert Wema instrument for ladetrykk på min Ford Sabb. Selve instrumentet hadde jeg montert, men giveren manglet. Han som solgte instrument og giver tilbudte seg å være med å montere giveren siden han hadde en jobb rette i nærheten.

 

Etter montesje tok vi en liten prøvetur og oppdaget at det var for lite ladetrykk. Etter en kort feilsøking fann vi en lekkasje som var enkel å tette.

 

I stedet for ny prøvetur ble motoren ruset opp mot maks turtall og ladetrykket var nå som det skulle være. Jeg kan ikke se noen forskjell på ladetrykk ved rusing og ved belastning. I så fall er det så lite at jeg ikke har registrert det.

 

Kan det være at ladetrykket opptrer forskjellig etter hvilken motor man har?

Link to post

Det vil være forskjeller! Dersom motoren har variabel turbin geometri eller waste gate vil disse kunne gi høyere trykk ubelastet. At motoren gir fult ladetrykk frikoblet er svært rart. Det som får en turbo til å speede opp er nettop oppvarmingen av luften. Man øker volum strømmen ved at dieselen varmer opp lufta. Prinsippet er det samme enten det er en flyturnbin eller turbolader! Om du skulle klare å få opp fullt ladetrykk ubelastet må enten motoren ruse vesentlig høyere enn nominelt turtall, invendig friksjon må være høy,tenning svært lav, eller turboladeren for liten! Prøv å ruse motoren til det turtallet du målte ladetrykket? Om du da har fult ladetrykk vil det måtte øke når du gir på!

Link to post
Om du skulle klare å få opp fullt ladetrykk ubelastet må enten motoren ruse vesentlig høyere enn nominelt turtall,

Turtallet var litt under nominellt turtall og turbotrykket var da nærmere fullt. Vi gikk derfor ut fra at alt var i orden. Og som sagt, har jeg ikke merket forskjell på trykket under belastning. Nå er dette instrumentet kanskje litt for grovt for å avgjøre dette.

 

invendig friksjon må være høy,

Går ut fra at du tenker på turboen. Det kan jo tenkes for den er blitt litt slappere med tiden. Har planlagt å sjekke den i vinter.

 

tenning svært lav, eller turboladeren for liten! Prøv å ruse motoren til det turtallet du målte ladetrykket? Om du da har fult ladetrykk vil det måtte øke når du gir på!

Nå er båten tatt på land for vinteren så det blir desverre ikke gjort noe videre kontroll av dette før den er på sjøen igjen. Turboladeren er orginal så den bør vel være stor nok. Den har ikke Waste gate.

 

Da skal jeg også sjekke tenningen, den er jo oppgitt forskjellig for disse motorene - 2704.

Link to post

I henhold til manualen "verkstadshandbok Tekniska data" side 21 skal motoren din ha trykk på 1,75 Bar på fullt turtall. Max turtall er 3800 rpm.

Kan wastegaten har gått fyken? Snodig siden turboen er ny.... Wastegaten er vel innebygget i turboen? På min forrige KAD44 er den det, men jeg ser av verkstedshåndboka at du har annenn type. Du skal ha type KKK K26 3264 MGA/8.71

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Selv ikke inni turboen? På min KAD44 var den inni turboen :-) og dessverre ikke til å justere på...

 

redigert: Nå har jeg lest i verkstadshandbok Innlopp og eksos side 12 og der er wastegateventil nevnt og forklart hvorfor den er der.... Så da har kanskje KAD43 wastegate?

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Det er ikke wastegate ventil på turboen til KAD 42/43.

( Om det hadde vært det, tviler jeg på at det hadde vært feil på denne både på den gamle og på den nye samtidig. )

I og med at ladetrykket bygger seg fint opp i akselerasjonsfasen, for så å synke til omtrent det halve vil jeg anta at dette uansett ikke kan relateres til selve turboen.

 

Dieselpumpen går ut og inn til kontroll i svært nær fremtid og jeg skal finne ut av problemet om så hele maskinen må plukkes sønder og sammen :smash:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...