Jump to content

KAD 42/43 mangler 400 o/min


RIB

Recommended Posts

Jeg har en Aquador 26DC med KAD44, propeller B3 som er oppgitt til fartsområde 28-31 knop. Båten ble levert ny med B4 propeller, så propellene jeg har nå er mindre enn de som ble levert, så jeg mener jeg i allefall ikke har for store propeller.....men hadde jeg hatt B2 propeller så skulle jeg prøvd for å se om jeg oppnådde toppturtall.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Aquadoren: Vi hadde Joda310 Den er tilsalgs igjen og den gjorde 30 knop med KAD44EDC og B4 propell. Båten veide i overkant av 4 tonn. Etter rundt 800 timer trykktestet vi turbo, og byttet den pga noe lavt trykk (0,9.. spec sier 0,9-1,8). Mye bedre aks, manglende toppturtall kom tilbake etter byttet. kanskje en ide å teste ladetrykket?

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Aquadoren: Vi hadde Joda310 Den er tilsalgs igjen og den gjorde 30 knop med KAD44EDC og B4 propell. Båten veide i overkant av 4 tonn. Etter rundt 800 timer trykktestet vi turbo, og byttet den pga noe lavt trykk (0,9.. spec sier 0,9-1,8). Mye bedre aks, manglende toppturtall kom tilbake etter byttet. kanskje en ide å teste ladetrykket?

 

mvh

bavaria32sport

 

Takk for tipset, turbotrykket skal testes ja, må bare få fikset kjøleproblemet først...som er beskrevet i annen tråd her

Billigste måte å teste turbotrykket blir vel å ta med en VP-mekaniker ned diagnoseverktøy på en prøvetur?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Sorry for manglende tilbakemelding, men som Hansa666 skriver i tidligere innlegg så var feilen min i dieselpumpen.

Pumpen var innstillt på 3650 på maks. Nå går båten som en kule og mine C6 propeller er altfor små. ( Når lett 4000 o/min med ferielastet båt.. )

Kjører skjelden over 3500 o/min så jeg gidder ikke bytte propeller til 35K for å få noen ekstra knopp.

 

Turbotrykksmåleren - eller rettere sagt giveren installeres i innsugsmaifoilen ( det er to store muttere i overkant som kan løsnes - nb pass på at du får med og installerer ny kobberring. )

 

Jeg har to givere "til salgs" da min mekaniker nekter meg å installere turbotrykksmåler uten å ha eksostemperatur giver i tillegg.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...